Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

SimonDa

Medlem
Gick med
21 Nov 2019
Ort
Simrishamn
Hoj
Gsxr 1000 k7
Det blev lite högvarvig körning igår, studsa på varvstopp någon gång. När de lugna sig i en korsning så hör jag ett jäkla rasslande/knackande ljud. Det låter även på tomgång i neutral.

Vad är era gissningar och förslag på att jag börjar leta?

Gsxr 1000 k7
 
Kan du lokalisera det till en viss del/sida av motorn?
Ventilmekanism, kamdrivning, kopplingssida, avgasläckage etc..

Kanske filma lite och lägga upp?
 
Jag hade något liknande ljud. Inte alls så mycket som i videon. Det var ett spjäll i insuget som inte visste sitt läge och gick i ändposition. Bytte vridmotståndet som känner av läget på spjället och det blev ingen skillnad. TPS - SECONDARY THROTTLE POSITION SENSOR var det jag bytte. Lät det vara eftersom det bara var lite klickande just när jag slog på tändningen.
 
Håller med om vestakslager. Är för högt för att vara koppling eller kamkedja.

Tappa oljan o kolla hur den ser ut samt vad som finns på pluggen.

Är oljan ren är det ju bara att hälla i den i motorn igen.
 
Är det massor metall partiklar så är det bara att börja skruva.

Att ha igång motorn och lyssna kan sluta så här.
IMG_20220724_194740.jpgIMG_20220724_194803.jpg

Då är det metallåtervinningen nästa.
 

Jag har nu lyckats få upp en kort film på tuben på min hoj.

Idag har jag även försökt lyssna en kort stund med stetoskop men inte lyckats lokalisera de något med de. Men tycker de kommer i högra främre delen av motorn när jag lyssnar med örat bara. Där sitter ju kamkedjesträckaren?

Efter något tips så har ventilkåpan åkt av och kontroll av ventilspel är gjort. Hade inget väldigt exakt bladmått men de verkar vara innanför gränserna.
 
Hur kan man ha ett inte så exakt bladmått?
Ur med oljan, kolla plugg och ev grovfilter.
Om det är fräsht kan du fortsätta köra motorn, men låt bli så länge.
 
Hur kan man ha ett inte så exakt bladmått?
Ur med oljan, kolla plugg och ev grovfilter.
Om det är fräsht kan du fortsätta köra motorn, men låt bli så länge.
Stegen på måttet är 0.05 0,10 0,15 osv. Så jag har inte fått fram något exakt men en rätt bra uppfattning.
 
Om ventilkåpan är av kan du känna om kamkedjan är för slak. Du kan även kolla om kedjan hoppat något kugg på markeringarna på kamdreven.
 
Så här såg min Gixxer K3 ut när det lät som i youtube klippet, ditt ljud låter annorlunda:
 
Så här såg min Gixxer K3 ut när det lät som i youtube klippet, ditt ljud låter annorlunda:
Ja ljudet skiljer sig så jag håller tummarna att de är kedjesträckaren. Ska undersöka mer ikväll eller imorgon.
 
Om det låter som i videon så skulle jag tyvärr misstänka ett vevlager. Ljudet låter inte som det typiska kamkedje- / kamkedjesträckarljudet och inte heller som vanligt injektortick. Dessa och eventuella TPS-problem uppstår normalt inte heller i direkt anslutning till ”högvarvig körning”.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha den motorn igång. Något som potentiellt går att rädda har raketfart mot totalhaveri för varje sekund den går.
 
Om det låter som i videon så skulle jag tyvärr misstänka ett vevlager. Ljudet låter inte som det typiska kamkedje- / kamkedjesträckarljudet och inte heller som vanligt injektortick. Dessa och eventuella TPS-problem uppstår normalt inte heller i direkt anslutning till ”högvarvig körning”.

Jag skulle vara väldigt försiktig med att ha den motorn igång. Något som potentiellt går att rädda har raketfart mot totalhaveri för varje sekund den går.
Där ligger en kort video på min hoj.

Ja jag kommer inte starta den mer nu förens de är fixat.
 
Om de nu skulle va vevlagren så blir det enormt dyrt och mycket jobb. Fundera då på att sälja den i delar istället och köp en annan hoj. Hur långt har den gått?
 
Om de nu skulle va vevlagren så blir det enormt dyrt och mycket jobb. Fundera då på att sälja den i delar istället och köp en annan hoj. Hur långt har den gått?
När du säger enormt dyrt, vilka pengar snackar vi om då? Tid finns, har redan kommit fram till att de är färdig kört för denna säsongen.

den har gått runt 3500 tror jag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top