Radioreklam - ljudproduktion - Någon med kunskap/erfarenhet?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har någon här erfarenhet av radioreklam? Har ni i så fall producerat materialet själva eller låtit ett produktionsbolag sätta ihop spottarna?

Vad krävs?

http://www.saestockholm.se/courses.asp

Fattas lite pengar innan jag funderar på att hoppa in på det där. Har ljud och ljus produktion, men vill man bli bäst så ska man plugga till nivån Bachelor of Arts som man pluggar i Australien. En bekant gick det där och nu jobbar hon som översättare åt Disney. Man har stor chans att få jobba med dom stora artiserna radio och tv om man går hos SAE.

Det som vi använde mest när jag pluggade var Protools. Grunderna man har för att göra en intervju tex. Är att använda en matta, som är ett ljudspår musik eller annat ljud. Regel ett på mattan är att det inte ska finnas någon sång eller prat. Sen är en påa och en ava viktigt. Påa är påannonsering av ett inslag och ava är avsluta. Ex. Påa Hej nu kommer det en intervju med kalle. Ava Tack kalle för att du ville vara med. Vart ett tag sen jag höll på med det här. så hoppas någon annan kan upplysa dig lite mera om detta ämne.

Vad som krävs?
Har du hört radioreklam?

En kasettbandspelare från 77 och någon tönt som kan skrika i micken?
Ba ba ba bazooka!

Hello!

Jag jobbar på ett produktionsbolag som visserligen gör mest reklamfilm men har också några års erfarenhet av den kommersiella radion.

Om du kan ha glädje av lite input från det hållet så ska jag försöka svara så gott jag kan.

/Johan

Last edited:
Om du kan ha glädje av lite input från det hållet så ska försöka svara så gott jag kan.

/Johan

Jag är egentligen mest intresserad av hur man gör för att komma undan billigt och om det finns några bra tumregler för att "nå ut" med små medel.

Ger det tillbaka pengarna att låta ett pruduktionsbolag göra en radiospot istället för att göra en enkel spot själv?
Vad kostar en producerad spot?
Hur gör man enklast en egen? (lämplig programvara?)
Vad brukar man få betala för att använda 15-20 sekunder av ett musikstycke...

Det är den typen av frågor....

....och sedan mer om vilken strategi man bör ha om man har begränsade resurser.
Lägga alla pengar på att köra spotten många gånger under någon/några dagar eller sprida ut det över flera veckor men med få spelningar....

START>Program>Tillbehör>Underhållning>Ljudinspelaren :gnissla
Tror definitivt att de kan räcka för en enkel reklam, vissa säger ju bara några ord

START>Program>Tillbehör>Underhållning>Ljudinspelaren :gnissla
Tror definitivt att de kan räcka för en enkel reklam, vissa säger ju bara några ord

:)
JO, så sant som det är sagt.

Det jag är ute efter är väl just hur man med enkla medel lyfter sin START>Program>Tillbehör>Underhållning>Ljudinspelaren-inspelade reklam till att bli lite mer än bara en START>Program>Tillbehör>Underhållning>Ljudinspelaren-inspelad reklam...

....och om man inte kan göra så mycket med hur själva spotten låter så är jag nyfiken på hur man kan göra för att maximera effekten genom att sprida eller koncentrera uppspelningarna o.s.v.

Radio är väldigt kostnadseffektivt per kontakt. På min tid pratade vi ca: 4 öre.
Jämför TV, 40 öre och DR 80 öre.

Frekvensen är A & O för en lyckad kampanj under förutsättning att man har ett klart och tydligt budskap som presenteras på ett bra sätt.

Är det en profilspot (varumärkesbyggande) och inte ett konkret erbjudande är det viktigt att exponeras under en längre tid kalendermässigt.

Vill du däremot ha spring i butiken på lördag är det många införanden under en kortare period som gäller. Här kommer också en styrka in med radion. Eftersom det är relativt billigt att producera kan man byta spottarna oftare och därmed driva på hårdare.

Måndag/tisdag/onsdag
I helgen har vi på XXX utförsäljning...

Torsdag/fredag
Nu är det inte långt kvar...

Lördag/söndag
Nu pågår utförsäljningen för fullt, kön ringlar sig just nu runt hela kvarteret...

Om det gäller Stockholmsområdet så är det ju dessutom så att det finns en mängd kanaler att välja på. Bandit har helt andra lyssnare än Lugna Favoriter.

Se också till att höras rätt tid på dygnet även om det kostar mer. Radions "prime time" är 06-10. Det är då flest folk lyssnar och det är där störst resurser läggs på att skapa ett intressant innehåll. 15-18 är inte särskilt dumt heller för att ytterligare öka frekvensen. Många lyssnar exempelvis på radio på väg hem från jobbet. I dem däringa bilköerna ni har Sthlm.

Blickar man ut i landet så finns det produktionsbolag som definitivt kan göra bra spottar från ca: 5.000 kr och uppåt. Går att komma undan billigare än så också.

Kostnad för arkivmusik är vanligtvis någonstans mellan 1000-1500 kr.
Vet inte riktigt hur det funkar om man som privatperson vill använda sig av det.

När det kommer till utformningen av spotten så kan du tänka E.F.I.
Egenskap - Fördel - Innebörd

Säg att du vill kränga en tyst gräsklippare,

Egenskap:
Tyst:

Fördel:
Stör inte grannen

Innebörd:
Klipp gräset när du har tid!

En del grannar blir jävligt griniga så fort man drar igång gräsklipparen. Ofta är dem pensionärer och tillbringar all vaken tid på knastriga knäskålar i trädgården. Den tiden du är på jobbet.

Silent Freddie Kreuger, Stigas nya gräsklippare, stör inte någon. Köp den och grannarna kommer älska dig.
Finns hos Gräsklipparmannen i Orminge Centrum.
Klipp gräset när du har tid!

Det är ingen rocketscience att producera radioreklam rent tekniskt så det flesta "namnkunniga" program för hemmabruk duger gott.
Adobe Audition exempelvis.

/Johan

Riktigt bra svar,

Jag minns att jag fick en offert för att höras i tre veckor ett visst antal gånger per dag plus produktionen av spotten för ca 35.000:-

Nu minns jag inte hur många gånger den skulle spelas upp.

Riktigt bra svar,

Jag minns att jag fick en offert för att höras i tre veckor ett visst antal gånger per dag plus produktionen av spotten för ca 35.000:-

Nu minns jag inte hur många gånger den skulle spelas upp.

Minns du vad företaget hette, vilka radiostationer du skulle höras på och vilka tider spotten skulle spelas?

Vad äre som skall krängas, korv?

Eller blir det bordell ala Korvgubbens massage och solarium

Minns du vad företaget hette, vilka radiostationer du skulle höras på och vilka tider spotten skulle spelas?

Det var flera stationer, bland annat lugna favoriter. Det var inte topp tiderna på morgonen men det var vid lunch och vid 17 tiden typ!

Korvgubbens massage och solarium

Du är inte helt ute och cyklar. Du får ett halvt rätt. :D

Massage är faktiskt rätt. Det är bl.a utbildning till massageterapeut som skall säljas. :) Men å andra sidan är elevbehandlingar en del i utbildningen så massage blir ju rätt i förlägningen.

Du är inte helt ute och cyklar. Du får ett halvt rätt. :D

Massage är faktiskt rätt. Det är bl.a utbildning till massageterapeut som skall säljas. :) Men å andra sidan är elevbehandlingar en del i utbildningen så massage blir ju rätt i förlägningen.
Ingår det "happy ending"?

Ladda ner Audacity och testa lite reklammakande själv.

...vill du veta mer om reklamradio och produktion, tycker jag du ska prata med de på flickorna larsson (www.flickornalarsson.se) som också är sveriges duktigaste reklamradionissar. vilket också är det gänget jag jobbar med.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul