Erfarenheter av att gjuta "sadelplatta" i glasfiber?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger förkyld och eländig hemma och funderar på det kommande bygget eller vad jag nu ska kalla det, en CB400N ram med CBX550 gaffel och GS450 tank. Sen ska 250 kompressormotorn in i det hela för att regbesiktas som en 400 med utbytt motor.

Att få ihop det hela så det ser ut vettigt kräver en hyfsat komplicerad basplatta till sadel att bygga den nya sadeln på då den måste göras böjd för att täcka ramen lite likt sadeln på Thruxton 900 Jag skulle kunna utgå från en original Honda CB250N sadel men kruxet är att den är helt i stål och har original hakar som viks på baksidan för att håll fast klädseln, detta funkar säkert bra om man har en originalklädsel som passar direkt men i mitt fall kommer det att bli en ny sydd klädsel. Problemet om jag bygger om "original plattan" blir ju att fästa klädseln i stålplattan.

Funderar då på om man skulle ta och gjuta glasfiber på original plattan och efter detta är klart kapa bort plåtkanterna på originalplattan så kanterna blir i glasfiber, nån som har erfarenheter av att häfta fast klädsel i glasfiber? Tänker att monterar man ihop glasfiber plattan och järnplattan så järnplattan ger styrka och man kvar orginal fästena så kan enkelt kan lossa sadeln.

Har aldrig gjutit glasfiber men detta borde ju vara ett hyfsat nybörjarprojekt då det hela inte kommer att synas. Nåt speciellt att tänka på, verkar ju inte så jäkla avancerat då man kolla på Youtube.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har gjort 2 st nya sadelbottnar i glasfiber, otroligt tillfredställande att få en botten som passar ramen perfekt, och så behöver(?) man inte spackla och slipa då undersidan och översidan inte syns. Om man inte är petig alltså.

Ganska lätt också, jag hittade en klockren guide här på sporthoj som jag följde, den visar egentligen hur man gör motorskydd i glasfiber, men principen är samma.

Jag byggde på med biltemas dämparmattor, slipade med rondell och klädde i konstskinn, med en tryckluftsdriven klammerpicka så sitter klamrarna hur bra som helst i glasfibern.

Gör det bara, luktar satan men blir skitbra utan förkunskaper.

Edit: Hittade!

http://www.hoztic.se/frprot.html
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar då vet jag att det får bli glasfiber, tänker att jag bygger upp botten i plåt för att få nåt att gjuta på och sen kapar jag bort det onödiga för att få en kant och miska vikten så mycket som möjligt. Tanken denna gång är verkligen att göra en cafe racer och lätta hojen så mycket som möjligt.

Använde du aluminiumfolie att maska med? Har sett att gladpack ska funka, annars borde maskeringstejp med flytande hårdvax på vara bra? Har platsat en hel del bössor och då maskerar man vissa ställen och sen lägger man på vax på allt där det kan tänkas komma plast.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tackar då vet jag att det får bli glasfiber, tänker att jag bygger upp botten i plåt för att få nåt att gjuta på och sen kapar jag bort det onödiga för att få en kant och miska vikten så mycket som möjligt. Tanken denna gång är verkligen att göra en cafe racer och lätta hojen så mycket som möjligt.

Använde du aluminiumfolie att maska med? Har sett att gladpack ska funka, annars borde maskeringstejp med flytande hårdvax på vara bra? Har platsat en hel del bössor och då maskerar man vissa ställen och sen lägger man på vax på allt där det kan tänkas komma plast.

Jag gjorde som i länken i mitt förra inlägg!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fastnade aluminiumfolien på baksidan av plasteningen? Spelar väl ingen större roll men var som nyfiken på om det blir kvar bitar av folien?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vaxar ni eller använder annat släppmedel innan ni plastar? Bara jag blir i bättre form tänkte jag ta tag och börja fixa med sadeln på kvällarna då det fort blir mörkt.

Tänker att maskieringstejp och sen några lager flytande hårdvax på det borde funka.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Har gjort några grejer i glasfiberarmerad polyester och lite grann i kolfiber/epoxy.
Numera får sonen fixa det eftersom han kraschar oftare än jag och kåporna på racehojarna behöver lagas.
Grejor har jag köpt på Carbix och Biltema. Luktar satan, så andningsskydd behövs. Tror jag körde med nåt släppmedel på sprayburk sist. Dyrt men det funkade. Går åt mycket aceton för rengöring.. En vanlig köksmått sats i plast och små folieformar i aluminium är inte fel när man ska blanda i härdare. Billigaste penslar du kan hitta eftersom dom är omöjliga att göra ren.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Åhå, mina gamla synder :tummenupp

Andningsskydd är viktigt, bra ventilation hjälper inte, och man vill inte vara ute såhär års. Vanliga vinylhandskar är rent skräp i sammanhanget, använd nitrilhandskar, lösningsmedlen går rakt igenom huden.

Biltemas härdare skulle vara 2%, åtminstone senast jag köpte, det var ett tag sen. Inom flyget hade dom ändrat så att det skulle vara 10%, för att minska risken för feldosering, för lite ger häftmassa från helvetet, för mycket kan ge för spröd massa, och tom orsaka eldsvådor iom att det är exoterma reaktioner. Blanda inte för stora batcher, utan ta hellre flera omgångar, men det är viktigt att alla lager läggs vått i vått.

När jag gjorde skydd använde jag bara folie, inget släppmedel, det var ju sak samma om det satt lite folie kvar på något som ändå skulle limmas fast. Kåplagningar är samma princip, men då laskar man och bygger på befintlig kåpa i normalfallet, då behövs inte något stöd bakom. Men tänk på att det INTE är polyestern som ger styrka, det är glasfibern, så minimalt med polyester, det ska bara precis fukta igenom. Och ska det vara något bärande, lägg glasfibern så att varje lager ligger vinkelrätt mot lagret under.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har jobbat lite med kompositör så har hyfsad koll på personliga säkerheten, nu ska jag inte säga för mycket men jag är nog en av väldigt få svenskar som tillverkat klingor till flugspön, vill säga själva kolfiberpinnarna som spöet är byggt på, inte bara lindat på ringar och limmat handtag på en färdig klinga. Vi körde med epoxy och den är väl långt ifrån bra även om den inte luktar, vi testade också vinylester i utvecklingsfasen. Som du säger är det fibern som ger styrkan och egenskaperna plasten ska bara binda ihop fibrerna, dock är drt ju skitviktigt att man har genomvätning för att få kvalité på kompositen. Är dock 12 år sen jag höll på med detta som varade i 3 år så en del börjar man glömma.

Tänker köpa plast och glasfiber på färgaffären, kommer inte ihåg vilket märke dom säljer men skit samma köper heller kvalité även om det kostar lite mer och sen har jag hur som helst 12 mil enkel väg till Biltema.

Tänker inte använda väv utan sånt där "kort och tvärs" material vad det nu heter, spelar det nån roll hur man lägger det? Hur mycket bygger ungefär varje lager med glasfiber? I mitt fall behöver jag komma upp i ca 5 mm tjocklek på kanterna för att klammrena från häftpistolen inte ska riskera gå igenom klädseln.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
450gr-matta är oftast enkel att laminera ed, väter igenom bra och ger stabilt resultat.
Man kan ju toppa med t ex kring 250 - 300gr väv mom man vill ha en finare yta.

Jag brukar ta en pensel och klippa av stråna halvvägs så är det lättare att stöppla ur luftbubblor, annars är aluminiumrulle praktiskt, men man kommer inte åt i trånga områden med en sådan.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har jobbat lite med kompositör så har hyfsad koll på personliga säkerheten, nu ska jag inte säga för mycket men jag är nog en av väldigt få svenskar som tillverkat klingor till flugspön, vill säga själva kolfiberpinnarna som spöet är byggt på, inte bara lindat på ringar och limmat handtag på en färdig klinga. Vi körde med epoxy och den är väl långt ifrån bra även om den inte luktar, vi testade också vinylester i utvecklingsfasen. Som du säger är det fibern som ger styrkan och egenskaperna plasten ska bara binda ihop fibrerna, dock är drt ju skitviktigt att man har genomvätning för att få kvalité på kompositen. Är dock 12 år sen jag höll på med detta som varade i 3 år så en del börjar man glömma.

Tänker köpa plast och glasfiber på färgaffären, kommer inte ihåg vilket märke dom säljer men skit samma köper heller kvalité även om det kostar lite mer och sen har jag hur som helst 12 mil enkel väg till Biltema.

Tänker inte använda väv utan sånt där "kort och tvärs" material vad det nu heter, spelar det nån roll hur man lägger det? Hur mycket bygger ungefär varje lager med glasfiber? I mitt fall behöver jag komma upp i ca 5 mm tjocklek på kanterna för att klammrena från häftpistolen inte ska riskera gå igenom klädseln.
Spöna körde ni väl i vacuumsug före härdningen?

Med tanke på hur tjock platta du kommer att göra, och hur liten den egentligen är, så spelar det knappt någon roll hur du gör. Sån där kors-och-tvärs-matta kan du lägga precis hur som helst ja, det är ju lite konceptet med den, perfekt när vikt och precision spelar mindre roll än arbetstid.

Varje lager blir ju inte mycket tjockare än fibern du lägger på, pyttelite bygger ju polyestern, men den krymper ju också lite när den härdar. Men som sagt, det är fibern som ska bygga, inte polyestern.

Vill du bygga lätt, starkt och lite coolare så bygger du ju två sidor med ett distansmaterial mellan, cellplast eller bikakematta, men det blir ju bara böj/vridstarkt, det tål inte krafter som blir på en sadelplatta särskilt bra, tex punktbelastning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vi körde både med och utan vakuum men bäst resultat var utan. Men dessa spön tillverkades inte som normala spön görs av en kolfibetduk som lindas runt ett dorn.

Hur funkar det om man skulle plasta in en 4 mm nylonrensa gör att bygga tjockleken för klammren? Visst funkar det bra att först gjuta själva botten och sen i en andra plastning och plasta fast tex en nylon remsa mot nedre kanten med att lägga dit den och sen plasta ingen runt kanten?

Nylon är väl dåligt att plasta och få plasten att fästa på men som fyllnadsmaterial och få material att fästa klammren i borde det ju funka, om det ligger löst inneslutet i glasfiber borde det ju funka.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Gör det inte svårare än nödvändigt.
Du kan använda Divinycell, det gör proffsen, eller så tar du tunn plywood, eller fanér, eller Masonite.
Med Masonite kan du behöva rugga upp den släta ytan.
Du skulle kunna göra en skitsnygg grej. Stavlimma granfanér, slipa till rätt tjocklek, epoxilaminera några lager 250gr-matta på det.
Kolla hur Stripbyggda kanoter ser ut. https://www.thomassondesign.com/bygga
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte att nylon är smidig bara värma och forma men en plywood skulle ju funka bra och den är nog hyfsat flexibel. Funderar dock på hur det blir då man häftar i plywooden om fukt kommer in så plywooden ruttnar och och stiften rostar av.

Nu är det säkert inget större problem med rost och röta på en sån här hoj som körs i fint väder och står i varmgarage men jag gillar ju att göra saker ordentligt ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
När allt är färdigt så lackar du över klammerna. Eller stryker lite epoxy över.
Plywood lägger du i ugnen ihop med en långpanna vatten i lämplig temp, ingen aning, kanske 70 grader så mjuknar den o så formar du .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror det funkar att svepa plywooden utan att blöta och värna den, det rör sig ju om en list på ca 10 mm bredd och 3-4 mm tjock. Ska ju inte heller göra några våldsammare böjar är väl i fram och bakkant som det blir lite tvärare böjar.

Tänker vare sig man använder nylon eller plywood så fäster man den med klämmer, skruv, järntråd eller på annat lämpligt sätt så den hålls på plats innan man plastar fast den.

Hoppas jag är i bättre form imorgon så jag smått kan börja med att fixa till sadel och tank på hojen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top