Radialmonterade bromsar... vad fan är det?

Ett radialmonterat ok bygger mindre värme pga den stabilare infästningen (mindre viberationer).
 
Sen finns det ju radiella bromshandtag också, som grädde på moset.

En radiellt monterad handled är inte heller fel. Typ en sån som Darth Vader och Luke Skywalker har. C3PO har den gamla diagonalt monterade handleden, men så är han djävligt kass på att köra hoj också.
 
Radiellt låter så passivt. Radioaktiva bromsar är strålande.
Bultat, gängat, infästningar bla bla.
Massa ord men okens placering tangerar i alla fall skivan.
 
En radiellt monterad handled är inte heller fel. Typ en sån som Darth Vader och Luke Skywalker har. C3PO har den gamla diagonalt monterade handleden, men så är han djävligt kass på att köra hoj också.

Blev inte Darth Vader tom av med sin "allra heligaste ägodel"...:confused:

Om så är fallet får vi hoppas att den "mekaniska ersättningsartikeln" blev radiell monterad så det inte är för mycket flex i sänghalmen...:banana :banana
 
Alright, tack för tipset! :)

Återstår att klura ut vilken storlek på cylinder man ska ha. Folk brukar använda cylindrar/bromshandtag (och ibland hela gafflar+kronor, då de mer eller mindre passar rakt av) från GSX-R 750/1000 på Trajorna vid modifikationer.

16 & 13 är för enkel bromskiva, 13 är det utan tvekan. Sen är det också beroende på längden att bara skriva 19 mm, säger inte så mycket. är det 19*21, 19*20, 19*18 mm? Har provat både 19*20 & 19*18 av Brembo. 19*18 var lite FÖR vass för mig, tog direkt utan någon riktig känsla. Säkert bra för riktigt duktiga förare. Har nu 19*20, och tycker den är klart bäst för mina kör egenskaper.
 
16 & 13 är för enkel bromskiva, 13 är det utan tvekan. Sen är det också beroende på längden att bara skriva 19 mm, säger inte så mycket. är det 19*21, 19*20, 19*18 mm? Har provat både 19*20 & 19*18 av Brembo. 19*18 var lite FÖR vass för mig, tog direkt utan någon riktig känsla. Säkert bra för riktigt duktiga förare. Har nu 19*20, och tycker den är klart bäst för mina kör egenskaper.


Tack för en bra föklaring - som alltid logiskt när man tänker efter :)
Får undersöka och testa lite helt enkelt.
 
Varför skulle inte radialbromsar kunna vara ett PR-trick från marknadsavdelningen som ett sätt att diffrentiera sig från konkurrenterna. Och att sedan som en förlängning av detta montera dom på moto-gp hojarna för att "motogp bågarna har endast det bästa", trots att det inte gör nån skillnad. Då vill ju varje racingwannabe av rang ha radialbromsar. Sedan måste konkurrenterna införa dessa för att ligga i fas.

Bara en teori...
När det handlar om att jaga tusendelar så sätter man inte saker på hojen för att det ska sälja hojar, titta tex dels på designen av MotoGP hojarna men även motorkonfiguratoner. Radiellt monterade ok och bromspumpar är bättre än vanliga traditionella men frågan är hur mycket bättre de är för gatåka.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top