Raceväxlat eller gatväxlat??

Om du studerar muskelgrupperna du har i benen så inser du att du trampar fortare än du lyfter foten. Det är ingen tillfällighet att en överväldigande majoritet av race-åkarna har ettan uppåt.
Att jag själv provat alla varianter både på gata och på tävling och sedan påstår att ettan upp är bäst kanske du tolkar som att jag jävlas med just dig, men så är det inte :)
Ettan upp är bäst!
Som sagt, jag köper alla argumenten för raceväxlat utom just att växlingen skulle gå snabbare. Man har ju redan tryck på växelföraren när man blippar till på gasen. Att det fotmuskelfysionomiskt tar mer tid att få fotmuskelgrupperna i ordning hör inte hit - det jobbet är ju redan utfört när man växlar.
 
Ni sporthojspiloter (av varierande slag), har ni foten framme vid växelpedalen mest hela tiden så att ni når att växla utan att behöva byta läge på foten?
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
 
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.
 
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.

Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?
Beror på hur banan ser ut efter växlingen. Är det en högerkurva framför så kvittar det hur man ahr vänsterfoten, men i princip drar man bak foten så tårna hamnar på pinnen. Problemet existerar i allra högsta grad.
 
Last edited:
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va
 
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

Martin körde is förra året på en honda crf, för honom tog det en träning att "vända rätt" i huvudet, sen tror jag inte han haft några problem med att alternera :) Gäller nog bara att byta mellan nog ofta!
 
Drar bak foten. Problemet existerar i allra högsta grad.

Och där svara<de du på din egen fråga! :)
Alltså: Själva växlingsmomentet går inte fortare när foten VÄL ÄR på plats. Men det tar längre TID att få in tån under växelpedalen (samt känna att den är där) än att enbart flytta fram foten och trycka till.
Totaltiden från tanke till handling blir alltså mindre när det gäller.
Att växla ner hinner man förbereda på ett bättre sätt tycker iaf jag, dva innan kurva, innan inbromsning osv då är det ok om det tar en tiondel mer + att man sitter förmodligen oftast nära tanken, mer upprätt med raka armar osv

Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

Troligen sant.
Jag skulle iaf bli förvirrad, så därför har mina hojar samma system. D.v.s ettan upp.
 
Last edited:
Ni som kör "raceväxlat", har ni nån cross eller landsvägscykel som ni använder när ni inte rejsar?

Min fundering var att om jag går över till sk. "raceväxlat" på racehojen så kanske det blir marigt när man kör crossen sen. Att hålla på och hoppa emellan kanske bara skapar förvirring... ?:va

ingen fara för mig iaf, när väl raceväxlandet satt så hade jag inga problem att skifta mellan de båda.
Jo du vet jag är minst lika bra som Schwantz och Doohan. :tungan
jo det vet vi ju sedan tidigare :D
 
Last edited:
Men det tar längre TID att få in tån under växelpedalen (samt känna att den är där) än att enbart flytta fram foten och trycka till.
Att växla ner hinner man förbereda på ett bättre sätt tycker iaf jag, dva innan kurva, innan inbromsning osv då är det ok om det tar en tiondel mer + att man sitter förmodligen oftast nära tanken, mer upprätt med raka armar osv

Huvudet på spiken där, precis min tanke!
Och i värsta fall skulle man ju kunna tänka sig att man tvingas vänta med uppväxlingen tills dess att tillräcklig frigång uppnåtts, fast då kanske det mer handlar om taskig planering.
Problemet har iaf jag stött på med min S3:a vid vänstersvängar, men den har nog inte fotpinnarna lika högt placerat som rena sport/rejshojar.
 
lånar tråden lite.

Har en R6 -01 hur gör man för att få omvänd växling?? orginal växelföraren tar emot när man försöker vända på själva föraren....

Någon som vet?
 

Bifogat

  • dscn2409.jpg
    dscn2409.jpg
    50.7 KB · Visningar: 187
Ni sporthojspiloter (av varierande slag), har ni foten framme vid växelpedalen mest hela tiden så att ni når att växla utan att behöva byta läge på foten?
Eller drar ni bak fötterna på fotpinnarna efter "avslutad" växling för att få bättre frigång/slippa skrapa i tårna (existerar detta fenomen öht på rejsigare hojar?)?

existerar deffinitivt. kommer prova raceväxlat detta året efter att inte ha fått in fotten under pedalen förra året när jag ville växla upp.
 
Last edited:
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...
Trådlyft!

Tjena,
blev det en övergången till raceväxlat?

Jag ska precis köpa race-fotpinnar till min hoj.
Sa att jag skulle ha vanlig växling men sedan har handlaren hört av sig och undrar om jag vill ha gat- eller race-växlat.

Annat:
Finns det någon begagnatmarknad för gat-växlade race-fotpinnar eller är det lättare att kränga av en uppsättning race-växlat?

Är det 25% gat-växlat och 75% race-växlat på racehojjarna eller är det mer 50-50 bland er racers?
 
Trådlyft!

Tjena,
blev det en övergången till raceväxlat?

Jag ska precis köpa race-fotpinnar till min hoj.
Sa att jag skulle ha vanlig växling men sedan har handlaren hört av sig och undrar om jag vill ha gat- eller race-växlat.

Annat:
Finns det någon begagnatmarknad för gat-växlade race-fotpinnar eller är det lättare att kränga av en uppsättning race-växlat?

Är det 25% gat-växlat och 75% race-växlat på racehojjarna eller är det mer 50-50 bland er racers?

Jo jag gick över till race-växlat och föredrar verkligen det nu. Lättare att växla under nerlägg ut ut kurvor tycker jag och mindre missade växlingar överlag.

Var inte särskilt svårt att lära sig, tog väl några banpass sen började det sitta. Jag skulle tro att majoriteten kör race-växlat, kanske 60-40 eller nåt.
 
Jag började köra med raceväxlat i somras på nya hojen.

Snabbare veta fasen om jag blivit, men mitt intryck är att det känns väldigt "naturligt" (bättre) med raceväxlat när man börjar ligga på lite på bandagar/tävlingar.
Sen när jag sänker tempot eller kör gata så måste jag börja tänka på hur jag växlar eftersom den gamla vanan med gatväxlat ligger djupt inpräntat i ryggmärgen...
 
existerar deffinitivt. kommer prova raceväxlat detta året efter att inte ha fått in fotten under pedalen förra året när jag ville växla upp.

Nu quotar ja mig själv men har en fundering.

Prova i somras men byte tillbaka till gatväxlat sen för att ja inte klara de, styrkemässigt.

Nu är de mitt vänsterben som är kass men ändå. Ja fixar att trycka ner oavsett men dra upp går bara om de va gatväxlat krävdes mer kraft för raceväxlat va ja märkte. Finns de en förklaring till detta eller va ja bara för stunderna(!) ännu tröttare i benet.
 
Nu quotar ja mig själv men har en fundering.

Prova i somras men byte tillbaka till gatväxlat sen för att ja inte klara de, styrkemässigt.

Nu är de mitt vänsterben som är kass men ändå. Ja fixar att trycka ner oavsett men dra upp går bara om de va gatväxlat krävdes mer kraft för raceväxlat va ja märkte. Finns de en förklaring till detta eller va ja bara för stunderna(!) ännu tröttare i benet.

Kanske kan ha att göra med att du drar foten uppåt samtidigt som du bromsar hårt vid raceväxlat, då kanske foten vill flytta på sig. Så kändes det för mig men det gjorde att jag lärde mig knipa mer om tanken under inbromsningarna.

Växlarna går väl i lite lättare under acc än under motorbroms också kanske?

Har du testat att justera så du får växelpinnen i lite annat läge om det går?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top