Radialmonterade bromsar!

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
KTM 950SM -07
Hej!
När man läser resensioner om nya motorcyklar så står det ofta om deras radialmonterade bromsok. Det ska vara jävligt bra.
Så min fråga är helt enkelt, vad är radialmonterade bromsok??

Ha da gottt

radia´l-, förled med betydelsen 'i en radies riktning', 'radiell', i tekniska sammanhang även 'vinkelrätt mot en axels längdriktning'. Läs mer...
Källa: Nationalencyklopedin.

Allround skrev:
Hej!
När man läser resensioner om nya motorcyklar så står det ofta om deras radialmonterade bromsok. Det ska vara jävligt bra.
Så min fråga är helt enkelt, vad är radialmonterade bromsok??

Ha da gottt

Radial monterade bromsar "togs fram" för F1/Le Mans/rally osv. till bilar
där man på ett snabbt sätt var tvungen att kunna byta ut beläggen utan att behöva "vika upp" Oket.
samt
att det är "pytte" lite mindre vibrationer ifrån ett radialmonterat ok vs. ett flytande ok som behöver kunna "åka" i sidled för att bromsverkan skall uppstå.

Att det sitter på de "nya" Hi-Sport hojarna är troligtvis inget du kommer att märka utan bara ett led i att det som sitter på "race hojarna" skall komma på gat hojarna.

// TAB

Sen finns det ju "std radialok" och Brembo radial monoblock en enorm skillnad...

CBR1000RR skrev:
Radial monterade bromsar "togs fram" för F1/Le Mans/rally osv. till bilar
där man på ett snabbt sätt var tvungen att kunna byta ut beläggen utan att behöva "vika upp" Oket.
samt
att det är "pytte" lite mindre vibrationer ifrån ett radialmonterat ok vs. ett flytande ok som behöver kunna "åka" i sidled för att bromsverkan skall uppstå.

Att det sitter på de "nya" Hi-Sport hojarna är troligtvis inget du kommer att märka utan bara ett led i att det som sitter på "race hojarna" skall komma på gat hojarna.

// TAB

Superbike Roger skrev:
Sen finns det ju "std radialok" och Brembo radial monoblock en enorm skillnad...
Men det är fortfarande inte radialdelen som är den stora skillnaden.
Dvs för alla gatåkare och många rr-åkare så spelar det ingen roll.
Men det ser ball ut och det kan vara viktigt för somliga.

Att journalister skriver om radialbromsar som automatiskt jättebra betyder bara
att dom skriver av tillverkarnas pressmaterial, ger fler rader med mindre jobb och
större chans att dom får provköra värstingarna från den fabriken tidigt nästa år oxå...
Enl. Acke Rising så hade oken blivit lättare (eller styvare) om man behållit skruvarna
åt samma håll som förut....
/u

Det är alltså vridning runt y-axeln, axeln parallell med hjulets rotationsaxel, som radialok syftar till att minska?

ft skrev:
Det är alltså vridning runt y-axeln, axeln parallell med hjulets rotationsaxel, som radialok syftar till att minska?
Nej, det är vridningen runt gaffelbenen (ungefär) man vill minska.
Eftersom infästningen på oket är utanför skivan (där bromskraften verkar)
så vill oket vrida sig inåt hjulet. Med oken bakom gaffelbenen (dvs. på det vanliga stället)
så vill bakre delen på oken närma sig varandra sas.
/u

ulf_lundin,
tack för den första beskrivning av vad det är man vill åstadkomma som faktiskt antyder att författaren vet vad det rör sig om! :tummenupp Ja, jag vet att andra som postat i ämnet vet, men ingen av dem har försökt... och diverse MC-journalisters försök har varit direkt horribla.

Då ansluter jag mig nog till falangen som anser det vara en PR/designgimmick. Motsvarande uppstyvning i den ledden borde gå att åstadkomma med betydligt mindre material på annat sätt... men det skulle knappast synas lika väl och alltså inte hjälpa på försäljningen. :rolleyes:

Radialmonterade bromsar kan jag förstå, men bromspump? :va Om jag förståttdet rätt är det bara så att huvudcylindern inte sitter vinkelrätt mot dragriktningen på bromshandtaget, men spelar det verkligen någon roll?
Men visst, om radialok är bra så måste ju radialpump vara superbra...

HansJ skrev:
Radialmonterade bromsar kan jag förstå, men bromspump? :va Om jag förståttdet rätt är det bara så att huvudcylindern inte sitter vinkelrätt mot dragriktningen på bromshandtaget, men spelar det verkligen någon roll?
Men visst, om radialok är bra så måste ju radialpump vara superbra...
Undra om det inte går åt mindre kraft och flexar mindre med en radiell pump, för skillnad blir det i känslan och flexet.
Sen om det beror på bättre material eller just själva radiella montering vet jag inte.

Jag tror säkert pumparna är bättre, men vad i det "radiella" är det som gör att de är bättre? Jag är kanske korkad, men spelar det roll om kolven går bakåt eller åt sidan? Handtaget "glider" väl mot kolven på samma sätt som i en vanlig pump, så det är väl inte mindre friktion handtag/kolv? Har själv bytt till R1 pump, och det är en stor skillnad, men i mitt fall så är det kolvdiametern som gör skillnaden, pumpen i övrigt är identisk...

Last edited:
P-E skrev:
De två bilderna i länken är väl fel? Som kaZmur postade. Vänster är radiella och höger är väl vanliga.

Japp, vänstra bilden radiell och höger vanlig

(snart en GSXR 1100 86 med radialbromsar)

ft skrev:
tack för den första beskrivning av vad det är man vill åstadkomma som faktiskt antyder att författaren vet vad det rör sig om!
Acke Rising berättade det för mig, jag bara vidarebefordrar.
Ära den som äras bör. Skicka ett presentkort på Bolaget till honom så blir
han förvånad, skulle jag tro. :)
/u

Superbike Roger skrev:
En Brembo 19*18 radialpump gör en betydlig skillnad emot orginalpumparna.

Självklart. Brembo lägger x antal milijoner varje år på att utveckla bromsar. Det gör inte Yammaha eller Suzuki, dom försöker spara pengar på varje liten pryl och går då inte hela vägen. För om Mc tillverkarna hade bättre bromsar än Brembo så skulle inte Brembo finnas kvar länge till.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...