Raceväxlat eller gatväxlat??

Sätt upp en LAPP på dörren eller garage porten" Ettan uppåt".
1 månad så sitter det i märgen. För egen del tycker jag det är väldigt skönt när man går ur kurvor,bara lägga foten på smack rakt ner öööörrrn örrn. =)
 
2747250 Notera att det är långt ifrån alla som kör med raceväxlat i racing.

I ERF är det fler än hälften som kör raceväxlat, enligt en kille jag känner som kör där, resten kör med vanlig växelföljd .

I GP kör eller körde Biaggi med "gatväxling" så alla tycker INTE att det är bäst.
Av dagens MotoGP-förare är det vad jag vet bara Chris Vermeulen som kör "gatväxlat".
 
Fasen hörni. Det där löste ju moppedisterna redan på 60talet.
Den ultimata frågan.
Gatväxlat kontra raceväxlat...

Det ultimata svaret.

växelspak med Tå/Häl fattning. :tummenupp :tummenupp
Fatta vad det skulle va enkelt va. aldrig flytta foten ens.

Sen semestergas o stödhjul.... eller spårar det ut nu ?!?:confused:
 
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.

Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.

Ok frågan känns lite som "hur långt är ett snöre", förstår ju att det är ganska individuellt. Jag har funderingar på att modda tillbaks till gatväxlat då jag har mardrömmar om att växla åt fel håll i utgången på en kurva eller i en inbromsning eller i trängda lägen där man har mycket annat att tänka på :)

Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...

Jag själv har kört raceväxlat och kan bara säga att till 95% så växlade jag åt rätt håll men endå fel om du fattar. När jag skulle växla ner så växlade jag upp i stället. Dom gångerna som jag växlade åt fel håll gjorde det inget i alla fall då jag normalt INTE låg på varvtals reg när växlingen skulle ske. Så hojen gick bara på högre varv efter växlingen än före. Jag själv vill ändra tillbaks och kommer så även att göra på min CBR 929a. På bana så har man klart övertag speciellt i vänster kurvor då dom andra måste vänta in och växla tills dom har rest upp hojen en bit. Medans den som kör med racevxl kan göra det i fullt nerlägg.

Testa dig fram lungt i början.
 
Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.
Vilket problem är det du skall lösa genom att vända på växlarna?

Jag testade raceväxlat och fann det inte passa mig. Det man vinner i uppväxling förlorar man i nerväxling. Ansluter till Olof Erikssons tes att nerväxlingen är viktigare att ha bra kontroll på än uppväxlingen. Växla upp, hur svårt kan de vara liksom :va
 
Har man provat alla varianter så inser man att raceväxlat på vänster sida är överlägset.
Jag får dock erkänna att jag inte kört "gatväxlat" på höger sida eftersom alla hojar som jag ägt och provat och som haft växeln på höger sida har haft ettan uppåt.
Även om vi nu bara diskuterar växelspak på vänster sida så är det mycket lättare och snabbare att växla upp genom att trycka på pedalen när man ligger ner på hojen. Snabba växlingar gör man utan att frikoppla och man har mycket bättre känsla, samt att det är snabbare, när man trycker med foten.
När man sen ska växla ner så är det som regel i samband med inbromsningar och då har man också oftast rest sig upp varvid det blir en mer gynnsam vinkel för vristen när man ska dra foten uppåt. Man har också mer tid på sig när man växlar ner.
Det första jag gör på en hoj när jag får den är att se till att den har "raceläge" på växlarna. :)
 
Vilket problem är det du skall lösa genom att vända på växlarna?

Jag testade raceväxlat och fann det inte passa mig. Det man vinner i uppväxling förlorar man i nerväxling. Ansluter till Olof Erikssons tes att nerväxlingen är viktigare att ha bra kontroll på än uppväxlingen. Växla upp, hur svårt kan de vara liksom :va

Nä jag har inget problem med gatväxlat, det var bara så att racehojen jag köpte har vända växellägen och jag undrade hur svårt det är att lära sig och om det innebär några fördelar.

Det verkar vara delade meningar men många verkar ju föredra raceväxlat så jag tar väl och testar :tummenupp
 
Snabba växlingar gör man utan att frikoppla och man har mycket bättre känsla, samt att det är snabbare, när man trycker med foten.
Varför skulle det gå snabbare att växla för att man trycker nedåt? Jag har tryck på pedalen, blippar till med gasen och så är växeln i. Tar en bråkdel av en sekund.

Bättre känsla och att det är lägligare i vissa lägen, det köper jag, men att det skulle gå snabbare... näh, det tror jag inte.
 
Av dagens MotoGP-förare är det vad jag vet bara Chris Vermeulen som kör "gatväxlat".
Då har jag lärt mig något nytt i dag :)
När man sen ska växla ner så är det som regel i samband med inbromsningar och då har man också oftast rest sig upp varvid det blir en mer gynnsam vinkel för vristen när man ska dra foten uppåt. Man har också mer tid på sig när man växlar ner.
Håller med!

Körde "gatväxlat" på bana i 2 år och gick över till "raceväxlat" i år. Känns mycket bättre och jag inbillar mig att det är lättare att trycka i en växel än att lyfta i den.

Många nämner vänster svängarna men jag tycker även att det blir lättare i höger svänger, som tex kurvan ut på Gelleråsens raka. Där hänger man så mycket åt höger att det är bökigt att flytta in foten under växelföraren. Klart smidigare för mig iaf att trycka i nästa växel på vägen ut ur kurvan :)
 
Last edited:
Varför skulle det gå snabbare att växla för att man trycker nedåt? Jag har tryck på pedalen, blippar till med gasen och så är växeln i. Tar en bråkdel av en sekund.

Bättre känsla och att det är lägligare i vissa lägen, det köper jag, men att det skulle gå snabbare... näh, det tror jag inte.

Om du studerar muskelgrupperna du har i benen så inser du att du trampar fortare än du lyfter foten. Det är ingen tillfällighet att en överväldigande majoritet av race-åkarna har ettan uppåt.
Att jag själv provat alla varianter både på gata och på tävling och sedan påstår att ettan upp är bäst kanske du tolkar som att jag jävlas med just dig, men så är det inte :)
Ettan upp är bäst!
 
Mitt första motorfordon, en Yamaha FS1 hade "raceväxlat" och jag har själv alltid haft det så sedan dess på de hojar som jag kört på bana.

Bättre på alla sätt och vis, och jag förstår inte varför man har det på "fel" sätt original! :)

Varför skulle det gå snabbare att växla för att man trycker nedåt? Jag har tryck på pedalen, blippar till med gasen och så är växeln i. Tar en bråkdel av en sekund.

Bättre känsla och att det är lägligare i vissa lägen, det köper jag, men att det skulle gå snabbare... näh, det tror jag inte.

Lättare att stampa ner än att lyfta upp. Så enkelt är det.

Sen när man hänger i en högerkurva t.ex och nätt och jämnt når pedalen, och man kommer ut på en raka ff med nerlägg så är det bara nudda till spaken och nästa växel är i.
Ska foten först lirkas in under spaken och sedan en knepig lyftrörelse göras så tar det inte bara tid, utan även ett visst mått av koncentration, och det hela går för långsamt samt stjäl tid.
 
Last edited:
Köpte mig ju en r6 nu i vinter och den är ju raceväxlad.
Har aldrig kört raceväxlat innan. Hur svårt är det att lära sig växla åt "fel" håll.
Vad är era erfarenheter? Kommer jag köra snabbare överhuvudtaget med raceväxlat, jag är ju trts allt rookie...

Snabbare vetitusan, men som många andra sagt så känns det betydligt lättare att stampa i växlarna när man ligger på rakan.
Jag tyckte det funkade första träningspasset, trots att man kört gat-växlat ett tag. Inför att jag ska växla brukar jag ibland ha foten antingen under eller över växeltjofräsen så att jag verkligen inte ska glömma bort :-)

Prova och se om det funkar, annars är det lätt att byta tillbaka.
 
Jag provade rejsväxlat på bana för fyra år sedan, det gick rätt snabbt att lära sig trots många år och mil med gatväxling, jag kör rejsväxling på alla mina hojar numera, det känns naturligt och ger bra flyt.
 
Den största anledningen, enl. Rossi, är att när man ligger ner fullt åt vänster och ger gas och bakhjulet släpper så trycker man ner nästa växel för att tappa vridmoment och få hojen att betta igen utan att tappa hastighet.

Själv är jag inte riktigt på den nivån, men det "känns" snabbare att trycka ner växlarna under acceleration...

/#23
 
Den största anledningen, enl. Rossi, är att när man ligger ner fullt åt vänster och ger gas och bakhjulet släpper så trycker man ner nästa växel för att tappa vridmoment och få hojen att betta igen utan att tappa hastighet.

Själv är jag inte riktigt på den nivån, men det "känns" snabbare att trycka ner växlarna under acceleration...

/#23

Nu är det säkert annorlunda när man har traction control men det känns som om bakbromsen är en bättre idé då :rolleyes:
 
Om jag inte missförstått det hela så använder Fredrik Watz bakbromsen för att reglera hjulspinn på sin 250GP.

Doohan och Schwantz gjorde det, även för att få hojen att styra tightare mitt i sväng.
men att motardolle skulle göra det, ja det, jo det va ju väntat att han skulle skriva. :D
 
Doohan och Schwantz gjorde det, även för att få hojen att styra tightare mitt i sväng.
men att motardolle skulle göra det, ja det, jo det va ju väntat att han skulle skriva. :D

Jo du vet jag är minst lika bra som Schwantz och Doohan. :tungan

Man blir ingen GP-hjälte bara för att man motstyr, likadant att man använder fotbromsen på fler sätt än att stanna vid rödljusen.

Berätta det för Rossi, han lär bli dig evigt tacksam :tummenupp

Det är många som använder bakbromsen te det, i motogp. Det är ju också en tolkningsfråga vad han säger, okay att han växlar upp men han lär ju göra fler saker samtidig. Sen var det lika mycket en fråga ifall det är annorlunda med TC?
 
Det är många som använder bakbromsen te det, i motogp. Det är ju också en tolkningsfråga vad han säger, okay att han växlar upp men han lär ju göra fler saker samtidig. Sen var det lika mycket en fråga ifall det är annorlunda med TC?
Ska man tro de som menar att TC i MotoGP innebär att det bara är att vrida fullt när som helst i kurvan så är ju Rossi helt ute och cyklar. Då skulle ju TC ge honom maximal fart ut ur kurvan.

Jag tror att TC hjälper så pass mycket att det inte finns någon anledning att varken bromsa eller växla ut ur kurvorna för att minimera hjulspinnet. Däremot används nog både broms och växling i 125 och 250.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top