Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag har aldrig betalat TV-licens och har heller inga planer på att börja göra det, men nu har jag nyligen flyttat till en marklägenhet och detta har medfört att radiotjänstkontrollanterna fått lite mer kött på benen.

Igår satt jag hemma och slötittade på TV när det plingade på dörren.

En man med auktoritärt helskägg presenterade sig som kontrollant och frågade om jag var nyinflyttad. Diskussionen gick enligt följande:

R = Radiotjänst
J = Jag

R - "Hej! Är du nyinflyttad här?"
J - "Ja, hyfsat i alla fall."
R- "Jag ser att du glömt anmäla TV-licens"
J - "Nej, jag har ingen TV"
R - "Jag råkade se din 50"-are på väggen när jag gick förbi"
J - "Såg du någon TV-mottagare också då? Det är bara en datorskärm"
R - "Sluta nu. Både du och jag vet att det där är en TV"
J - "Jag förstår att du måste göra ditt jobb, men jag håller fast vid att det bara är en datorskärm"
R - "Du vet väl att det är olagligt att inte anmäla TV innehav"
J - "Ja, men det förändrar inte min ståndpunkt"
R - "Då kan du se fram emot dryga böter och en eventuell rättegång"
J - "Då ser jag fram emot det. Ha en trevlig kväll!"

Nu till min fråga.

Han måste väl trolla? Inte fan kan det väl bli tal om varken böter eller rättegång för något så simpelt som att undvika kommunistavgift?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Fortsätt bara att neka, dom har inga bevis och fortsatt fönstertittande från deras sida innebär en brottslig handling. Polisen kommer inte heller att göra någonting, en husransakan utförs inte på ett brott som bara har bötesstraff på straffskalan.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Envisa typer de där licens-skojarna, varenda gång man flyttar börjar eländet om. Återkommande besök, handskrivna lappar och påståenden om att jag skulle vara en lögnare ingår i trakasserierna.
Min taktik efter de senaste flyttarna har dock funkat, jag börjar prata om TV som jävulens påfund och undra om de är intresserade av gemensam bön för de förtappade TV-tittarna samt försöker få med dem till nästa möte i Rikets Sal, återbesöken har minskat drastiskt:D
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Äntligen kan man få lite nytta av religon-jönsarna :tummenupp
Två fel som blir ett rätt :banana

Undrar om det fungerar omvänt att TV-pejla besök från Jehovas med en antenn när de knackar på? ;)
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Bli politiker fort som faaan. Då är det bara be om förlåt när dom väl tar dej och lova att aldrig göra det igen.

Sen är det bara göra likadant igen.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Du skulle bett om hans namn och sagt att du funderar på en polisanmälan för ofredande.

Mig var dom på ett par gånger men eftersom jag varje gång säger att TV är ett gammalt sätt att inhämta information och att Intarwebz är det enda rätta så har dom slutat hälsa på.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det är helt riskfritt att fortsätta vägra betala. Kör det ihop sig helt gör du en pudel och ber om ett inbetalningskort. När du sedan betalat väntar du en vecka och sedan avanmäler du TV-innehav. Då återbetalas pengarna och allt är frid och fröjd.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Betala i värsta fall. Ring in dagen efter och säg att du sålt TVn. Du får alla pengarna tillbaka och de slutar hålla på.
 

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Betala, sen vänta nån dag och därefter ring och avanmäl. :tummenupp

Ringde precis o avanmälde, tackar för påminnelsen :)
 

tkdrille

Guest
Betala gör fjollor. Alltså man tittar inte på svt om man inte är gammal :) jag betalar aldrig. Min tv står hos mamma ju :D
 

tkdrille

Guest
Svårt o komma undan då om man bor på andra våningen och inte öppnar dörren för okända eller de inte kan nå en pga att de inte har mobilnr? Så svårt var de. De är fel och betala för något man inte använder.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Eller inte... Licensen är kommunistfasoner och ska bekämpas till sista andetag.


Jag har inte heller TV, ett gäng större skärmar, snabb lina och ett par datorer sanerar det behovet rätt effektivt. Det tog nog ca 2 års trakasserier innan de gav upp dock. Inga besök men samtal varenda jävla dag.

Slutade med att jag svarade, de presenterade sig och la luren åt sidan medan jag fortsatte jobba eller vad man nu gjorde medan de fick prata av sig en stund. Till slut ledsnade jag på det också och ringde själv upp Kiruna och begärde mitt namn struket ur listorna innan jag gjorde en anmälan. Till och med då började de tjafsa varpå jag på ääälit fick ett psykbryt på dem och förklarade att nästa kontakt = polisanmälan. Sen dess har det faktiskt varit tyst.

Men vi flyttar nu så vi får väl se. Det börjar väl ringa igen nu eftersom våra skärmar hamnar på en ny adress :huvet
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom kör en ganska ful stil tycker jag.

Men det finns ett råd som räddar en från tv-pejlare och liknande typer, man ska aldrig svara på frågor från människor som inte börjar med att presentera sig. Vare sig i telefon eller öga mot öga.

Jag har några standardsvar.

-Man brukar börja med att presentera sig själv.
-Jag svarar inte på frågor från personer som inte har förstånd att först presentera sig själv.
-Vem är du då?

Det gör oftast att man flyttar ner dom direkt från att haft auktoriteten till att ha blivit den underlägsne. Inte många lyckas behålla sin pondus.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dom kör en ganska ful stil tycker jag.

Men det finns ett råd som räddar en från tv-pejlare och liknande typer, man ska aldrig svara på frågor från människor som inte börjar med att presentera sig. Vare sig i telefon eller öga mot öga.

Jag har några standardsvar.

-Man brukar börja med att presentera sig själv.
-Jag svarar inte på frågor från personer som inte har förstånd att först presentera sig själv.
-Vem är du då?

Det gör oftast att man flyttar ner dom direkt från att haft auktoriteten till att ha blivit den underlägsne. Inte många lyckas behålla sin pondus.


Jag har kommit till den punkten att även om de inte hört av sig på bra länge nu, så är mitt direkta svar när jag förstår var de kommer från (nästan så jag avbryter dem):

"DIG vill jag inte höra från! Ni har trakasserat mig så det räcker. Var det nåt annat?"


Det brukar också förflytta auktoriteten rätt snabbt :D
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Allvarligt talat! hur fan orkar ni hålla på för lite småpengar. Jävla snyltare. Har ni en tv är det bara att pröjsa, har ni ingen tv så låt bli att pröjsa. Hur jävla svårt ska det vara. Vad får er att tro att regler och lagar inte gäller just er?
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
jag hade ingen tv det första halvåret jag flytta hemifrån,
kändes bra att ärligt kunna säga att nej jag har ingen tivi, sen jag skaffade tv och har inte hört nått från dom.

å andra sidan tycker jag dom kräver lite väl mycket pengar för deras tjänster
vad är det avgiften ligger på? 1500?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top