Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

Är det bara vevlager så blir det väl inte så himla dyrt om du tar ut motorn och skruvar ner den själv. Jag hade skruvat ner den oavsett för att kika vad som är fel och därefter vet man bättre om det är billigare med ny motor eller fixa.
 
Innan du skruvar loss motorn så kolla kamkedjespänningen och att den är rätt kuggad. Om du har tur är de bara fel på kamkedjesträckaren ändå. Om den tappat all spänst så kan de låta sådär.
 
Är det bara jag som tycker det där ser normalt ut?Är väl alltid lite spån? Kanske inte i en gixxer men...
Ja de ser normalt ut med den typen av spån i filtret. De är därför jag vill att ts ska kolla om kamkedjan är för slak och om den hoppat.
 
Innan du skruvar loss motorn så kolla kamkedjespänningen och att den är rätt kuggad. Om du har tur är de bara fel på kamkedjesträckaren ändå. Om den tappat all spänst så kan de låta sådär.
Men hur kollar jag kedjespänningen egentligen? Jag tog en snabb titt i manualen och där stod inget om själva kedjan, bara om sträckaren. Och de är ju inte mycket man ser och kommer åt när bara ventilkåpan är av.
 
Men hur kollar jag kedjespänningen egentligen? Jag tog en snabb titt i manualen och där stod inget om själva kedjan, bara om sträckaren. Och de är ju inte mycket man ser och kommer åt när bara ventilkåpan är av.

Känn bara på kedjan om den är spänd mellan kamdreven- Dra motorn fram och tillbaka och känn om den blir slak. Den ska va stenhårt späd inge hängmage alls mellan dreven. Men spännare är luriga de kan spänna perfekt en sekunden för att släppa i andra och de är omöjligt att kontrollera. Men ställ in motorn i rätt toppläge för kontroll av markeringar på dreven. Om de är ok så kan man kolla spännare under gång genom att hjälpa til natt spänna kedjan manuellt och lyssna om de blir tyst. Jag har inte full koll på just den spännaren, hur man tvångsspänner den. Vissa är helhydraliska men kan shimsas manuellt tillfälligt och andra skruvspännare kan man sticka in en liten skruvmejsel i och vrida för att spänna extra. Andra trycker man bara in extra mycket med skruvmejsel. Om den blir tyst av en sådan tillfällig extra spänning så byter man sträckare bara.
Om den ser ut som länken så är den helt hydralisk. Den är svår att fuskspänna men de går pocka isär den och fippla in järskrot typ m6 mutter så den trycker ut helt mekaniskt. men då får man ta de försiktigt när man skruvar fast sträckaren så de inte spänner för mycket.
 
Last edited:
Tappa av oljan idag och detta tillsammans med lite annat smått satt på oljepluggen.
det där ser väl inte normalt ut!!
hade jag fått ut såna järnklumper när jag byter olja hade jag blivit räd
fint fint metal pulver på magnet är normalt men inte stora järn bitar
 
Tappa av oljan idag och detta tillsammans med lite annat smått satt på oljepluggen.
Hur mycket metall fanns i oljefiltret då?
Med de stora metallbitarna som fastnat på pluggen så är det nog bra att följa upp med att undersöka oljefiltret med.
Är filtret i princip tomt så är det bra, men sitter där fler grova metallbitar så är det väldigt oroande.
 
Nu mera är kamkedjespännaren alltid felet oavsett miltal, jävligt konstigt att det har blivit så dom senaste 2 åren oavsett årsmodell.

Fint glimmer i olja är ok i dom flesta motorer. Men endast ktm åkare tycker att metall bitar halva lager o ett par kuggar på olje magneten är ok.

Gissa vad boost 3 kör.

Har man så stora flisor har något hänt vid övervarv som TS erkänner har skett så börjar saker att röra sig på sätt som inte är tänkt, vevaxeln kan börja flexa i skinkorna, vevstakar sträcker sig lite utanför tänkta toleranser.

TS motor är en japansk motor det är som att gämför en F1 motor med 70 talets B20. Det som anses Vara ok i öststats motorer och motorer från matighofen gäller ej för japanska motorer.

Av med tåget o kontrollera vad som eventuellt har touchat varandra genom att vrida runt motorn. Härifrån tar man det vidare.

Ev släpper på ram/vev lager för att kontrollera hur lager ytor vev ser ut.

Det går utmärkt att göra med motorn i ramen.
 
TS motor är en japansk motor det är som att gämför en F1 motor med 70 talets B20. Det som anses Vara ok i öststats motorer och motorer från matighofen gäller ej för japanska motorer.
Ja den här gixxern är mer B20 än F1,det har du alldeles rätt i.
 
Metallspån liknande bilden kan va från lite halvmissade växlar dvs från växellåda. Om jag inte ser fel är spånet ganska platt, dvs utsmid, så de va nog ingen stor metallbit in the first place.
Ang KTM så ser jag inge mer spån i olja /fiter vs andra märken. Jag brukar såga isär filtret och besikta mer noga oavsett märke.
Just ktm 990 motorn är en av de hållbaraste oavsett märken de går i regel 30000 mil ++ utan att byta någon motordel. Jag har kört min 990 nu sedan 2015 ,ca 3000 mil (maskin gått 4k) och inte bytt mer än bromsklossar och jag kör rätt våldsamt, även banåka.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top