Rallikråss

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Men det Jag undrade i trådstarten är att är det inte konstigt att man bygger bakhjulsdrift på en S40? Jag menar hur faen gör man då, karossen är ju inte konstuerad för det. Det är ju ett självbärande skelet i 0,003 millimetersplåt. Inget man loppar fast bladisar och hänger en dana 60 i direCkt.

På tal om RWD så har Jag en raggakåmphis som kör fan med ina bilar. Klassisk amazonanhängare och när man åker med honom går det fan inte långsamt på ställ. Han har en sur gammal 325 nu och innan hade han en e36-323 som han alltid låg på ställ med och Jag var rädd som fan.

Speciellt när det är "snökaos" i sthlm och alla tjör i 40 pga 7 cm snö så körde han full pung konstant på tvären. Sen om det var bra eller inte men sjukt läskigt.

Folk som tycker att framhjulsdrift är tråkigt kan inte köra framhjulsdrivet (det kräver en annan teknik, jag är ingen höjdare på att köra bakhjulsdrivet, men jag har sladdat runt på is med såna sedan tonåren ändå), eller har kört fel framhjulsdrivna bilar.

Jag hade en riktigt trevlig Alfa Romeo Sprint Veloce -85, boxerfyra, 105 vilda hästar, framhjulsdrift. Gick man in snabbt i en kurva och duttade till lite på bromsen, kom bakänden ut i en snygg, lättkontrollerad sladd. Så nog fasiken kan man få till roliga framhjulsdrivna bilar också :tummenupp

F.ö. ser jag fram emot en Porsche med svansmotor och FWD. :näsblod

Min bil är ganska optimal även om det är lite lynnigt, driver bara bak tills det släpper då skyfflar den över max 50% fram, men om man åker på ställ så blir det inte alls lika mycket driv fram, tydligen är det ren RWD vid riktigt breda sladdar vilket känns lite sådär....

En annan fundering runt rallikråss - hur i h-vete får de ekonomin att snurra runt, speciellt de i blåbärs-serierna? Det är ju folkrace med dyra prylar det är frågan om?

Jag har alldeles för nära till Sellholm Racing, och vet vad diverse saker kostar...det är hårresande dyra prylar de leker med.

Det lär ju vara hantverkare med egna firmor och en hel del oskattade pengar det rör sig om...

/J

Helt klart är det en hel del hantverksyrken representerade bland dom aktiva, och dom brukar även veta var man köper billig finndiesel eller sprit i partypack (plastdunk).
Sen jagas det väl sponsorer, avstås utomlandsresor och gnetas så gott det går för att få ihop resten...

Det kostar kulor, helt klart.

Men det Jag undrade i trådstarten är att är det inte konstigt att man bygger bakhjulsdrift på en S40? Jag menar hur faen gör man då, karossen är ju inte konstuerad för det. Det är ju ett självbärande skelet i 0,003 millimetersplåt. Inget man loppar fast bladisar och hänger en dana 60 i direCkt.

Det är som sagt inte speciellt mycket extraarbete när man ändå ska börja på en råkaross, hjulupphängningar ska ändå byggas om och två tunnlar till fyrlinken och en kardantunnel loppar man ihop på en kväll i ett välutrustat garage. (jag har inte ett välutrustat garage)

Även folkracebilarna byggs ju om kraftigt i hjulupphängningarna ibland, speciellt vid drivline-transplantationer på framhjulsdrivna bilar.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back