ramsnack..

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
vad blir fördelarna med kolfiber ramen som kommer på gp9:an, varför är det bara ducati som gör en, vad tror ni om det, kommer det till en gathoj?

Skulle tro att man kan centralisera tyngdpunkten ännu mer och gör att den mer flickable gathojar med kolfiber ramar tror jag ligger väldigt långt borta.
Men jag tror difinitivt bakramar styre stag etc kommer att finnas som option om man vill betala det lilla extra.

Vad jag läst på så handlar det om kolfiber tillåter en på ett annat sätt att justera hur o var ramen ska flexa.

Man kan få ramen att prestera som man vill och undvika chatter på ett bättre sätt. Stoner har klagat just på chatter på framändan när han trycker på.

En annan hoj som hade kolfiberram var Cagiva GP500, som hade stora problem med chatter för att chassit var FÖR hårt... Men tekniken går ju framåt.

+1
Jag som har ett stort cykelintresse kan konstatera att det (väldigt förenklat) är minst dubbelt så dyrt med en kolfiberram jämfört med motsvarande i aluminium. Tar man sedan hänsyn till krafterna i en sporthoj räcker nog inte den prisfaktorn. Mot den bakrgrunden är det nog billigare att få till samma viktssänkning på övriga områden. Jag är dock övertygad om att bakramar snart försvinner och bakpartiets kåpor och sadel integrerars till en bärande konstruktion...

Jag tror inte att det kommer till gathojar, kolfiber är väldigt känsligt för slag och stötar, vilket gör att det passar bäst i prototypracingens värld. Vi vanliga dödliga har inte råd att byta ram bara för att man tappade en skruvmejsel på den :rolleyes:

...

En annan hoj som hade kolfiberram var Cagiva GP500, som hade stora problem med chatter för att chassit var FÖR hårt... Men tekniken går ju framåt.

Var väl bara bakdelen som var i kolfiber? Dvs sving och kuts som en bärande del på ramen.

cagiva-29.jpg

Bimota SB8K hade en del av ramen i kolfoiber. Den modellen kom väll 2003 typ?

05_BIM_SaMonica_1_600.jpg

Kolfiberram till en 125GP Honda.
hometelaio5.jpg

Last edited:
Var väl bara bakdelen som var i kolfiber? Dvs sving och kuts som en bärande del på ramen.

cagiva-29.jpg

om man kollar här
http://www.europark.com/rmac/ny-cag500_1994.htm
och här

http://www.europark.com/rmac/ny-cag500p1990.htm
jag har alltid trott att -90:an med svart ram var kolfiber....kolla bilderna nederst (är det förstärckning eller en "äkta" kolfiber ran!!!)

läs texten om -94:an
klippt ut
FRAME twin spar
hybrid of alluminium and CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic):

och en bild på 90:an

Bifogat

• kolfibercagiva90.JPG
    kolfibercagiva90.JPG
    25.1 KB · Visningar: 68
Last edited:
Öhlins trycksatta gafflar har frästa längsgående försvagningar som verkar vara till för att ge ett kontrollerat flex, är detta flex enbart i sidled, eller även i bromsriktningen? Känns som att det kanske kan tjäna samma syfte som en kontrollerat flexande ram, bara man får till lite dämpning i flexet så det inte studsar odämpat.

Vad jag läst på så handlar det om kolfiber tillåter en på ett annat sätt att justera hur o var ramen ska flexa.

Man kan få ramen att prestera som man vill och undvika chatter på ett bättre sätt. Stoner har klagat just på chatter på framändan när han trycker på.

Förr var problemet att man hade svårt att få flexet rätt i kolfiberramarna, men tekniken har ju gått framåt. Vissa anser att det fortfarande är lättare att göra småjusteringar av flexet i aluramar än i kolfiber (typ såga ur en bit och svetsa i en annan bit etc) än att gjuta om hela ramen som det blir frågan om när det gäller kolfiber.

Tycker det är ball av Ducati att satsa på det dock, för det är förmodligen ändå framtidens melodi. GP9'an gick väl lika fort eller fortare vid ett ganska tidigt test väl?

Jag tror inte att det kommer till gathojar, kolfiber är väldigt känsligt för slag och stötar, vilket gör att det passar bäst i prototypracingens värld. Vi vanliga dödliga har inte råd att byta ram bara för att man tappade en skruvmejsel på den :rolleyes:

De flesta gatåkare kräver ju ny ram av försäkringsbolaget för att det blivit en repa på deras ram när de vurpade så vad blir skillnaden förutom att ramen nu MÅSTE bytas av säkerhetskäl...

cagiva-29.jpg

Var väl en årsmodellsberoende grej, eller vilken version. Fanns vad jag vet med hela ramen i kolfiber men tror den var ganska kortlivad då de inte fick bra väghållning.

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...