Rammad av bil - pensionär kliver ur - varför blir man inte förvånad?

Det är lugnt, Engström, försökte svara lite ironiskt.

Dåligt trafik omdöme har tyvärr inget med ålder att göra oavsett om det är en yngre eller äldre förare.Båda klantar ofta till det i sin egen förträffliga tillvaro där alla andra trafikanter oftast har fel enligt dessa tidigare nämnda.Somliga är unga och verkar framföra sina fordon som om de var med i en Le Mans tävling på allmän väg och andra äldre ser ibland ut att ha somnat mitt på vägen.Ta bort dessa så blir det kanske lite trivsammare att färdas i trafiken.

Jo, tycker man att trafikregler är skit får man ändå acceptera dem. Om alla kör efter reglerna som alla känner till slipper folk skadas eller dö av den den anledningen i alla fall. Problemet när någon hittar på sin egen liksom oberoende körstil behöver inte vara stilen i sig, utan att jag inte var beredd på att herr x skulle vara på just detta kreativa och spontant fräcka humöret idag. Vid fria regler hade man ju varit beredd: kanske han kör till vänster, kanske till höger....själv kör jag alltid slalom och stannar aldrig, och ingen lyckas ta mig by surprise, alltid redo!
 
Jag har varit bud (cykel-bil-mc) och då varit rätt mkt med om olyckor och "nästan olyckor" och upplevt fenomen som denna här i alla åldersgrupper och kvinnor och män. Tycker inte att det är enbart en viss grupp tyvärr.

Hoppas att du är verkligen oskadd och inte har massa problem med moppen sen.

Tack, ytterst liten skråma på smalbenet bara! Moppen visade sig, när jag samlat mig lite, ha fått fotpinnarna lite sneda, fotbromsen lite intryckt (där bilen måste ha träffat) och lite annat verkligt småkrafs. Startade och rullade vidare sen utan minsta problem. Fotbroms inga problem. Får kolla noggrannare imorgon dock. Men viva japansk byggkvalité! Bilen såg mer kvaddad ut än moppen!:)
 
Råkade ut för en gamling i höstas med hojen,som tur var körde hon inte på mig, men så här gick det till stog tankade hojen på macken fullt med folk ,då ser jag en bil som genar mot mig ska promt förbi mig &hojen nu står jag så att butikssidan är på ena sidan man ska kunna köra förbi utan problem, men ser med förskräckelse hur bilföraren svänger närmara och närmare hojen står tittar när hon sniker förbi tar nästam med hojen när hon körförbi, tänker måste se vem fan som körde den bilen,när bilen parkerat stiger en gammal dam ut kan knappt gå staplar in i butiken ,tänkte förmigsjälv ska jag säga till henne att hon får se sig för, hon borde ju sett att det var nära då jag hänger över hojen när hon körförbi ,ser att hon inte kör in i den men sen tänkte jag så gammal kärring är ingen ide att resonera med körde därifråm med blotta förskräckelsen :)

Precis samma känsla som jag hade idag. Kunde inte tro att det skulle hända förrän bråkdelen innan det small. Reagerade först på att det var en marginalidiot och att han självklart ser mig, sen vägrar jag liksom tro att han inte ser mig, börjar tro att han kommer strax att tvärbromsa, och hinner till slut bara tänka att jag måste flytta på mig och moppen.
Nästa gång kanske man kommer reagera som en paranoid istället; hopp upp på cykeln vid minsta lilla och full gas mot säkerhet:)
 
Känner till ett fall i hemtrakterna där tanten i fråga är direkt trafikfarlig.
65km/h på motorväg dålig uppsikt mm och listan kan göras lång..

Förstår din situation swlabr, efter en luftfärd över ett biltak då en gammal gumme körde ut framför mig på en 70-huvudled.

Mäkta förvånad blir man när det rullar ut en bil framför bågen samtidigt som man inser att en kollision är oundviklig, sista sekunden går i slowmotion kändes det som.
125:an blev lite böjd och krokig.

Äldre senila med oförmåga/dålig syn/trögtänkta är värre än alla yngre förmågor.
 
Klassikern:
"-Va? Backade du på en påfartsramp till motorvägen?"
"-Ja.. Jag hade kört fel. Men det var dimma så det var ingen som såg det iallafall..."
 
Äldre senila med oförmåga/dålig syn/trögtänkta är värre än alla yngre förmågor.
Det har ju konstaterats att läkarkåren har ofta varit lite för välvilliga mot äldre personer ang deras KK-innhav. Skyldigheten att anmäla ev "KK-olämpliga" fall existerar ju.
Kommer man inte "naturligt" till sjukhus så får man ofta behålla kortet..
Stroke medför t ex per automatik anmälan till KK-myndighet

Själv blev jag påkörd för några år sedan av en mycket gammal man, 89 år visade det sig senare. Han var så inkommunikabel att jag vid diskussionen efter smällen istället fick tala med hans i bilen medföljande hustru..
 
Har varit med om samma. Tidpunkt ca 6:30 på väg till jobbet på cykel.Närmar mig T-korsning för högersväng. Då kommer en bilist från höger och gör vänstersväng och ginar så mycket så jag väljer köra av vägen med cykeln. Min uppfattning är att han/hon helt enkelt brukar gina. För trafiken är så låg på landet "så det kommer ju aldrig nån från andra hållet".
 
Att kräva hälso/synundersökning efter sjuttio har diskuterats, men det räknades visst som åldersdiskriminering.
Men man byter körkort var tionde år.
Krav på hälso/synundersökning och gärna ett enklare körprov skulle sortera bort en del klantskallar oavsett ålder.
En avgift för varje behörighet skulle förmodligen sortera bort en del som har A-behörighet, men inte kört på 15-20 år.
Dock finner jag det lite roligt att många i tråden upplevt olyckor med äldre.
De som upplevt olyckor med yngre återfinns nog oftare i "minneslunden".
 
Hörde ju för ett tag sedan många som åkte upp på fel sida på motorvägen. Ja det var pensionärer! Hela bunten av dem.

Var 10 år bör det vara kontroll på de med körkort.
 
Glad att höra att du klarade dig utan skador.
Som tidigare nämndes i tråden så borde det absolut införas någon form av regelbunden vidareutbildning då man uppnår en viss ålder, kanske 60-65.
In på en hälsokoll, ett par timmars uppdatering på nya regler och avsluta med att köra en sväng med "besiktningsman/kvinna". En halvdag var tredje, fjärde år som dels uppdaterar kunskaperna lite och sållar bort de piloter som ej är lämpliga skulle nog kunna gå att genomföra och det skulle gynna samtliga på våra vägar.

Måste också säga att det är jättesvårt att få någon att förstå att de inte är lämpliga i trafiken, min far är ett lysande exempel på detta, 77 år och helt värdelös i trafiken. Han har ingen som helst förståelse när man säger till att han inte bör köra mer, han har minsann aldrig varit med om en olycka trots att han varit kört yrkesmässigt under många år, tar man då ut honom till hans bil och visar på alla bulor och repor som finns på samtliga delar utom möjligen taket så har han ingen aning om hur de uppkommit, detta tror jag i och för sig på för han varken hör eller ser som han borde.
 
Glad att höra att du klarade dig utan skador.
Som tidigare nämndes i tråden så borde det absolut införas någon form av regelbunden vidareutbildning då man uppnår en viss ålder, kanske 60-65.
In på en hälsokoll, ett par timmars uppdatering på nya regler och avsluta med att köra en sväng med "besiktningsman/kvinna". En halvdag var tredje, fjärde år som dels uppdaterar kunskaperna lite och sållar bort de piloter som ej är lämpliga skulle nog kunna gå att genomföra och det skulle gynna samtliga på våra vägar.

Måste också säga att det är jättesvårt att få någon att förstå att de inte är lämpliga i trafiken, min far är ett lysande exempel på detta, 77 år och helt värdelös i trafiken. Han har ingen som helst förståelse när man säger till att han inte bör köra mer, han har minsann aldrig varit med om en olycka trots att han varit kört yrkesmässigt under många år, tar man då ut honom till hans bil och visar på alla bulor och repor som finns på samtliga delar utom möjligen taket så har han ingen aning om hur de uppkommit, detta tror jag i och för sig på för han varken hör eller ser som han borde.

Varför 60-65?
Tror du att du har samma syn och hälsa nu som för tio år sedan?
Tjugo?
 
Varför 60-65?
Tror du att du har samma syn och hälsa nu som för tio år sedan?
Tjugo?

Nej jag tror inte det, har inte heller hävdat detta, tog åldern som ett exempel.
Kan säkert vara bra med någon form av kontroll redan tidigare. Jag har själv glasögon sedan 10 år så jag är väl medveten om att syn och mycket annat förändras med åldern.
 
Nej jag tror inte det, har inte heller hävdat detta, tog åldern som ett exempel.
Kan säkert vara bra med någon form av kontroll redan tidigare. Jag har själv glasögon sedan 10 år så jag är väl medveten om att syn och mycket annat förändras med åldern.

Som jag skrev tidigare:
Man byter körkort var tionde år.
Villkora.
 
Att kräva hälso/synundersökning efter sjuttio har diskuterats, men det räknades visst som åldersdiskriminering.
Men man byter körkort var tionde år.
Krav på hälso/synundersökning och gärna ett enklare körprov skulle sortera bort en del klantskallar oavsett ålder.
En avgift för varje behörighet skulle förmodligen sortera bort en del som har A-behörighet, men inte kört på 15-20 år.
Dock finner jag det lite roligt att många i tråden upplevt olyckor med äldre.
De som upplevt olyckor med yngre återfinns nog oftare i "minneslunden".

intressant om det är som du skrev att det räknas som ålderdiskriminering att kräva hälsoundersökning efter 70, då kan man ju lika bra ge 10 åringar körkort för då måste det va åldersdiskriminering att man inte får ta körkort förren man e 18 heller.
 
77 år och helt värdelös i trafiken.

Jag övningskörde med morsan som 'lärare', hon var väl runt 46 år då.
När vi var ute en sväng råkade jag fråga om högerregel.
Hon hade precis ingen aning om vad den innebar.
Samma med i stort sett allt jag 'förhörde' henne om. :näsblod
Men hon hade andra kvaliteter! :pannkyss

Och detta var på 80-talet, med dagens körkortskrav skulle det inte vara
många över 30-40 år kvar i trafiken i morgon om man fixade ett
obligatoriskt nationellt teori och körprov i dag.

Och vips var stockholmstrafiken inte längre ett problem! :hihi

/e
 
Skulle vara intressant att följa upp den här tråden om 40-50 år och se vilka som fortfarande kör och vad de tycker då.
 
Hmm, har du rätt här?
Jag har trafikkortet på lastbil. Jag har fått ta en "ombesiktning" på mig själv för några år sedan. Kommer inte ihåg riktigt när det var bara. Kan det varit vid 45?
 
Hmm, har du rätt här?
Jag har trafikkortet på lastbil. Jag har fått ta en "ombesiktning" på mig själv för några år sedan. Kommer inte ihåg riktigt när det var bara. Kan det varit vid 45?

Stämmer, min farsa osså.

Btw. En annan är ju stadiga 19 bast, har faktiskt inte varit med om en enda olycka ;)

Självförtroende ( eller överskattning som vissa kallar det ) fungerar faktiskt till annat än att köra ihjäl folk ;) Jag har t.ex. gjort en mycket elegant undanmanöver i 120 på motorväg, en räv mitt framför bilen. Gick galant. Misstänker starkt att motsvarande tjej ( som har mindre självförtroende, eller överskattning som vissa kallar det ) skulle fått panik istället och fått en schysst räv i kylaren istället.

Varit med om många nära köra på djur upplevelser, och diverse andra bilister, men har man lite självförtroende och inte lyssnar på körskolans propaganda " du är värdelös som bilförare, ju saktare du kör desto större är chansen att du blir 30, du klarar garanterat inte av en plötslig situation" så funkar det finfint ;)

Bara så ni vet att ynglingar inte är så stenkassa som vissa tycker.

Med undantag för volvoraggarna förstås...
 
HAHA blev nästan rammad av en äldre herre i sin röda skokartong volvo när han körde ut över en cykelväg istället för utfarten från parkering på ICA.... jag drog dock bara på mungiporna haha fett skönt! Men hade polisen varit där hade dom nog inte varit så glada.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top