Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sa att jag debatterat klart, men jag ska peta in en (icke-debattig ;)) pinne i brasan.

Jag har ett antal mer eller mindre nära vänner som jobbar med konst, film, foto, musik osv..

En sak som jag lärt mig är att det är VÄLDIGT populärt att göra "kortfilmer" och sälja till SVT för rätt dyra pengar. Den allmänna uppfuckningen verkar vara att det inte är något man gör seriöst, utan som ett steg i finansieringen av de projekt man egentligen vill jobba med.

Men det är klart, det vill man ju betala 2000/år för?

Jag känner en konstnär som i många år livnärde sig på att sälja "offentlig utsmyckning" till bland annat landstinget och skolor, för enormt skyhöga överprier, ett par veckors jobb för en årslön, typ.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Hur går det, kan någon annan kanske hänvisa till var man hittar debatter på nätet?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag ser på SVT av den enkla anledningen att ingen av skvalkanalerna kommer i närheten av SVT:s kvalitet, varken när det gäller innehåll eller bild- och ljudkvalitet.

Däremot kommer jag aldrig att betala, vilket beror på rent ideologiska ställningstaganden.
Den dag SVT kör två hyllningdokumentärer om Reinfeldt och Pinochet (på samma sätt som gjordes för Göran Persson och Castro), kan jag tänka mig att ompröva mitt beslut.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Debatter om vad?

Sporthojar?

Här lägger kommunen ut alla stads/kommun fullmäktigemötena på nätet, partiledardebatter har jag sett på nätet, debatter om kärnkraft har jag hittat osv...

Partiledardebatt: http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____25322.aspx

Sådana av samhällsintresse, t.ex som den som gick på ettan precis.

Jag ser på SVT av den enkla anledningen att ingen av skvalkanalerna kommer i närheten av SVT:s kvalitet, varken när det gäller innehåll eller bild- och ljudkvalitet.

Däremot kommer jag aldrig att betala, vilket beror på rent ideologiska ställningstaganden.
Den dag SVT kör två hyllningdokumentärer om Reinfeldt och Pinochet (på samma sätt som gjordes för Göran Persson och Castro), kan jag tänka mig att ompröva mitt beslut.

Ja, det var faktist det ärligaste och rakaste svaret på länge.

Men du åker fortfarande snålsjuts.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men du åker fortfarande snålsjuts.

Jag betalar när dom erbjuder något jag vill ha.

Det senaste jag hörde var att dom inte längre skulle försöka sända VM/OS sport eller andra stora evenemang med stort allmännintresse eftersom dom inte hade råd med det, utan dom skulle inrikta sig på att visa sådant som inte har något större allmänintresse.

Någon motorsport har dom aldrig haft råd att sända.

http://www.affarsvarlden.se/hem/sport_ekonomi/article3204010.ece
 
Last edited:

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja, det var faktist det ärligaste och rakaste svaret på länge.

Men du åker fortfarande snålsjuts.
Som sagt, så länge SVT anser att det är OK att sända ren hyllningspropaganda till maktfullkomliga sossar och kommunistiska diktatorer, anser jag att det är helt OK att vägra att betala i protest.
 

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Bergatroll
Nu är det ju en satans massa sidor att läsa och det orkar jag inte...

Frågan lyder: Är man betalningsskyldig även om man inte har
tv-mottagare eller är inkopplad i tv-nätet?

Jag har en 42" som jag använder som datorskärm
för film men är inte alls intresserad av Svensk Television.

Vad gäller??
 

Snowman89

Guest
Nu är det ju en satans massa sidor att läsa och det orkar jag inte...

Frågan lyder: Är man betalningsskyldig även om man inte har
tv-mottagare eller är inkopplad i tv-nätet?

Jag har en 42" som jag använder som datorskärm
för film men är inte alls intresserad av Svensk Television.

Vad gäller??

Har du en tv-mottagare inbyggd i TV'n så måste du betala (Vilket 99% av alla tv-apparater har..).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det ju en satans massa sidor att läsa och det orkar jag inte...

Frågan lyder: Är man betalningsskyldig även om man inte har
tv-mottagare eller är inkopplad i tv-nätet?

Jag har en 42" som jag använder som datorskärm
för film men är inte alls intresserad av Svensk Television.

Vad gäller??

Har din 42" inbyggd tv mottagare är du skyldig att betala, har den inte det slipper du.
Det gäller oavsett om den är ansluten till antenn/kabeltv/parabol eller inte.

Min "tv" är en bildskärm utan mottagare, så fort man ansluter en digitalbox är den dock avgiftspliktig.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
ingen som har provat på att filma dessa nazister när dom kommer och knackar på.
finns några klipp på tuben och dom springer åt helvete eller tycker det är väldigt störande när kameran kommer upp:D
 

Makita

VIF mina vänner
Gick med
29 Sep 2010
Ort
Ystad
Hoj
Gult är fint
Den dagen SVT/Radiotjänst bekostar montering och inkoppling av en TV-antenn i mitt hus lovar jag att börja fundera på att eventuellt kanske betala TV-licens. Jag kommer troligtvis inte betala ändå, men då har jag iallafall möjligheten att använda mina TV-apparater till att faktiskt titta på TV med.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/tv-licensen-kan-avskaffas

Tv-licensen kan skrotas
Publicerad 2012-04-18 11:01

Tv-licensen skrotas. Public service, som SVT och Sveriges Radio, ska i stället betalas via skattsedeln. Därmed hotas Radiotjänst i Kiruna av nerläggning, skriver Resumé som uppger att en utredare väntas lägga förslagen i höst.

Men det kan bli politisk strid i frågan. Vänsterpartiet är emot förändringar, enligt Resumé. Miljöpartiet är också emot att lägga ner Radiotjänst i Kiruna.

– Det finns ingen orsak att förändra systemet radikalt, säger riksdagsledamoten Tina Ehn (MP) om idéerna på ny finansiering.

Även de tre programbolagen SVT, SR och UR, är emot förändringar och vill inte att finansieringen ska ske via skattsedeln. De vill även att de som tittar på SVT Play i datorn ska betala, enligt ett skriftligt uttalande från Eva Hamilton, SVT:s vd och ordförande i Radiotjänst.

Gunilla Carlsson, S-märkt ordförande i kulturutskottet, är däremot positiv.

– Vi har inte låst fast oss vid det gamla systemet. Det viktiga är att vi får en blocköverskridande och långsiktig lösning, säger hon till Resumé.

Riksdagsledamoten Gustaf Hoffstedt (M), representant i public service-kommitténs politiska referensgrupp, uppger för Resumé att det finns "nära nog konsensus" om att ersätta tv-licensen med ett system som liknar begravningsavgiften. Den tas in via skattsedeln, men särredovisas och öronmärks.

Håkan Johansson/TT

Fakta: Tv-licensen
Tv-licensen är 519 kronor per kvartal och ska betalas av alla hushåll och företag som har en tv-mottagare.
Pengarna går till public service-företagen Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Utbildningsradion (UR).
SVT fick nästan 4 miljarder kronor 2011, SR drygt 2,5 miljarder och UR 325 miljoner.

Statligt ägda Radiotjänst i Kiruna AB sköter tv-licensen, som formellt heter radio- och tv-avgift.
Bolaget har cirka 120 anställda. De flesta jobbar på huvudkontoret i Kiruna. (TT)
 
Last edited:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Har personligen svårt för TV-avgiften då jag skulle kunna kolla på SVT play genom min dator utan att betala. TV-licensen gäller ju inte datorer UTAN TV KORT.

Fast jag gillar att lyssna på SR, skönt att slippa all jävla reklam. I mitt hem har vi löst det som så att min sambo betalr TV-avgift och jag betalar bensinen i bilen. Jag står för största delen av bensinförbrukningen och hon för den största SVT förbrukningen:D

Nu låter det ju dock som att TV-licensen ska bakas in i skatten, något jag tycker borde ha skett för länge sen. Sen gör det iof att vi båda kommer få betala:gnissla
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Känns helt okej för mig. Måste vara billigare och effektivare än att radiotjänst åker runt och trakasserar folk.

Jag tycker iofs SVT kunde nöjt sig med en kanal som visade barnprogram, lite nyheter, sport, väder och lite samhällsprogram. Resten kan man gått överlåta till betalkanalerna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi svenskar är så härligt snåla....

Jag betalar för alla andra kanaler som jag vill ha.

Problemet med att dom lägger det på skatten är att jag då måste svartjobba in motsvarande summa för att slippa betala för skit som jag inte har bett om.

Varför inte koda, dom som vill ha SVT betalar, dom som inte vill slipper.

Jätteenkelt, så fungerar alla andra kanaler.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag har funderat lite på det här med Boxer, som jag betalar för varje månad, där ingår ju SVT, att man ska betala det OCH TV-licens tycker jag känns kasst...
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top