Kan vi sammanfatta det som att bakhjulsdrivet är roligare, och framstjärtsdrift är säkrare? Vilket som är bäst blir en så filosofisk fråga tycker jag...
Fast jag skriver inte under på att det är roligare att färdas långsammare med breda sladdar än att åka fort och sladda måttligt.
Att framhjulsdrift är säkrare råder det ingen tvivel om.
Folk som tycker att framhjulsdrift är tråkigt kan inte köra framhjulsdrivet (det kräver en annan teknik, jag är ingen höjdare på att köra bakhjulsdrivet, men jag har sladdat runt på is med såna sedan tonåren ändå), eller har kört fel framhjulsdrivna bilar.
Jag hade en framhjulsdriven bil med vägegenskaper som gjorde den så trygg att färgen flagnade.
Jag hade en annan framhjulsdriven bil som var hyfsad men som blev en ren nöjesmakin efter en hjulinställning åt det nervösare hållet istället för åt det tryggare.
Den jag har nu har ingen vägkänsla alls, jag köpte nya vinterdäck i vintras för att det släppte helt utan förvarning, ibland fram, ibland bak och alltid i måttliga hastigheter, den blev inte bättre av nya däck, så den ska säljas.
ÅAS har jag upplevt allt det i bakhjulsdrivna bilar också, så man ska inte döma för fort...