Rapex

duckie skrev:
Jag menar - det går inte att peka på en man/kvinna/hund/whatever och säga "den där kommer att begå en brottslig handling, medan den där kommer inte att göra det" och peka på grannen.

Nej, det kan man inte säga. Jag är lycklig som bara har mig själv att vara rädd för dock (hypokondriker). Hade jag varit tjej hade jag säkert varit rädd för att gå ute ibland. Hade jag haft en annan hudfärg hade jag nog också varit det..

Det är beklagligt att de flesta människor har någon typ av rädsla, men det är också en sida av människan man inte kan trolla bort, eller ens reglera.

Jag hade blivit förskräckt (rädd) av ett tvång med el-kallingar, medan du kanske skulle känt dig säkrare. Det är nog dock fel väg att gå om man vill få fram det budskap som går hem hos de allra flesta svenskar; trygghet.

sweborn skrev:
De kvinnor som våldtar barn då? Skall man pga dessa stoppa upp en slipad elvisp i skrevet på alla kvinnor, som reagerar på ökat blodflöde eller nåt?

Eller gäller generaliseringen bara män?

Själv har jag ibland varit orolig för att bli misshandlad till en grönsak på stan en i övrigt vacker kväll, men jag kräver inte att alla ynglingar (tjejer som killar) skall gå iklädda fotbojor.

För att inte driva det här alltför långt ut på sin spets, vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag tycker fokuseringen är FEL när man uppfinner skydd till offren hellre än att gå till roten till problemet, vad det än må vara.

Den elektrifierade kalsongen var mest en ploj - ett absurt svar på en från början helt bisarr produkt (Rapex).

Kankse det bästa ändo vore att vi införde totalt utegångsförbud - både för män och kvinnor...

AxlySM skrev:
Jag hade blivit förskräckt (rädd) av ett tvång med el-kallingar, medan du kanske skulle känt dig säkrare. Det är nog dock fel väg att gå om man vill få fram det budskap som går hem hos de allra flesta svenskar; trygghet.

Javisst. Lika fel som att behöva stoppa upp ett hullingförsett verktyg i valfri kroppsöppning.

duckie skrev:
Javisst. Lika fel som att behöva stoppa upp ett hullingförsett verktyg i valfri kroppsöppning.

Är berädd att hålla med dig.Lite svårt dock att kontrollera folk som inte öppet annonserar sin lust att våldta.

duckie skrev:
För att inte driva det här alltför långt ut på sin spets, vill jag bara göra er uppmärksamma på att jag tycker fokuseringen är FEL när man uppfinner skydd till offren hellre än att gå till roten till problemet, vad det än må vara.

Ett steg i rätt riktning hade nog varit att förstöra alla vapen som finns i världen. För jag menar, ingen har väl vapen i hemmet eller i i armén för att man skall kunna anfalla? Folk säger sig ha det för att försvara sig. Brinner du lika mycket för den frågan?

Adios!

AxlySM skrev:
Ett steg i rätt riktning hade nog varit att förstöra alla vapen som finns i världen. För jag menar, ingen har väl vapen i hemmet eller i i armén för att man skall kunna anfalla? Folk säger sig ha det för att försvara sig. Brinner du lika mycket för den frågan?

Adios!

Nej. Jag orkar inte engagera mig i allt.

Jo hejdu.

duckie skrev:
Och vilka kvinnor blir utsatta för våldtäkt menar du? Kan man se det på dem innan?

Jag blir förbannad av det här. Varför läggs det en massa tid och energi på att komma på uppfinningar som skall skydda kvinnor mot våldtäkt? Borde man inte fokusera på problemet direkt istället - alltså att förhindra män från att våldta?

Jag har haft den här diskussionen på ett annat forum. Jag tycker att man ska "uppfinna" en elektrifierad kalsong och tvinga alla män att bära den - alltid. Om sen mannen får erektion, samtidigt som hjärnan utsöndrar adrenalin och/eller andra substanser som utsöndras när man vill våldta, så sänds en elektrisk impuls till kalsongen och steker kuken.
På så sätt klarar sig de män som råkar få bånge ute på stan utan att vilja våldta.

Jag borde få nobelpris för det här, inte sant?

Ja men visst är det tufft att pillen blir torterad :hihi

Förresten, Ni vet det där Våldtäcktsmålet med han Hans Olsson eller vad han hette
som våldtog och mördade Helena någonting som var 13år.

Hon helena gick i min kusins klass, tänk om det hade varit min kusin :död

duckie skrev:

Den elektrifierade kalsongen var mest en ploj - ett absurt svar på en från början helt bisarr produkt (Rapex).

Kankse det bästa ändo vore att vi införde totalt utegångsförbud - både för män och kvinnor...

Jag tror inte uppfinnaren hellre uppfann Rapex än kom på något sätt som stoppade alla män från att begå våldtäkt. Rapex är ett nog menat som ett skydd för den som vill använda det.
Jag håller med dig om att det vore bäst om man gick till roten av problemet, men om rapex kan förhindra en eller två våldtäkter så tycker iaf jag inte att det är en dålig sak.

MattE. skrev:
Hon helena gick i min kusins klass, tänk om det hade varit min kusin :död

Ja, tänk. Eller tänk om jag varit i Thailand när tsunamin slog till. Min familj var ju faktiskt nästan där året innnan...

Apropå Rapex så håller jag med ankan, det ska inte vara eventuella offers skyldighet att skydda sig från alla möjliga hot de kan utsättas för. Sen tycker jag nog att Rapex verkar något verkningslös, en våldtäktsman kommer ju nästan ha genomfört hela våldtäkten innan han märker att Rapex finns där. Dvs, för kvinnan lär det ändå bli en väldigt traumatisk upplevelse även om hon kanske känner en viss skadeglädje över att gärningsmannen får taggar i snoppen. Fast man kanske får en varningskylt att hänga runt halsen, som bilar med larm har ungefär?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT