RAMFÄRG: Pulver vs. Elox

Zuljin

Psykbryt
Gick med
4 May 2005
Hoj
CBR929RR (Reikokaji), ZX10 -88(Såld)
Vad jag vill ha utrett med den här tråden är egentligen varför folk väljer det ena över det andra och vilket jag ska välja. Vilka för- och nackdelar med pulver och eloxering när det gäller ram/sving ska man ha i åtanke? Prisskillnader och slutresultat?

Jag vet inte ens om jag klarar av jobbet att frilägga ramen och sen få ihop allting igen men om jag gör det så ska min lilla 929a få svart gosig ram. Frågan är hur. Pulver eller Elox? Utbilda mej :mattias

/Sebbe

Zuljin skrev:
Vad jag vill ha utrett med den här tråden är egentligen varför folk väljer det ena över det andra och vilket jag ska välja. Vilka för- och nackdelar med pulver och eloxering när det gäller ram/sving ska man ha i åtanke? Prisskillnader och slutresultat?

Jag vet inte ens om jag klarar av jobbet att frilägga ramen och sen få ihop allting igen men om jag gör det så ska min lilla 929a få svart gosig ram. Frågan är hur. Pulver eller Elox? Utbilda mej :mattias

/Sebbe

Eloxering är frutansvärt svårt att få till på en ram

För det första så måste ramen "betas " med syra för att få bort den gammla ytbehandlingen

efter de så blir den väldigt känslig för hanteringsrepor

Ytan innan eloxering måste vara fullständigt perfekt ALLT syns igenom

Jag har själv lämnat flertalet ramar på eloxering men då har jag blankpolerat allt innan , ett satans jobb då alla vaxrester måste bort samtidigt som man vill behålla finnishen på bitarna

Nr 2 är att många detaljer är gjutna på en ram , dessa tar inte alls samma färg som dom övriga detaljerna och är inte säkert att dom överhuvud taget tar färg

Gjutgods kan kräva lite labb innan man får till det med infärgningstider mm
Av detta är inte eloxerarverkstäderna ett dugg intreserade
blir det bra så blir det bra om annars INTE
så då står man där med nåt som ser illa ut , bara börja om

Pulverlack sidenmattsvart är nog det som ger bästa resultat för pengarna
Den stora nackdelen är dock att det blir svårt att göra svetslagningar
om detta skulle behövas
Men nu är det väl inte så offta som folk behöver svetsa i sina hojar

Denna metod är ju enkel så tillvida att man bara kan lämna bort allt å lita på att det blir bra , eloxeringen kräver ruskigt mycke merjobb

Det där var precis den sortens info jag vill ha. :tummenupp Har du något att säga om priser? Jag är fullständigt ovetande... Min enda erfarenhet är en svåger som pulvrade mina fälgar svart för 200 pix men han har inte kvar sin utrustning...

Pulverlackade min gamla CB 750-ram här uppe i Piteå. Lämnade in ram, sving, batterihållare, sidostöd, och fyra mindre fästen.
Fick alltihop blästrat, zinkgrundat (stålram....), pulverlackat blanksvart, samt ett ytterligare lager högblank klarlack.
Pris: 1200 spänn MED kvitto.
Tycker i alla fall jag var ett bra pris!

Jag lämnade in ram sving bakram bakre fot pinnar övre undre styrkrona, styrdämpare, bakre fäste bromsok, handtag, fälgar och en hel del till små pyssel.

1500:-

FlowerPower skrev:
Jag har just svart eloxerat min ram, blev helt valdigt bra tycker jag, o jag gjorde inte mycke forarbete alls, bara tvatade av den hyfsat.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=101501&page=3

En nackdel med eloxering ar att all annan metall maste bort fran ramen, till exempel lager barnor osv.

Och det blev valdigt billigt for mig, 220kr svart (i dubbel bemarkelse.)

Jag håller med, för jävla snyggt blev det. Jag får se vad det blir.. Först o främst måste jag ju lyckas frilägga ramen..

andersson turbo skrev:
Pulverlack sidenmattsvart är nog det som ger bästa resultat för pengarna

Jag lyfter den här tråden eftersom hojjen ligger i bitar och jag har kanske hittat en kille som kan lacka svart i dubbel bemärkelse. Nu behöver jag hjälp med färgvalet. Ramen ska som sagt va svart. "Sidenmattsvart" låter snyggt men skiljer det sig mycket från vanlig matt svart? Behöver jag nåra färgkoder? Ni som har gjort detta förut, vilken färg valde ni?

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back