Rasslande efter premiärturen

Ingen skillnad med kopplingen så tror inte på korgen. Det var min första tanke annars.
Rasslar inte mer när man varvar utan då dränks rasslandet mer av motorljud 😅
Tycker inget borde ha gått sönder under vintern, så får hoppas att oljan har tappat sina egenskaper.
Vill självklart ta hand om hojen men man blir lite begränsad när man måste stå ute och meka.
Jag skrev att den varit förvarad i kallgarage, men det var lite förenklat. Den har varit förvarad i en rejäl hemmagjord pergola inklädd i pressening. Och den presseningen ska snart ned. Bor i lägenhet på landet, så därav måste man stå ute och greja.

Rasslar det lika mycket om du kör som om du står still? Rasslar det alltid, eller ökar det med varvtal? Ökar med hastighet? Låter det mer om du slår av gasen och motorbromsar?

Olja brukar ju sällan gå sönder heller, och det borde inte påverka kamkedjan så mycket. Har du skruvat något med hojen i vinter, eller åtminstone sen du körde med den senast? Saker som inte sitter fast, skruvar som lossnar osv kan ju också skramla.

Tycker inte rasslandet ökar när man gasar. Utan det är mer när man står på tomgång.
Har inte skruvat något under vintern, utan endast startat upp den si sådär 10 gånger, varav jag tog en kort sväng runt parkeringen 2 av gångerna.
Låter inte som att det är något som skramlar. Utan det låter mer som det skulle vara kedjan. Att kedjan låter lite det förstår jag och att det är normalt, men jag tycker nog den rasslade lite väl högt nu senast.

Som sagts tidigare - undvik att starta under vintern, "varmkörning" blir aldrig tillräckligt varmt för att driva ut fukten ur motorn. Skall hojen stå kallt under vintern så kan man antingen lossa stiften o spruta in lite olja i varje cylinder, sedan dra runt på startmotorn så att oljan fördelar sig på cylinderväggar, ventilsäten o ventiler och sätta i stiften efter det. Då får du ett skyddande skikt på ytor som annars riskerar att korrodera.
Ännu bättre är att hyra in sig någonstans där det är varmt o torrt

Förstår detta. Trodde jag gjorde förgasarna en tjänst med att motionera dom lite.
Då vet jag hur jag ska göra nästa år, om jag inte har ett garage då vill säga.
Vad säger ni annars om biltemas motorolja till denna gamla hoj? Finns en helsyntet och en semi-syntet att välja på och jag har kört med helsynteten.

Ingen erfarenhet av deras olja, men kör på 98 oktan o det kan vara bra att pytsa i några centiliter https://www.sta-bil.se/ inför vinteravställning så håller sig bränslet lite fräschare

Kör på 98 och hade även i lite sta-bil faktiskt. Så bränslet verkar ha klarat sig ypperligt bra. Lättstartad, går jämnt och fint.
Får försöka googla lite mer på oljan så man inte gör bort sig. Filter är beställt och kommer under veckan.

Förstår detta. Trodde jag gjorde förgasarna en tjänst med att motionera dom lite.
Då vet jag hur jag ska göra nästa år, om jag inte har ett garage då vill säga.
Vad säger ni annars om biltemas motorolja till denna gamla hoj? Finns en helsyntet och en semi-syntet att välja på och jag har kört med helsynteten.
Vad gäller oljan så är biltemas MC olja utmärkt. Jag körde den i förra hojen och den funkade utmärkt och det är flera som säger samma sak. Den är skyhögt över minimikraven om du inte har en flång ny hoj. Det går nästan inte att få tag på olja som inte uppfyller kraven för en hoj från 2010 i Sverige.

Vill du vara snäll mot förknasarna nästa vinter (eller längre stillestånd) så köper du stabil bensin istället för från pumpen på macken och häller i den och ser till att det bara är sån bensin i hojen så ska det inte vara något problem. Annars är det brukligt att tömma förgasarna under vintern för att slippa avlagringar.
Aspen alkylatbensin brukar väl vara rådet här på forumet har jag för mig, men jag har ett värdelöst minne så andra får gärna rätta mig.

Och det är möjligt att du och grannen har drabbats av "våröra" och hör allt skrammel, rassel och oljud motorcyklar har för sig mycket mer eftersom att ni båda är lite ringrostiga och hör allt skrammel mer.
Det brukar hända mig varannan vår ungefär vid första uppstarten, en herrans massa suspekta ljud.

Tack för tipset!
Haha ja kan ju kanske vara så också.
Men jag gör som så att jag byter olja och filter först. Sen filmar jag en snutt så ni får höra, så kanske det kan lugna mitt sinne ;)

Detta är som sagt en gammal hoj. Finns det någon oljesil eller dylikt som man också bör göra rent emellanåt?

Tack för tipset!
Haha ja kan ju kanske vara så också.
Men jag gör som så att jag byter olja och filter först. Sen filmar jag en snutt så ni får höra, så kanske det kan lugna mitt sinne ;)

Detta är som sagt en gammal hoj. Finns det någon oljesil eller dylikt som man också bör göra rent emellanåt?
Det finns ett oljefilter du ska byta lite då och då, var det sitter vet jag inte för jag har aldrig skruvat på en GPZ, men de brukar sitta lågt på motorn och vara bökiga att skruva loss. :hihi

Själva oljefiltret vet jag vart det sitter. Men läste mig till att det även fanns någon typ av oljesil? Eller förstod jag fel då tro?

Själva oljefiltret vet jag vart det sitter. Men läste mig till att det även fanns någon typ av oljesil? Eller förstod jag fel då tro?
Jag har extremt dålig koll på GPZ550, men ingen hoj jag haft har haft någon sil, det är vanligtvis oljefiltret som ska samla upp allt skräp i oljan innan den skickas in i motorn igen.

Men någon annan med bättre koll kanske vet något om en oljesil?

Jag har extremt dålig koll på GPZ550, men ingen hoj jag haft har haft någon sil, det är vanligtvis oljefiltret som ska samla upp allt skräp i oljan innan den skickas in i motorn igen.

Men någon annan med bättre koll kanske vet något om en oljesil?
Inte _så_ ovanligt med oljesil väl? Båda mina nuvarande hojar har det (SS950 samt en med motor från DR650SE). Vet tyvärr inte något om TS hoj dock.

1000000084.png
Så här ser det ut. Det är den som heter 16126 jag syftade på. Men förstår inte om den bara är enkelt monterad under motorn?

Ahaaaa okej. Tror inte att jag orkar plocka loss det filtret. Det är väl till pumpen och då måste jag bort med luftburken igen. De va inte så kul.

Tvåa på pucken: Silen är ett nätfilter som sitter precis före pumpen, skall hindra stora spånor att åka in i pumpen - ser du inget metallglitter i pappersfiltret eller locket så kan du med gott samvete skippa att göra ren silen

Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back