Radioreklam - ljudproduktion - Någon med kunskap/erfarenhet?

...vill du veta mer om reklamradio och produktion, tycker jag du ska prata med de på flickorna larsson (www.flickornalarsson.se) som också är sveriges duktigaste reklamradionissar. vilket också är det gänget jag jobbar med.

Ser man på deras referenser verkar de ligga på en nivå pris/produktionsmässigt som ligger över den jag söker.

Just nu lutar det åt att försöka göra en väldigt kort spot, själv hemma på kammaren. :( Annars kommer vi nog inte ha råd att sända den tillräckligt mycket och ofta när det väl blir dags. Vi lär ändå få svårt att kosta på tillräckligt många sändtillfällen.

Ser man på deras referenser verkar de ligga på en nivå pris/produktionsmässigt som ligger över den jag söker.

Just nu lutar det åt att försöka göra en väldigt kort spot, själv hemma på kammaren. :( Annars kommer vi nog inte ha råd att sända den tillräckligt mycket och ofta när det väl blir dags. Vi lär ändå få svårt att kosta på tillräckligt många sändtillfällen.

de vinner guldägg varje år. mer eller mindre. därav priset.

men du kan alltid prata med patrik, hälsa från mig, de gillar sköna idéer och kan också vara så att ni kommer fram till en lösning som båda gillar. dessutom är de väldigt duktig på att förvalta och utveckla idéer.

friskt vågat, hälften vunnet.

Om du vill skippa dyra marketingbolag eller mellanhänder tror jag det finns två bra alternativ. Det går nog "på kammaren" med bonn-pc och en mik som är ok. Jag har inte koll på vad som funkar på pc-pryl-fronten men gissar att det finns "billigt skit" som kan fungera. I värsta fall får du köpa mik och mik-preamp.

Har inte testat men om du spelar in pratet "på kammaren", borde det funka att linda in sig i några tjocka sovtäcken för att filtrera bort ambient ljud (låter skitdåligt, typ kök annars). Gör man det i ett redan dämpat rum, bör det gå att få till hyfsat.

Du behöver komprimera och normalisera ljudet. Kompressor finns t ex i Adobe Audition. Där kan du också köra flerspår audio parallellt och grafiskt mixa nivåerna. Om man inte kan få en testversion av Audition så kanske du kan tanka föregångaren Cool Edit Pro (Syntrillium) som programmet hette innan Adobe köpte upp. Skitbra och profsigt var det redan då.

Om du inte är så lockad av allt mek med detta, är ett annat alternativ studioinspelning. Det finns massor av billiga semipro studios (som inte listas på Eniro). En kombination kan ju också fungera. T ex prat inspelat hemma. Ta med fil till (billig) studio där någon kan lägga snygga mackor på klaviatur eller annat i ljudväg på 30 minuter eller så (och ett par hundringar kanske). Om pratet ska in i studio, kolla att de har förberett för mikrofonupptagningar. Kolla också med dem på radiosidan och om ev tekniska villkor på inspelning.

Om du droppar studioinspelning men behöver musik eller andra ljud till produktionen, så kan du nog få det gratis via diverse musikerforum och där folk mycket gärna laddar upp eller delar ut sina verk.

Det finns också praktiskt taget obegränsat med CD-material med ljud och musik, typ clipart och licensfritt (om man köpt skivorna). Det kan vara allt från trumloopar till stråk-arr. Musikersnubbar som kör elektroniskt vet mycket om sådant, om du vill leta vidare. Lycka till!

:tummenupp :tummenupp
Tack å bock! lutar åt hemma-arr nu. Kan nog låna riktig mic och kompressor så kanske man kan få "pratet" att låta hyggligt från början. Ska kika lite efter ljud-clip-art som du nämner. När det lutar åt kort, hem-inspelad spot så duger en enklare ljudslinga bara för att skapa stämning. Det får nog bli en kort spot som direkt kommer till saken utan krussiduller.
- "Gör som jag, ät kexchoklad!" ....typ...

:tummenupp :tummenupp
Tack å bock! lutar åt hemma-arr nu. Kan nog låna riktig mic och kompressor så kanske man kan få "pratet" att låta hyggligt från början. Ska kika lite efter ljud-clip-art som du nämner. När det lutar åt kort, hem-inspelad spot så duger en enklare ljudslinga bara för att skapa stämning. Det får nog bli en kort spot som direkt kommer till saken utan krussiduller.
- "Gör som jag, ät kexchoklad!" ....typ...

Nja, jag tycker nog att du ska kontakta de jag tipsade om. Hela paketet från dom blir billigare än du bara går ut och köper spot-tid.

Nja, jag tycker nog att du ska kontakta de jag tipsade om. Hela paketet från dom blir billigare än du bara går ut och köper spot-tid.

....Jo, att kunna dela tid var nog förhoppningen så om det inte finns någon möjlighet att köpa in sig på spot-tid även med egenproducuerat material så ligger ditt tips högst för tillfället.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph