Rallikråss

• Thread starter Thread starter Teo
  • Start date Start date
Kan vi sammanfatta det som att bakhjulsdrivet är roligare, och framstjärtsdrift är säkrare? Vilket som är bäst blir en så filosofisk fråga tycker jag...

Fast jag skriver inte under på att det är roligare att färdas långsammare med breda sladdar än att åka fort och sladda måttligt.

Att framhjulsdrift är säkrare råder det ingen tvivel om.

Folk som tycker att framhjulsdrift är tråkigt kan inte köra framhjulsdrivet (det kräver en annan teknik, jag är ingen höjdare på att köra bakhjulsdrivet, men jag har sladdat runt på is med såna sedan tonåren ändå), eller har kört fel framhjulsdrivna bilar.

Jag hade en framhjulsdriven bil med vägegenskaper som gjorde den så trygg att färgen flagnade.

Jag hade en annan framhjulsdriven bil som var hyfsad men som blev en ren nöjesmakin efter en hjulinställning åt det nervösare hållet istället för åt det tryggare.

Den jag har nu har ingen vägkänsla alls, jag köpte nya vinterdäck i vintras för att det släppte helt utan förvarning, ibland fram, ibland bak och alltid i måttliga hastigheter, den blev inte bättre av nya däck, så den ska säljas.

ÅAS har jag upplevt allt det i bakhjulsdrivna bilar också, så man ska inte döma för fort...

Tacka vet jag gamla gamla SAAB 900. Framhjulsdrift och handbroms som tog på framhjulen. Den fanns det ingen risk att man hade kul i.

Förutom i baksätet då... :slicka

Tacka vet jag gamla gamla SAAB 900. Framhjulsdrift och handbroms som tog på framhjulen. Den fanns det ingen risk att man hade kul i.

Du menar Saab 99 och 900 fram till 88B, jag har haft flera såna, och det ställer bara högre krav på att föraren kan vänsterbromsa.

Du ser aldrig en rallyförare i en FWD bil röra handbromsen utom i långsamma vändningar.

Jag har faktiskt en Saab 900 ute på gården där jag inte vet om handbromsen tar fram eller bak (det är en 88), för mig spelar det ingen roll förän jag ska justera handbromsen.

DEt borde väll gå men frambromsbeläggen lär behöva bytas rätt snart :P

Däremot en 19-årig Kuritas med fjunmustasch på IKEAs parkering en kall vinterdag i pappsens Opel Corsa Sport...

Eller min dotter, nio år gammal på den två kilometer långa isbanan hennes snälla pappa plogade dagligen med en fyrhjuling på sjön....

Att folk bygger om till fyrhjulsdrift är för att alla bilar inte går att få fyrhjulsdrivna från fabrik.
Jag har sett fyrhjulsdrivna Saab V4 och Saab 99 i rallycross redan på det glada 80-talet.
Det var så Haldex började med sin fyrhjulsdrift om jag inte missminner mig. Sonen i familjen körde rallycross eller om det var rally med en Saab. Efter ett tag så ville han ha fyrhjulsdrift så då slängde han och hans far ihop en fyrhjulsdrift till Saaben.

Säg inte att du har Alfa, jag som nästan började tycka att du var sympatisk...

(Jag gillar dom små rostiga skitbilarna jag med, men jag erkänner det inte öppet)

Nejdå, jag har inte en Alfa, jag har tre. :hihi

Visst är de skitbilar, men ack så underhållande. Dagen det byggs en bakhjulsdriven bil med lika hög roligfaktor som 75an är jag den första att köpa den!
Men det kommer inte att hända, så jag knåpar vidare med lite rost och lite elfel med ett leende på läpparna.

Kan vi sammanfatta det som att bakhjulsdrivet är roligare, och framstjärtsdrift är säkrare? Vilket som är bäst blir en så filosofisk fråga tycker jag...

Mja, fast det blir det ju inte?
I ett allmänt sammanhang så blir det såklart det, men i tävlingssammanhang kan man påvisa en tidsförbättring. Svart på vitt.

Last edited:
FWD - för transportfordon, att frakta sitt arsle i helt enkelt, eller släpa ut Bergarn' till banorna med.

RWD - mer sladd än fart, och det krävs verkligen att chaufförn' vet vad han pysslar med...och rätt meningslöst för rent transportbruk.

AWD - svinkul busleksaker om det görs rätt (fulldubbad Impreza med orra i på is...uja vad jag kommer sakna min gamle' Silverpil när isarna lägger sig).

Att hävda att fwd är kul...njä...jag kan förstå folkraceåkarna, att åka bakhjulsdrivet kräver sin man, att åka med trygg understyrning och fippla lite med vänsterbromsen ibland är väl en sak, men underhållande är det inte. (punCkt som det heter).

Några frågor?

/J

Last edited:
Eller min dotter, nio år gammal på den två kilometer långa isbanan hennes snälla pappa plogade dagligen med en fyrhjuling på sjön....

Det låter som om jag borde ta med mig både bil och motorcyklarna till umeå. Som skåning har man nog en del att lära när det kommer till isbana...:näsblod

Jag försökte svara så onyanserat jag kunde, trots att jag sitter inne med den enda rätta sanningen! :D

BÖGAR OCH BMW ÅKARE HAR DRIFTEN BAK!!!!!!

Man har i årtusenden haft vett nog att spänna hästarna framtill på vagnen, sen kom en kort period kallad automobilen utveckling, och i början gjorde man fel, nu spänner snart alla hästarna framtill....

(Läs mina inlägg med massor av humor, dom är skriven så...)

Mmm, jag blir så förbannat på att inte hojtillverkarna insett fördelarna med FWD :4skrika

Mmm, jag blir så förbannat på att inte hojtillverkarna insett fördelarna med FWD :4skrika
På hoj är det en lite annan femma. Det är kort sagt skitsvårt att bygga ett bra system för drivning på framhjulet på en mc. Öhlins har väl varit bland de mest framgångsrika med sitt hydrauliska 2WD-system. Och det är ju inte direkt något man hittar på första bästa hoj ute i trafiken.

Fast vem vet, nu när BMW har börjat med ACS på en del av sina hojar så...

Jag tror inte det dröjer så värst länge innan el-motorcyklar börjar komma. Då är det i alla fall tekniskt enkelt att bygga tvåhjulsdrift. Frågan är vad det gör för köregenskaperna?

En annan fundering runt rallikråss - hur i h-vete får de ekonomin att snurra runt, speciellt de i blåbärs-serierna? Det är ju folkrace med dyra prylar det är frågan om?

Jag har alldeles för nära till Sellholm Racing, och vet vad diverse saker kostar...det är hårresande dyra prylar de leker med.

Det lär ju vara hantverkare med egna firmor och en hel del oskattade pengar det rör sig om...

/J

En annan fundering runt rallikråss - hur i h-vete får de ekonomin att snurra runt, speciellt de i blåbärs-serierna? Det är ju folkrace med dyra prylar det är frågan om?

Jag har alldeles för nära till Sellholm Racing, och vet vad diverse saker kostar...det är hårresande dyra prylar de leker med.

Det lär ju vara hantverkare med egna firmor och en hel del oskattade pengar det rör sig om...

/J

Hurfan har cheyor på 12bast råd med häst? Jag räknade på att bli till hälften delägare i en ponny. Hoj är då billigt vid en jämförelse :näsblod

Pappa betalar :fakta

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back