Rapport Sviestad

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Jahapp, dags att skriva av sig lite, jag är så jäkla nöjd med dagen att jag måste hämta en pilsner till först, vänta...

Sådärja.. (raap) Nå hur börjar man.. Var å skrev in mig tidigt på Lördagkvällen, först in hos Bernt för bestickningen, lämpade av lite grejjor i racercalles buss, (som racerpelle lånat för helgen)

Lyckades knöla in hojen på fikets altan (tak över huvudet), därefter övertalningsförsök för att få pudelrockarn att låna eazy's hoj för racet.. funkade inte så det fick bli tråkningar istället..

Vid 9-tiden hemfärd till Norrköping

Kom ifrån jobbet vid 11:30, hämtade upp kompis å var på plats vid lunch, efter första kvalet.. Belv smått chockad av tiderna som presterats, trodde på lördagkvällen att topp-10 skulle vara möjligt fast inte med det här tempot! Dom hade ju kört skitfort!

Slog i lite soppa, (på en höft, glömde måttkärl), varmkörde å stack ut på andra kvalet, fick finfint häng på Rutqvist (på Söderholms gamla ZX9) i början (tack för draghjälpen!) åkte in i depån för att kolla upp fjädringsväg på gaffeln, blev paff när jag såg att det hade blivit en 56,1 av bara farten, sjunde tid! Släppte lite förspänning å åkte ut igen, men nu var farbror trött i högerarmen å det blev inte bättre.. Tiden höll dock å jag seglade runt som på små moln en timme eller så.. Pudelrockarn var upprörd, därefter tyst..

Race, kom iväg dåligt.. Sörebo, som stod i ledet bakom var plötsligt en bit framför i ni esset, faan vet hur det gick till.. tog ett innerspår, stökigt som faan, fast alla kom igenom det partiet.

I Torparn åkte Sörebo av (ytterspår å asfalten tog slut), fick häng på Marcus tror jag, låg ett par tre varv bakon å var nära att bromsa om honom i bergskurvan, men det misslyyckades, var i baken på honom en gång till på samma ställe, men sen fick han upp farten å jag kroknade.. Tillbringade resten av racet i ensam majestät, lite trist.. 3-fyra varv från slutet åkte Rutqvist av i esset, tyvvär tog han med sig någon mer (vet ej vem) men jag får en gång till tacka för hjälpen, det tog mig till en sjätteplats..!

Hade jag haft fräscha däck hade en 55-tid inte varit omöjlig alls, de däcken jag hade nu hade gått race på Gelleråsen,en tisdagsträning plus kvalet för framdäcket..

(Nu ska jag ha en pilsner till, jag har vatt duktig..) :öl

En annan polare (martin) var å tog lite bilder, kan ju passa på att pusha för dom..

http://w1.110.telia.com/~u11001295/b_race_web/index.htm

/B

Var faktiskt där och tittade! Skapligt sevärd underhållning som hade kunnat vara mer spännande med lite mindre mellanrum mellan hojarna. Det tog inte långt tid förrän fältet var rejält utspritt och varvningarna började efter bara 4-5 varv. Kanske pga det korta varvet. Det stora nöjet är såklart att köra själv. Räknar med storslagen debut i vår! :rock

Last edited:
Grattis fan... jäla lyxlirare, åka i torrföre... vi hade pissregn och snålblåst på Knudan :mad:
Vilken plats kom Relapse & dom andra megakändisarna på?

/Nia & Sist i KM :tummenupp

Snyggt kört Björn! Synd bara att du inte fick visa Den Långhårige™ var någonstans på Sviestad skåpet ska stå. :D

En liten stilstudie på Bj.O.rn:

Bifogat

• bjorn.jpg
    bjorn.jpg
    74.5 KB · Visningar: 363
Last edited:
Japp, Don Q hamnade åtta till slut. Kvalade in på en tiondeplats med 58.4 på sitt näst sista varv. Imponerande. :tummenupp

Micke, vad var det som hände efter målgång? :D

GSXR1100R skrev:
Grattis fan... jäla lyxlirare, åka i torrföre... vi hade pissregn och snålblåst på Knudan :mad:
Vilken plats kom Relapse & dom andra megakändisarna på?

/Nia & Sist i KM :tummenupp

Här i Öschöttaland har det varit skitfint väder, sol (nåja, soldis) 20 plus samt i det närmaste vindstilla..

Dom som krängde däck svettades i värmen, jag svettades av att bara se på..

Har mycket dålig koll på forumsuperkändisar, dom har ju så konstiga namn här att inte fan kan veta vemsomevem i verkligheten.. Det enda jag vet är att Ola#11 var före mig, (långt före) Technofarfar bakom, OffkeFF var på pallen i liten debutant samt att Chrille bangade ur..

Resten har jag nollkoll på.. :va

/B

Relapse skrev:
Näst sist blev det visst. :hej Det var kul i alla fall. :p

Don Q tror jag landade som 8:a. Respekt!

Jag räknar bort klotollarna, vi va väl 12 startande i B finalen & 3 st som tuggade grus :crash jag är glad att jag höll mig på hjulen i blötan idag.

Grattis till din debut :tummenupp

Bj.O.rn skrev:
Här i Öschöttaland har det varit skitfint väder, sol (nåja, soldis) 20 plus samt i det närmaste vindstilla..

Dom som krängde däck svettades i värmen, jag svettades av att bara se på..

Har mycket dålig koll på forumsuperkändisar, dom har ju så konstiga namn här att inte fan kan veta vemsomevem i verkligheten.. Det enda jag vet är att Ola#11 var före mig, (långt före) Technofarfar bakom, OffkeFF var på pallen i liten debutant samt att Chrille bangade ur..

Resten har jag nollkoll på.. :va

/B

Hur många startade i liten Debu-Tant :D

Dagen började för min del klockan fyra, då väckarklockan signalerade morgon. Ett snabbt tryck på snoozen så fick jag tio minuter extra. Upp, sätta på tevatten, hoppa i duschen och sen äta frukost. Segade runt zombielikt och försökte samla ihop grejor som kunde vara bra att ha med sig. 05:17 satte jag mig i bilen och åkte till garaget och hämtade upp najtråd och sedan vidare till Stiffys raceverkstad där hela teamet (Stiffy, jag och Hårding) skulle samlas för luxuös transport i rejsbussen. Efter en lång väntan dyker de upp och vi hoppar in i lyxbussen och åker iväg. Ett (inte så) snabbt depåstopp på OKQ8 i Västberga senare börjar vår långa resa söderöver. Jag kollapsade strax efter Södertälje och vaknade inte förrän efter Nyköping, så min resa blev mindre plågsam än vanligt.

Klockan var väl runt åtta då vi rullade in på Sviestad. Det var mer folk än väntat där. Vi parkerade där Arne sa åt oss och började packa upp och resa det fantastiska depåtältet, mest för att göra folk avundsjuka och psyka de andra lite. Så fort allt var i någorlinda ordning rullade vi iväg räsern till besiktning. Den passerade såklart, det är ju en fabrikare.

Efter det gick jag iväg och hittade Goodstuff tafatt klistrandes sifferbotten på sin feta TRX-superbike. Det gick väl sådääär, så jag assisterade honom lite. I lantlolla-piten hittade jag även Don Quixote, McB, Mr Goofy, Chrille och Chrilles syrra. Jag klistrade elegant på resten av sifferbottnarna och smetade dit startnummer 52. Alla var djupt imponerade av att se ett proffs i arbete.

Sen var det så dags för kval ett. Stiffy åkte ut och dominerade ända tills Packalén dominerade istället. Som tur var tog Stiffy över dominerandet innan passet var slut och klämde till med den bästa tiden.
Väl tillbaka i vår välutrustade depå monterade jag på ett nytt (nåja, ett mindre begagnat i alla fall) bakdäck, för att dominansen skulle hålla i sig även under kval två.

Kval två innehöll lite drama, då Packalén vurpade och pajade kylaren på sin hoj. I det här passet var Johan Roth snabbast, tills Stiffy fick till sitt rejs-fejs och satte en 55:a, en tiondel före Roth. I slutet av det här passet var det tänkt att Stiffy skulle rugga in det nya bakdäcket som han skulle använda i tävlingen. När fem minuter återstod kom han in och ett febrilt mekande började. Ni vet, som när Rossi kommer in för ett kvaldäck... Bytet gick någorlunda smärtfritt även om internkommunikationen kunde ha varit bättre och jag inte hade rullat iväg muttern istället för att gänga på den som man ska. Åskådare gör mig nervös! Hur som helst hade "vi" POLE! Det har inte hänt förut.

Sen var det lunch, två kokta med bröd och pausunderhållning av schäfern Bamse, som likt en mungo bet ihjäl getingar på löpande band. Duktig vovve.

Före rejset bytte vi framdäck till ett bättre begagnat för att matcha det NYA inskrubbade bakdäcket. Lite puts av motorcykeln och visir, sen var vi redo. Lagom tills det var dags att plocka av däckvärmarna kom vi på att vi glömt att kolla lufttrycket. Eftersom jag kan komma ihåg en del saker mindes jag att jag pytsat i 2,2 bar i framdäcket. En snabbkoll av trycket med värmaren på gav 2,5 så vi antog (väldigt vetenskapligt) att 0,3 var den tryckhöjning som värmen gav. Kollade bakdäckets tryck, som var 2,1 bar. Det var nära nog, bestämde vi oss för och startade hojen och rullade iväg till utsläppet. I vanlig god ordning blev vi stående där i tio minuter eller så, vilket gör att däcken hinner kallna lite grann. Vi kom överens om att rulla iväg hojen till utsläppet tidigare nästa gång och ta med elverk och värmare dit, om inte annat så för att psyka motståndet lite (igen... :)).

Efter ganska lång väntan släpptes de då ut på banan. Johan Roth körde det beprövade "sist till provstarten"-knepet. Det bet nästan på Stiffy, han tittade sig nervöst omkring. Provstarten gick fint, och fältet rullade fram till start. Startern körde samma fördröjning som i tidigare rejs och alla kom iväg utan incidenter. Stiffy tappade fyra placeringar i starten och åstadkom en powerslide i crossböjen. I slutet av rakan hade han tagit in en placering och låg fyra. Det är inget fel på farten i hans hoj (inte på hans körning heller, dåra) så han avancerade snart till spets där han som bäst hade en ledning på 8,3 sekunder. Den luckan krympte till 7,599 vid målgång. Han VANN! Otroligt.

Hur själva rejset förflöt är svårt att säga från åskådarplats, Stiffy får väl ta sitt bästa ordbehandlarprogram och avlägga rejsrapport själv.

Andra höjdpunkter på dagen var oFFkeFF på pallplats, Torkel som kvalade med RD350, Goodstuff på TRX-en i Rookie 1000. Bilder togs, och lär väl dyka upp här såsmåningom. Jag ser lite tjock ut, men det är bara mina kläder som gör det.

Jag kan inte göra annat än att summera det hela som en trevlig utflykt. Ni som inte besökt nåt rejs i år, ta er i kragen. Det är jättekul live. Att vara med i det vinnande teamet är inte heller fel.

GSXR1100R skrev:

Vet itne, kan dom ha varit 10-15 stycken? Torkel, Racerpelle å FekkoFF, var väl dom man kände igen direkt, Erik Sjöström körde skitfint på lånad 250-racer, men bröt tror jag..

dom får berätta mer om det..

/B

GSXR1100R skrev:

Edit: det var i alla fall 63 förare som checkade in!!! Det är inte illa för ett b-race, med ostadigt väder och i totalkonkurrens med minst 2 andra race denna helg.

/HW

Last edited:
Topp 5 i samtliga klasser finns listade på www.lms.se

Inom kort kommer samtliga resultat och listor i excelformat... om jag känner Göran rätt.

/HW

Bra rapport Mattias, nästa år ska du fanimej köra :fakta

HW skrev:
Topp 5 i samtliga klasser finns listade på www.lms.se

Inom kort kommer samtliga resultat och listor i excelformat... om jag känner Göran rätt.

/HW
Grattis till ett väl genomfört B-rejs :tummenupp
Ser fram emot vårens B-rejs.

We'd like to thank our sponsors, without whom this wouldn't have been possible. We are very too much happy!

Bifogat

• wedliketothank.jpg
    wedliketothank.jpg
    71.7 KB · Visningar: 370
Goodstuff kör fullkittat i bakfjädringen.

Bifogat

• factorysuspension.jpg
    factorysuspension.jpg
    83.9 KB · Visningar: 353
Mattias skrev:
We'd like to thank our sponsors, without whom this wouldn't have been possible. We are very too much happy!

Äsch..

Nu blir det spritreklam!
sviestad087.jpg

/B

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna