Rammad av bil - pensionär kliver ur - varför blir man inte förvånad?

Alla blir äldre! , hur kommer ni alla "ofelbara" att köra bil mc när ni blir 70-80??

Alla med C och D behörighet måste visa upp ett läkarintyg från 45 års ålder och sedan var tionde år för att få behålla sina behörigheter, känner en som fick körförbud och sparken från sitt jobb pga för högt blodtryck.
Detta anses inte kränkande utan nödvändigt.

Vet inte om det hör hemma i olyckstråden, inget allvarligt hände och det var ju inte ens mc, utan moppe.

Iaf

Kör min FS1:a, stor moppe, strålkastare på, ca kl 13.45, fullt dagsljus.
Stannar vid t-korsning, bil från höger blinkar, ska in på min väg.
Hinner tänka: "..han svänger för skarpt..han kör in på fel sida av vägen..han kör på mig, måste flytta mig...PANG!"
Jag och moppen far i backen, ut ur bilen kliver en man ca 75-80 år. Jag hann se hans huvud innan smällen och såg att han tittade långt åt sin vänstra sida. Och kör som om det vore vänstertrafik.

Jag är ändå glad att hastigheten inte var mer än 5-10km/ och att jag min vana trogen håller mig väl ute i vägbanan för att synas. Högra kanten på hans kofångare träffade ungefär vid fotbromsen (fatta alltså hur fel han svängde för att lyckas med det!), och där var inte min fot längre, och jag slapp hamna under bilen.
Det flög lite saker från kofångarn, luftintagsliknande plastmojänger, medan FS1:an mest fick backspegeln snurrad ett kvarts varv.

Men herregud. Varför får 80-åringar fortfarande köra bil? Kör som en blind, man kan ju inte förutse eller väja undan eller nåt alls. Helt chanslös!

Därför att dom är livsfarliga, kan ge dig några ex. med bil

Svänger av motorväg, på avfarts vägen får jag möte av förvirrad herre > 80år & hysterisk fru, otäckt då avfarten var en höger svängd serpentin dvs. bilen var dold tills vi möttes nos mot nos jag girade höger ut i grussträngen medan gubben fortsatte ut på motorvägen körande mot trafiken.

Avfarten Djursholm, vinter, på en upplogad snövall 3 meter upp gungar en Jaguar med äldre herre & fru, han i hatt hon i pälsmössa av mink. Det komiska var att de försökte se oberörda ut då alla stirrade på dem. Gubben hade kanske fått besluts ångest om han skulle svänga av eller fortsätta rakt fram men bestämt sig för ingetdera, utan istället bränna rätt upp i snövallen.

Sommar motortrafikled, ingen trafik, raksträcka, sikt 5 km. 2½ km längre fram en grusväg där en bil står för att köra ut på stora vägen. Jag tänker han hinner utan att jag behöver sänka hastigheten. Kör vidare, inget händer, 100 m från bilen undrar jag om bilen parkerat & inte tänker köra ut. Sänker hastigheten & hinner precis säga till frun att - bara inte tok fan kör ut när vi är i höjd med honom. 10 m kvar framför mig kör gubbjäveln ut i snigelfart. Jag får tvärnita & väja över i mötande fil för att undvika en kollision, som tur var låg jag i ca 70km/h, jag var kallsvettig & skakade av adrenalinet. Men gubben fortsatte som inget hänt i 50 på en 110 väg.

Till detta alla dagliga MC incidenter folk som försöker köra över mig då jag är inne i rondeller eller har företrädes rätt enl. högerregeln. För att inte tala om vansinniga filbyten, som om de skulle lyckas antingen skulle välta hojen eller tvinga ut mig i mötand fil.
Efter en tid får man blick för dessa faror & kan bromsa eller accelerera sig ur faran, då är man glad för att man har lite pulver i hojen.

Vad beror det på - Ja med åldern får du sämre reflexer, syn, hörsel men även din förmåga att ta in info minskar t.ex. du tittar till höger & sedan till vänster & har då redan glömt vad du såg till höger, en form av tidig demens. Därför kan man inget göra då de är blinda & döva, även om du klädde dig i ljusslingor & hade ett blått blixt ljus moterat på hjälmen skulle de missa dig.
Så det är som någon skrev, polisanmälan & förhoppningsvis indraget körkort som gäller. Distriktsläkarna har här ett stort ansvar dvs. att dra in korkort på olämpliga åldriga bilförare,

Last edited:
Är man 80 och senil så spelar det ingen roll om personen har körkort eller ej. Så extrakontroller kommer inte göra mycket. bara att hoppas att någon gömmer nycklarna...

Är man 80 och senil så spelar det ingen roll om personen har körkort eller ej. Så extrakontroller kommer inte göra mycket. bara att hoppas att någon gömmer nycklarna...

Helt rätt, man får hoppas att det finns en anhörig som värnar om den gamle & omgivningen, & helt enkelt säljer bilen.

Sämre, personligen hoppas jag ha omdöme att lägga bilnycklarna längst in i byrålådan & glömma dem. Eller att mina anhöriga stoppar mig, om jag inte vet mitt eget bästa.
Men årliga kontroller av seniorer där distriktsläkaren har anmälnings skyldighet till vägverket/länsstyrelsen om olämplig bilförare. Som för vapen licens t.ex.

Tjo

kul att det kommer en tråd om just äldre när man precis blivit rammad av en.

Var på väg till jobbet och skall passera en rondell "alla vet ju att ingen resonerar samma angående körning i rondell"" Nå väl har en bil ca 20-25 meter före mej in i rondellen, jag har kört ca 15-20m i rondellen och är framme vid nästa infart i rondellen när en äldre dam dundra in.

VOOOOA vatafuck försökte väja upp på mitt cirkeln men han ej detta, SUUUCK:arsele går ur bilen o kollar damen, är du ok? får ett ilsket väsande!!! kan du inte högerregeln??? ursäkta höger regeln??:va Ja jag kommer från höger du skall släppa in mej i korsen då!!!

????? men snälla nånn damen är i en rondell det är ingen väg kors alla som kör in i en rondell skall lämna företräde för dom som redan är i en rondell..

Damen ringer polisen och ojjar jag plockar glas o plast i rondellen så länge, ber sedan damen att försöka backa bilen så vi kan komma ur rondellen så att trafiken kan komma fram.

Denna gången var det bilen och inget hände, TVÅ gånger tidigare har jag fått bromsa i kull med mc,n i rondeller PGA gamla personer i bilen.

Fick precis veta av F-bolag att det inte vart mitt fel och att bilen skall lagas utan skälvrisk.

Sedan tror jag att så länge man kör aktivt vare sig det är bil eller mc så behåller man mycket av sin uppfattnings förmåga och reaktions förmåga, Det är när man börjar köra långsammare o långsammare som man tappar förmågan att ta in och bearbeta mycket info samtidigt.''

mvh

Tjo

kul att det kommer en tråd om just äldre när man precis blivit rammad av en.

Var på väg till jobbet och skall passera en rondell "alla vet ju att ingen resonerar samma angående körning i rondell"" Nå väl har en bil ca 20-25 meter före mej in i rondellen, jag har kört ca 15-20m i rondellen och är framme vid nästa infart i rondellen när en äldre dam dundra in.

VOOOOA vatafuck försökte väja upp på mitt cirkeln men han ej detta, SUUUCK:arsele går ur bilen o kollar damen, är du ok? får ett ilsket väsande!!! kan du inte högerregeln??? ursäkta höger regeln??:va Ja jag kommer från höger du skall släppa in mej i korsen då!!!

????? men snälla nånn damen är i en rondell det är ingen väg kors alla som kör in i en rondell skall lämna företräde för dom som redan är i en rondell..

Damen ringer polisen och ojjar jag plockar glas o plast i rondellen så länge, ber sedan damen att försöka backa bilen så vi kan komma ur rondellen så att trafiken kan komma fram.

Denna gången var det bilen och inget hände, TVÅ gånger tidigare har jag fått bromsa i kull med mc,n i rondeller PGA gamla personer i bilen.

Fick precis veta av F-bolag att det inte vart mitt fel och att bilen skall lagas utan skälvrisk.

Sedan tror jag att så länge man kör aktivt vare sig det är bil eller mc så behåller man mycket av sin uppfattnings förmåga och reaktions förmåga, Det är när man börjar köra långsammare o långsammare som man tappar förmågan att ta in och bearbeta mycket info samtidigt.''

mvh

hände samma sak för mig i en rondell med en gammal dam och trots rondellen och tydliga hajtänder i marken in i rondellen preja hon mig jag stannade och undra va hon gjorde då fick jag ett mycket argt svar att man skulle tillämpa blixtlåsprincipen in i rondellen, jo tjena :3freak

hände samma sak för mig i en rondell med en gammal dam och trots rondellen och tydliga hajtänder i marken in i rondellen preja hon mig jag stannade och undra va hon gjorde då fick jag ett mycket argt svar att man skulle tillämpa blixtlåsprincipen in i rondellen, jo tjena :3freak

Beror väl på hur situationen ser ut. Är det mycket trafik skall självklart blixtlåset tillämpas. Här i Malmö hänger folk på kofångaren på framförvarande, rondellen blir då en korsning. Finessen med rondellen är ju att det inte skall behöva bli totalstopp för trafikerande från någon av de anslutande vägarna. Det där fordrar ju en viss grad av hjälpsamhet samt att man inser att alla får vinst av det finns en rotation. Knepiga grejer för folk som bara ser till sitt.

Självförtroende ( eller överskattning som vissa kallar det ) fungerar faktiskt till annat än att köra ihjäl folk ;) Jag har t.ex. gjort en mycket elegant undanmanöver i 120 på motorväg, en räv mitt framför bilen. Gick galant. Misstänker starkt att motsvarande tjej ( som har mindre självförtroende, eller överskattning som vissa kallar det ) skulle fått panik istället och fått en schysst räv i kylaren istället.

Vad tror du är bättre: En räv i kylaren eller kyss i sidan på en mötande eller omkörande bil?

Vad tror du är bättre: En räv i kylaren eller kyss i sidan på en mötande eller omkörande bil?
Detta är en situation då man måste (inte "bör") VETA var andra trafikanter finns i just den tiondels sekunden..
Räv räknas till smådjur som inte är "väjningsberättigade"..
Vi hade i närheten faktiskt en olycka rätt nyligen som inbegrep "litet djur" och väjning.
Tre bilar inblandade pga mitträcke.

Följde med syrran och kollade på en lägenhet för en massa år sedan. Ägaren av fastigheten visade oss runt och när frågan om parkering kom upp så var det fri parkering på gatan utanför samt ett par fasta platser på baksidan. Dessa var dock upptagna, men gubben funderade på att sluta köra bil snart ändå så hans parkering kunde eventuellt bli ledig någån gång framöver. Anledningen till att han funderade på att sluta? Jo, han var ju blind på ena ögat och hade 80% nedsatt syn på det andra... sen var han ju inte direkt smidigast i stan heller. 82 bast.

Äldre kör kanske med lite nedsatt uppmärksamhet, men de är rätt bra på att kompensera genom att vara tydliga och köra försiktigt. Jag tycker nog att yngre och medelålders som måste tävla i trafiken är farligare.

...för att inte tala om alla nötter (läs audis) som tror att man kommer fram snabbare om man lägger sig två millimeter bakom framförvarande i omkörningsfilen.

Äldre kör kanske med lite nedsatt uppmärksamhet, men de är rätt bra på att kompensera genom att vara tydliga och köra försiktigt. Jag tycker nog att yngre och medelålders som måste tävla i trafiken är farligare.
Njae, det vetefan. De äldre som faktiskt börjar vara dags att nypa kortet för är definitivt inte tydliga i trafiken. Och deras försiktiga körande vet jag inte om jag håller med om då det hänt mig 3 ggr det senaste året att gamla gubbjävlar kört ut rakt framför mig samtidigt som de tittar på mig. Från en väg de har väjningsplikt på.

Nä nu var du lite tråkig. Syftade på min fenomenala manöver och snabba reaktion :hihi

Nä men det var motorväg, mitt i natten, helt öde så det var bara att vingla bäst man ville. Men visst, förstår precis vad du tänker på. Frågan är ju hur man reagerar om det inte varit öde på trafik.

Stämmer, min farsa osså.

Btw. En annan är ju stadiga 19 bast, har faktiskt inte varit med om en enda olycka ;)

Självförtroende ( eller överskattning som vissa kallar det ) fungerar faktiskt till annat än att köra ihjäl folk ;) Jag har t.ex. gjort en mycket elegant undanmanöver i 120 på motorväg, en räv mitt framför bilen. Gick galant. Misstänker starkt att motsvarande tjej ( som har mindre självförtroende, eller överskattning som vissa kallar det ) skulle fått panik istället och fått en schysst räv i kylaren istället.

Varit med om många nära köra på djur upplevelser, och diverse andra bilister, men har man lite självförtroende och inte lyssnar på körskolans propaganda " du är värdelös som bilförare, ju saktare du kör desto större är chansen att du blir 30, du klarar garanterat inte av en plötslig situation" så funkar det finfint ;)

Bara så ni vet att ynglingar inte är så stenkassa som vissa tycker.

Med undantag för volvoraggarna förstås...

Herregud!! Spara ditt inlägg och läs igenom det om 10år. Du är en av dom som inte är mogen att ha körkort

Samma sak hände mig 2006 när jag hade min första r6a.
Jag kommer och åker efter en huvudled, ligger mellan två bilar med ganska bra marginal till framförvarande bil (4 meter i 35 km/h).
För att kunna komma till Frasses och Överskottsbolaget så måste du korsa huvudleden jag åker på från en mindre väg. Jag ser att gubben i en champagnefärgad Volvo s80 rullar lite sakta mot huvudleden men tänker att han måste ju se både mig (med blått ställ och blå hoj) samt bilarna framför och bakom. Bilarna såg han. Men mig torpedade han i sidan när han inte kunde vänta på att dom tre bilarna som var bakom mig hade åkt förbi.
Varför ska alla pensionärer vara så jävla stressade för?

Samma sak där som TS berättade. Ut kliver en gubbe på drygt 85-90 år, skakande och uppenbart chockad. Under tiden han kliver ur har jag hunnit tagit av mig hjälmen, hasat ner övre delen av skinnstället samt ställt upp hojen som låg på backen och blödde ut min för dagen nya motorolja. (Vilket i stridens hetta jag var mest förbannad över.) Han var mest orolig om sin bil som hade tappat hela stötfångaren fram och nyligen varit på service. Jag hjälpte gubben att ta lös stötfångaren sen tog jag hans namn och personuppgifter. Jag fick skriva eftersom i det tillståndet han var i kunde handstilen mer liknas ett ekg-utskrift.

Tack och lov var försäkringsbolaget IF så sjukt bra att ha att göra med så jag fick bra betalt för cykeln som blev inlöst, samt för skyddsutrustningen :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT