Zuljin skrev:
Vad jag vill ha utrett med den här tråden är egentligen varför folk väljer det ena över det andra och vilket jag ska välja. Vilka för- och nackdelar med pulver och eloxering när det gäller ram/sving ska man ha i åtanke? Prisskillnader och slutresultat?
Jag vet inte ens om jag klarar av jobbet att frilägga ramen och sen få ihop allting igen men om jag gör det så ska min lilla 929a få svart gosig ram. Frågan är hur. Pulver eller Elox? Utbilda mej
/Sebbe
Eloxering är frutansvärt svårt att få till på en ram
För det första så måste ramen "betas " med syra för att få bort den gammla ytbehandlingen
efter de så blir den väldigt känslig för hanteringsrepor
Ytan innan eloxering måste vara fullständigt perfekt ALLT syns igenom
Jag har själv lämnat flertalet ramar på eloxering men då har jag blankpolerat allt innan , ett satans jobb då alla vaxrester måste bort samtidigt som man vill behålla finnishen på bitarna
Nr 2 är att många detaljer är gjutna på en ram , dessa tar inte alls samma färg som dom övriga detaljerna och är inte säkert att dom överhuvud taget tar färg
Gjutgods kan kräva lite labb innan man får till det med infärgningstider mm
Av detta är inte eloxerarverkstäderna ett dugg intreserade
blir det bra så blir det bra om annars INTE
så då står man där med nåt som ser illa ut , bara börja om
Pulverlack sidenmattsvart är nog det som ger bästa resultat för pengarna
Den stora nackdelen är dock att det blir svårt att göra svetslagningar
om detta skulle behövas
Men nu är det väl inte så offta som folk behöver svetsa i sina hojar
Denna metod är ju enkel så tillvida att man bara kan lämna bort allt å lita på att det blir bra , eloxeringen kräver ruskigt mycke merjobb