Radialmonterade bromsar!

Qwerty skrev:
Självklart. Brembo lägger x antal milijoner varje år på att utveckla bromsar. Det gör inte Yammaha eller Suzuki, dom försöker spara pengar på varje liten pryl och går då inte hela vägen. För om Mc tillverkarna hade bättre bromsar än Brembo så skulle inte Brembo finnas kvar länge till.
Ingen tillverkare gör väl egna bromsar like lite som egna däck. Tokico, Nissin m fl torde väl lägga en slant på utveckling också.

wee!

sps3.jpg

Men Björn ingen hårdporr före middagen....

Vi vill inte se dina fetingbremboradial med ISR race skivor monterade på superlätta marschessini magnesiumfälgar, dessutom krönt av en Öhlins gaffel..
Man blir inte avundsjuk alls :rolleyes:
Slutar du inte blir det Nackskått (TM) direckt..... :mad:

Fast det är säkert en "vanlig" R/T gaffel och ett par icke monobloc ok Bjorn är en sådan där posör :tungan

Ninjaboy skrev:
Ingen tillverkare gör väl egna bromsar like lite som egna däck. Tokico, Nissin m fl torde väl lägga en slant på utveckling också.

Precis som att dom köper in andra delar. Men du förstod nog vad jag menar. Klart att Tokico, nissin mfl lägger en hög med pengar dom med och det är nog inte deras super duper värsting prylar som monteras på en hoj från fabrik. Och brembo är väll vad vi i norden kallar för bra broms grejjor satt det är väll klart att deras saker är bättre än Nissins standard sortiment.

Det är nog inte Brembos bästa som standardmonteras heller, de gör ju bromsar till allt som rör sig i likhet med de tidigare nämnda tillverkarna m fl. De är ju inte direkt jämförbara med ISR t ex utan är ju en masstillverkare som uppfyller de flestas behov, även 125:or.

P-E skrev:
Visste väl det, vilken amatör han är den där kaZmur.. :D :rofl
Haha! Jag tänkte rätt men fick in bilderna i fel ordning, klantigt deluxe! :D

sEiKo skrev:
Om jag förstått det rätt så har volvo 240 radialok? Deras 4-kolvsok d.v.s.

Nopp, du har fattat fel.

Med radialmonterade menas att fastsättningsskruvarna till oket sitter radiellt mot rotationsaxeln för hjulet/bromsskivan. (radiellt=vinkelrätt mot axeln)
På en 240 sitter är oket monterat med skruvar som sitter paralellt med rotationsaxeln.
Att det är fyrkolvsok har inte med saken att göra, det innebär bara att oken inte är av flytande modell.

Vad är ett monoblock?
Ett ok som gjorts ur ett stycke kanske?

Pebl skrev:
Med radialmonterade menas att fastsättningsskruvarna till oket sitter radiellt mot rotationsaxeln för hjulet/bromsskivan.
Det fåniga är att skruvarna inte ens sitter radiellt... :D
/u

Bj.O.rn skrev:
En reflektion bara: Vet du varför oken inte sitter mer uppvridna mot gaffelbenen ?
Borde ju ge aningen lägre tröghetsmoment för gaffel o hjul.
Försumbart mindre ? El finns det andra fördelar att vrida ner dom kanske ?
/u

Bj.O.rn skrev:

Hallo Björne!
De där blocken är för de bredare orginalskivorna va? Och du kör med smalare ISR skivor, funkar det bra med distanserna för att få ut oket?
Det är inga problem med att det sliter ojämt på klossarna?

Monobloc= ok som är fräst ur ett stycke inte gjutet som vanliga ok. Skall ge lite mindre flex men kostar minst 1000€ stycket....

ulf_lundin skrev:
En reflektion bara: Vet du varför oken inte sitter mer uppvridna mot gaffelbenen ?
Borde ju ge aningen lägre tröghetsmoment för gaffel o hjul.
Försumbart mindre ? El finns det andra fördelar att vrida ner dom kanske ?
/u

Hade bredden mellan skivorna varit aningen större (gaffelkronorna bredare också förstås) eller diametern på skivorna något mindre (310mm kanske?) så skulle det gått att byta framhjulet utan att demontera oken, en klar fördel.. Det är nog en anledning till att okfästena ser ut som dom gör..

/B

Ulf:
Om du avser mindre momentarm vid vridning av styre/gaffel så borde väl det vara försumbart?

Däremot ger en högre montering mer momentarm då knarren ska vinklas över åt ena eller andra hållet. Och jag tror det också är försumbart. Möjligen "mindre försumbart" om man kan uttrycka sig så.

IO skrev:
Hallo Björne!
De där blocken är för de bredare orginalskivorna va? Och du kör med smalare ISR skivor, funkar det bra med distanserna för att få ut oket?
Det är inga problem med att det sliter ojämt på klossarna?

Nu fattar jag mindre än vanligt.. men menar du tjockleken på skivorna? eller menar du friktionsytans bredd? den är samma som orginalskivor, inget hokus pokus..

Distanserna för att få ut oken till rätt diameter på skivan är hemmasvarvade och funkar bra, ja

Sliter inte ojämt, inte vad jag märkt..

/B

Bj.O.rn skrev:
Nu fattar jag mindre än vanligt.. men menar du tjockleken på skivorna? eller menar du friktionsytans bredd? den är samma som orginalskivor, inget hokus pokus..

Distanserna för att få ut oken till rätt diameter på skivan är hemmasvarvade och funkar bra, ja

Sliter inte ojämt, inte vad jag märkt..

/B

Hehe, jo det blev lite otydligt där. Jag kan ställa frågan såhär istället. Jag har de tjockare men smalare (narrow-band) Brembo-skivorna. Kan jag köra med likadana ok och understycken som du har? Jag tycker det bör funka om man som du flyttar ut oken lite så de inte tar i nitarna.

Hoppas du förstår vad jag menar :)

EDIT: Lägger in en bild på skivorna, inte mina men lika dana :tungan

Bifogat

• Fogarty.JPG
    Fogarty.JPG
    105.5 KB · Visningar: 83
Last edited:
IO skrev:
Hehe, jo det blev lite otydligt där. Jag kan ställa frågan såhär istället. Jag har de tjockare men smalare (narrow-band) Brembo-skivorna. Kan jag köra med likadana ok och understycken som du har? Jag tycker det bör funka om man som du flyttar ut oken lite så de inte tar i nitarna.

Hoppas du förstår vad jag menar :)

Nä, då blire å köpa monobloc-ok.. billit vettu

eller andra räjsingok, nästan lika billit..

/B

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing