Rakning med kniv?

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Nån som vågat sig på att raka sig med rakkniv? Jag har börjat med en typ övningskniv men hade vart kul att höra hur folk upplever rakning med riktig kniv :) Riktiga knivar ska ju vara sjukt mycket vassare än den shavette (övningskniven) jag kör med.
/B

När jag var i Turkiet för några år sedan gick jag till en Barberare och rakade mig. Mest för att det var skoj att testa.

Det jag kan jämföra med är Mach3 som jag rakade mig med då. Mach3 utklassade barberaren utan problem. Resultatet var dock snäppet bättre än att raka sig med en Braun rakapparat. Inte alls den där :rullandeu -lena känslan på huden som med en bra rakhyvel.

Skoj grej, men inte så mkt mer. Satt mer och oroade mig för att han skulle skära halsen av mig... :D

Nä, men jag har funderat på det. Tänkte försöka behärska mothårsrakning
med min säkerhetshyvel först.
Hur är shavetten? Dom ser ut att vara lite klumpiga att hålla i, och funkar
det att raka mothårs med dom? Största fördelen är så vitt jag kan se
att man slipper hålla på och ävlas med strigeln, å andra sidan måste man
ju köpa nya blad. Hur länge håller ett blad?

Å jag byter blad varannan vecka typ. Inte särskilt dyra heller, typ 100 spänn för ett 10pack som man bryter i hälfter, så eg 20st :) Rakar mej mothårs med utan problem. Med shavetten blir resultatet bra mkt bättre än med hyvel, iaf på mig. Men det bästa tycker jag iaf är att när man rakar sig med hyvel eller apparat känns det som om man gör en rutinsak, som att tvätta händerna typ. Med rakkniv, shavetten, och med borste och raktvål känns det lite mer "spa" typ. Asså jag vill ta mej den lilla extra tid det tar för att jag känner att jag behöver en liten stund för mej själv, för lite avkoppling. Nu sitter jag och suktar efter denna: Snygg jävla rakkniv!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back