Rallikråss

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Kunde inte sova igår och hittade rallikråss på 4-sport. De tjörde med bakhjulsdrivna S40 bland annat:confused: Några andra bilar var fyrhjulsdrivna trots att de i ordinarie utförande har hundsim. Vaskadevabraför? Vem fan orkar bygga om en S40 till bakhjulsdrift?

Om du inte visste det så har alla biltillverkare insett att fyrhjulsdrift är överlägset på fordon som ska framföras på dåligt underlag i hög hastighet.
Då fyrhjulsdrift ofta är overkill för svenssons, och rätt dyrt i tillverkning så tillverkas många bilar med det näst bästa, framhjulsdrift.

Bakhjulsdrift hör endast hemma på budget jordbrukstraktorer från ryssland.

Vill man således köra bakhjulsdrivet i den tvåhjulsdrivna klassen i rallycross måste man bygga om en riktig bil till traktor-drift.

Att folk bygger om till fyrhjulsdrift är för att alla bilar inte går att få fyrhjulsdrivna från fabrik.
Jag har sett fyrhjulsdrivna Saab V4 och Saab 99 i rallycross redan på det glada 80-talet.

Men det måste kännas ruttet att ligga i höstrusket och svetsa på sin sura S40 för att konvertera den till bakhjulsdrift. Det var en vit sådan som tjörde i går och den drev bara bak.

Du är ju retarderad.

Jag är gammal nog att minnas debatten framhjuls/bakhjulsdrift i motorpressen, på den tiden var 80% av personbilarna bakhjulsdrivna...

Gissa vad som visade sig överlägset bäst och gick från 20% till 80% i dag?
(jag undantar medvetet fyrhjulsdrift som har fått en ganska stor marknadsandell i dagsläget)

Jag är gammal nog att minnas debatten framhjuls/bakhjulsdrift i motorpressen, på den tiden var 80% av personbilarna bakhjulsdrivna...

(jag undantar medvetet fyrhjulsdrift som har fått en ganska stor marknadsandell i dagsläget)

Bilen som vann rejset Jag såg igår var bmw´n... Den hade klart bättre drift. Det är lätt att köra fort med hundsim men är man duktig kan man få bra fart med bakdrift. NÄR det väl släpper med hundsim så är man helkörd.

Det jag undrade var bara varför i helsike man bygger om en S40 från fran till bakdrift.

Last edited:
Men det måste kännas ruttet att ligga i höstrusket och svetsa på sin sura S40 för att konvertera den till bakhjulsdrift. Det var en vit sådan som tjörde i går och den drev bara bak.

Tro mig, det känns ruttet rätt ofta i motorsportbranchen...

Fast i helgen hade jag en toppenhelg, grabben skruvade på sin tjejs folkracebil till klockan 4 på lördagsmorgonen, sov till klockan 8, drog sin egen folkracebil till banan med a-traktorn, vann alla tre kvalheaten, vann A-finalen, drog hem sin bil, tvättade av den.

På söndag klev vi upp klockan 6, jag drog hans bil till skellefteå, han vann alla tre kvalheaten, han vann a-finalen, jag drog hem hans bil, han tvättade av den...

Bilen ifråga är framhjulsdriven. (A-traktorn är dock bakhjulsdriven om det är någon tröst :D )

Det jag undrade var bara varför i helsike man bygger om en S40 från fran till bakdrift.

För att alla vill inte köra BMW även om dom föredrar bakhjulsdrift, man kanske kan få bra spons på en volvo, och man börjar ändå på en tomkaross och bygger allt själv, det är inte speciellt mycket extrajobb.

Last edited:
Om du inte visste det så har alla biltillverkare insett att fyrhjulsdrift är överlägset på fordon som ska framföras på dåligt underlag i hög hastighet.
Då fyrhjulsdrift ofta är overkill för svenssons, och rätt dyrt i tillverkning så tillverkas många bilar med det näst bästa, framhjulsdrift.

Bakhjulsdrift hör endast hemma på budget jordbrukstraktorer från ryssland.

Vill man således köra bakhjulsdrivet i den tvåhjulsdrivna klassen i rallycross måste man bygga om en riktig bil till traktor-drift.

Att folk bygger om till fyrhjulsdrift är för att alla bilar inte går att få fyrhjulsdrivna från fabrik.
Jag har sett fyrhjulsdrivna Saab V4 och Saab 99 i rallycross redan på det glada 80-talet.

I vilket syfte menar du att FWD är bättre än RWD? Rent allmänt för svenssons eller i tävlingssyfte?

Att framkrafs vunnit marknadsandelar är ju ganska uppenbart men pga av vilka faktorer är det?

Jo det är mycket bränslesnålare
och det anses säkrare pga att om man åker av så gör man det med understyrning dvs fronten först av vägen.
M.M m.m

Dessa är inga kriterier ja prioriterar då jag KÖR bil inte åker bil, precis som med motorcykelbåge.

/Robin

I vilket syfte menar du att FWD är bättre än RWD? Rent allmänt för svenssons eller i tävlingssyfte?

Framförallt för svenssons rent allmänt, men ofta även i tävlingssyfte.
På en snabb och rak bana med bra fäste, eller om effekterna blir monstruösa har en bakhjulsdriven bil fördel, på en krokig halkig bana med måttliga motoreffekter vinner oftast framhjulsdrift.
Något som ofta visar sig vid regn.

Sedan finns det otroligt duktiga förare i båda läger, det brukar vara lättare för en som är van bakhjulsdrift att bli snabb i en framhjulsdriven bil än tvärtom, då framhjulsdrift är så mycket mer förlåtande och således "lättkört"

Min son lånade sin tjejs folkracebil (Amazon) och provade, och enligt uppgift (jag var inte där) så satte han riktigt anständiga tider ändå, men han skulle förmodligen inte ha vunnit en tävling, något han ofta gör då han får köra framhjulsdrivet.

Alla vet att RWD är bäst i tractorpulling.

Det var ju det jag sa :D

Last edited:
Framförallt för svenssons rent allmänt, men ofta även i tävlingssyfte.
På en snabb och rak bana med bra fäste, eller om effekterna blir monstruösa har en bakhjulsdriven bil fördel, på en krokig halkig bana med måttliga motoreffekter vinner oftast framhjulsdrift.
Något som ofta visar sig vid regn.

Sedan finns det otroligt duktiga förare i båda läger, det brukar vara lättare för en som är van bakhjulsdrift att bli snabb i en framhjulsdriven bil än tvärtom, då framhjulsdrift är så mycket mer förlåtande och således "lättkört"

Min son lånade sin tjejs folkracebil (Amazon) och provade, och enligt uppgift (jag var inte där) så satte han riktigt anständiga tider ändå, men han skulle förmodligen inte ha vunnit en tävling, något han ofta gör då han får köra framhjulsdrivet.

Okej. Jag har inga fakta och inga direkta erfarenheter av tävlingsåka så jag kan inte ge ett motargument. Det låter helt vettigt, dock är jag glad att det tillverkats bakhjulsdrivna bilar och skulle inte vilja byta. :)

Okej. Jag har inga fakta och inga direkta erfarenheter av tävlingsåka så jag kan inte ge ett motargument. Det låter helt vettigt, dock är jag glad att det tillverkats bakhjulsdrivna bilar och skulle inte vilja byta. :)

Jag försökte svara så onyanserat jag kunde, trots att jag sitter inne med den enda rätta sanningen! :D

BÖGAR OCH BMW ÅKARE HAR DRIFTEN BAK!!!!!!

Man har i årtusenden haft vett nog att spänna hästarna framtill på vagnen, sen kom en kort period kallad automobilen utveckling, och i början gjorde man fel, nu spänner snart alla hästarna framtill....

(Läs mina inlägg med massor av humor, dom är skriven så...)

Jag försökte svara så onyanserat jag kunde, trots att jag sitter inne med den enda rätta sanningen! :D

BÖGAR OCH BMW ÅKARE HAR DRIFTEN BAK!!!!!!

Man har i årtusenden haft vett nog att spänna hästarna framtill på vagnen, sen kom en kort period kallad automobilen utveckling, och i början gjorde man fel, nu spänner snart alla hästarna framtill....

(Läs mina inlägg med massor av humor, dom är skriven så...)

Jag är varken BMW-ägare eller tycker om pojkar, dock åker jag både amerikanskt och italienskt bakhjulsdrivet.
Skulle dessa vara framhjulsdrivna skulle jag med största sannolikhet inte köpt dom. =)

FWD =snabbt alternativ i många tävlingsformer, RWD= snabbt alternativ i kanske inte lika många tävlingsformer men framför allt det absolut roligaste alternativet!

Jag vet vad du menar och du vet vad jag menar. Hey baberiba!

Jag vet vad du menar och du vet vad jag menar. Hey baberiba!

Säg inte att du har Alfa, jag som nästan började tycka att du var sympatisk...

(Jag gillar dom små rostiga skitbilarna jag med, men jag erkänner det inte öppet)

Kan vi sammanfatta det som att bakhjulsdrivet är roligare, och framstjärtsdrift är säkrare? Vilket som är bäst blir en så filosofisk fråga tycker jag...

Men vi har rätt och han har fel!:yoparty

Grejen med framhjulsdrift är att det är såå tråkigt:S
Är i full fart med att sälja bort min fwd skitbil som ja än en gång inbillade mig
skulle kunna roa mig.
Bytta rakt av mot rwd skitbil besiktigad till aug? :tungan

Trodde den skulle kunna roa mig men nä.
Ända bil som ska va rwd är sunkiga vinterbilen.

Kör mkt snabbare med fwd och på bra fäste har rwd ingen fördel alls för mig. på grus snö kan man iof sladda men det kostar tid.

Säg inte att du har Alfa, jag som nästan började tycka att du var sympatisk...

(Jag gillar dom små rostiga skitbilarna jag med, men jag erkänner det inte öppet)
Alfa är drömbilar! (att rekomdera för andra men mardröm att äga :hihi)

// gto brukaren prulle

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back