Rapex

AxlySM skrev:
Att tvinga folk bära något som majoriteten inte vill. Jag tycker inte det är någon vidare fin tradition att kvinnor i vissa länder/inom vissa kulturer tvingas bära slöjor högt och lågt, lika lite som jag skulle vilja bli påtvingad ett par elektriska fillingar. :näsblod

Varför tror du att kvinnorna som "tvingas" bära slöja lider?

Sett ur deras perspektiv, med deras kultur och samhällsform som bakgrund, tycker de nog att vi frigjorda västkvinnor lider...

Allt måste sättas i sitt rätta sammanhang för att kunna jämföras.

Ett annat idiotoískt exempel - jämförbart med Rapex-fallet:

I en skola i Norge förbjöds tjejer ha midjekorta tröjor, av den anledningen att killarna inte kunde koncentrera sig på skolarbetet!!
Hade inte det varit rimligare att tex sätta ögonbilndel på alla killar så kunde tjejerna gå klädda hur de ville? Det var ju killarna som hade problemet - och tjejerna fick "lida".

duckie skrev:
Varför tror du att kvinnorna som "tvingas" bära slöja lider?

Sett ur deras perspektiv, med deras kultur och samhällsform som bakgrund, tycker de nog att vi frigjorda västkvinnor lider...

Allt måste sättas i sitt rätta sammanhang för att kunna jämföras.

I en skola i Norge förbjöds tjejer ha midjekorta tröjor, av den anledningen att killarna inte kunde koncentrera sig på skolarbetet!!
Hade inte det varit rimligare att tex sätta ögonbilndel på alla killar så kunde tjejerna gå klädda hur de ville? Det var ju killarna som hade problemet - och tjejerna fick "lida".

Inte helt oväntat att du skulle ta upp frågan om det där med lidande. Jag orkade dock inte editera mitt inlägg, och påpeka att jag bara gjorde ett antagande, som jag förvisso ansåg ganska rimligt. Huvudsaken är ju att du förstår att jag i alla fall inte tänker bära några självtänkande kalzones. :rolleyes:

I det exemplet du sedan ger håller jag med dig till viss del. Nu var det väl dock inte så att det var eleverna själva som var beslutsfattande i frågan, utan jag tror snarare att det var så att man hörde sig för bland killarna vad de tyckte var distraherande i skolan osv.. Någonstans gjorde man fel, för det är inte särskilt vettigt att förbjuda midjekorta tröjor, eller andra plagg för den delen heller.

På vissa skolor här i Sverige får man ju för övrigt inte ha på sig en Sverige-tröja om man är svensk, eller ser svensk ut, men det går däremot bra med en USA- eller Irak-tröja, då dessa inte är rasistiska. Det har dock ganska lite med tråden att göra i och för sig, men är ändå en jämförelse i "sitt rätta sammanhang", tycker jag. Och, ursäkta om jag skriver för formellt. :huvet

Edit: Regler/lagar som inte har några egentliga anledningar att existera men som fortfarande påtvingar vissa folk något är fel oavsett vad det handlar om. Jag menade inte att ALLA lider eller skulle lida för att de mer eller mindre tvingas bära slöjor, eller för att vissa skulle bli påtvingade vissa kallingar, bara för att hålla mig till ditt exempel. Men VISSA (notera hur jag tar efter No1 i skrivsättet) skulle inte acceptera det.. Alla lagar och regler är ju givetvis inte alla till lags, men när vi talar "patetiska" saker som slöjor och kallingar tycker jag att man borde slopa allt sådant. :)

Edit 2: Frågan är ju sedan hur effektivt arbetet hade blivit med ögonbindlar? :tungan

Last edited:
AxlySM skrev:
Inte helt oväntat att du skulle ta upp frågan om det där med lidande. Jag orkade dock inte editera mitt inlägg, och påpeka att jag bara gjorde ett antagande, som jag förvisso ansåg ganska rimligt. Huvudsaken är ju att du förstår att jag i alla fall inte tänker bära några självtänkande kalzones. :rolleyes:

Nä - och tror du jag tänker köra upp nåt i kärleksgrottan med hullingar på för att få fast den som förgriper sig på mig?

Kom igen nu - vad är mest rimligt - att de potentiella förövarna får ha det lite
obekvämt eller de potentiella offren har det?

AxlySM skrev:
Alla lagar och regler är ju givetvis inte alla till lags, men när vi talar "patetiska" saker som slöjor och kallingar tycker jag att man borde slopa allt sådant. :)

Ja - egentligen tycker jag också att alla killar borde gå utan kallingar. :7peta

duckie skrev:
Nä - och tror du jag tänker köra upp nåt i kärleksgrottan med hullingar på för att få fast den som förgriper sig på mig?

Kom igen nu - vad är mest rimligt - att de potentiella förövarna får ha det lite
obekvämt eller de potentiella offren har det?

Nej, det tror jag inte du är särskilt sugen på. Men hur sugen tror du att jag är på att få en elchock i dasen så fort det rycker till lite där nere?

Sedan skulle du gärna kunna få förklara vad en "potentiell förövare" är. ALLA män i hela världen verkar det som?

Edit: Var jag verkligen tvungen att skriva "självtänkande kallingar" istället för "kallingar" för att du skulle förstå vad jag syftade på? :tungan

AxlySM skrev:
Nej, det tror jag inte du är särskilt sugen på. Men hur sugen tror du att jag är på att få en elchock i dasen så fort det rycker till lite där nere?

Sedan skulle du gärna kunna få förklara vad en "potentiell förövare" är. ALLA män i hela världen verkar det som?

Edit: Var jag verkligen tvungen att skriva "självtänkande kallingar" istället för "kallingar" för att du skulle förstå vad jag syftade på? :tungan

Nej då har du inte läst mitt inlägg om den elektrifierade kalsongen ordentligt.
Kalsongen skulle funka på så sätt att bara våldtäktstankar i samband med erektion skulle utlösa stekningen. Således har de män med rent mjöl i pungen inget att frukta.

Ja, alla män är potentiella förövare på samma sätt som alla kvinnor är potentiella offer.

Ang det sista borde du justera ironidektorn litegranna.

duckie skrev:
Nej då har du inte läst mitt inlägg om den elektrifierade kalsongen ordentligt.
Kalsongen skulle funka på så sätt att bara våldtäktstankar i samband med erektion skulle utlösa stekningen. Således har de män med rent mjöl i pungen inget att frukta.

Ja, alla män är potentiella förövare på samma sätt som alla kvinnor är potentiella offer.

Ang det sista borde du justera ironidektorn litegranna.

Okej, jag har missuppfattat en och annan grej. Jag gratulerar dig den dagen du får Nobel-priset! Tanken är ju underbar i alla fall, - man skaffar sådana (någon typ av spärr) för alla som tänker döda någon, knarka, röka, lura någon osv.. Har du läst Kallocain?

Nej, nu drar jag till skolan. Ha en bra dag! :)

Edit: Fantastiskt. Jag har varit mest aktiv i en tråd.. Som handlar om Rapex. :3freak :lol

duckie skrev:
Ja, alla män är potentiella förövare...

Tror du verkligen att alla män är potentiella förövare??? :3freak
Förklara dig är du snäll för en som inte bara kan svälja dessa rader.

duckie skrev:

Jag förstår inte riktigt...Det är väl rimligast att stoppa dom som är mest utbjudande, eller? Ska killarna som blir distraherade av deras kläder sluta skolan...Man är väl inte i skolan för att kolla på snygga brudar (iofs ibland) utan för att lära sig? Då är det klart att man får ta bort det distraherande objektet... :7peta

Ja det var det sämsta exemplet på länge...precis som du sa duckie

Fakkverk skrev:

Ja, som i att alla män kan stoppa k*ken i en f*tta, och som i att alla kvinnor kan sära på benen för att sedan säga att dom blev våldtagna?

Fakkverk skrev:
Kan inte tjejen vara lite sjysst och ta bort den innan man börjar jufsa istället? :va

Det var ju ett svar på ifall en snäll kille träffar en störd tjej som använder en sådan men ändå bjuder in en kille i byxorna för att jävlas med honom. Och då tvivlar jag på att en störd tjej skulle vara sjysst o ta ut den....

lilltryne skrev:
Då får la ni killar kolla efter lite i musen innan ni kör in den... Skulle gissa att en välkommen kille har lite mer i huvet så han gör det, än en våldtäcktsman som bara hoppar på..

Jag kollar alltid först, av andra anledningar :hihi

Fakkverk skrev:

Du valde ju att hugga av meningen.

Alla män är potentiella förövare på samma sätt som alla kvinnor är potentiella offer när det gäller våldtäkter. På samma sätt är alla människor, kvinnor som män, potentiella mördare eller vad du vill - i och med att man inte på förhand med alla säkerhet kan säga "jag kommer inte att döda någon".
Jag menar - det går inte att peka på en man/kvinna/hund/whatever och säga "den där kommer att begå en brottslig handling, medan den där kommer inte att göra det" och peka på grannen.

tycon1 skrev:
Jag förstår inte riktigt...Det är väl rimligast att stoppa dom som är mest utbjudande, eller? Ska killarna som blir distraherade av deras kläder sluta skolan...Man är väl inte i skolan för att kolla på snygga brudar (iofs ibland) utan för att lära sig? Då är det klart att man får ta bort det distraherande objektet... :7peta

Ja det var det sämsta exemplet på länge...precis som du sa duckie

Nej du förstår inte. Det rimliga är ju att de som har problem lär sig hantera det istället för att straffa de som ej har problemet.

duckie skrev:
Nej du förstår inte. Det rimliga är ju att de som har problem lär sig hantera det istället för att straffa de som ej har problemet.

Problemet är ju bara att en sjuk människa vet inte om att han eller hon är sjuk och dom kan således inte lära sig att hantera sin sjukdom.

Kawwa skrev:
Problemet är ju bara att en sjuk människa vet inte om att han eller hon är sjuk och dom kan således inte lära sig att hantera sin sjukdom.

Jamen nu snackade vi om testosteronstinna tonårskillar.

Jämför med om jag skulle ha koncentrationssvårigheter på jobbet för att det sitter en läcker kille mitt emot mig - hur ska man tackla problemet menar du? Sparka killen?

lilltryne skrev:
Det var ju ett svar på ifall en snäll kille träffar en störd tjej som använder en sådan men ändå bjuder in en kille i byxorna för att jävlas med honom. Och då tvivlar jag på att en störd tjej skulle vara sjysst o ta ut den....

Tjejer... :3freak

duckie skrev:

De kvinnor som våldtar barn då? Skall man pga dessa stoppa upp en slipad elvisp i skrevet på alla kvinnor, som reagerar på ökat blodflöde eller nåt?

Eller gäller generaliseringen bara män?

Själv har jag ibland varit orolig för att bli misshandlad till en grönsak på stan en i övrigt vacker kväll, men jag kräver inte att alla ynglingar (tjejer som killar) skall gå iklädda fotbojor.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT