Racer?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag har som en del vet aldrig kört en 250 racer, inte att jag inte haft möjlighet men helt enkelt för att jag inte vågar. Risken att jag MÅSTE byta klass till något jag inte får plats på är alldeles för stor... :D

Men däremot så tänkte jag berätta vad Rotharn sa till mig i Tisdags. Till saken hör att han har läkarförbud mot att köra hoj mer pga cirkulationsproblem i fingrarna som uppkommer vid vibrationer. Jag vet inte alla detaljer men det är inte bra i alla fall, så mycket vet jag.

I alla fall, han har hävdat sina 600'ors (GSXR600 och R6) överlägsenhet, lättkördhet och kraft väldigt kraftfullt i alla år. Men han har även velat testa en 250R, hade t.om planer på att byta till den klassen i år men så blev det värre med vibrationskänsligheten så det blev bara ett race (B-racet i R600, 4:e plats med en R6'a).

Så här lät det i Tisdags:
"Torkel, jag har provat Pelles 250 nu..."
"Fan, jag har kört fel klass hela tiden, det är ju en sån här man skulle ha kört!"
"Vilken skillnad, jag är van att det gungar, kränger och sladdar i kurvorna, en känsla av tyngd liksom. Men med den här så var det som att åka på ett snöre! Helt otroligt vad lätta de är att hantera i kurvorna! Så trist att man inte får köra mer nudå!!"

Sådär, nu har vi en alldeles egen tråd att vältra oss i 250'ns fördelar och kan avlasta Loaders tråd. Visst e ja snell? :hihi
 
Jag tror faktiskt inte att någon någonsin har försökt påstå att en 250-räser inte är eller antagligen (om man skulle få prova nån gång) är rolig att köra. Jag är övertygad om att det är helfestligt, kanske t.o.m så skoj att jag skulle börja snegla på att köra 250R. Det är liksom inte där problemet ligger...
 
Torkel skrev:
Jag har som en del vet aldrig kört en 250 racer, inte att jag inte haft möjlighet men helt enkelt för att jag inte vågar. Risken att jag MÅSTE byta klass till något jag inte får plats på är alldeles för stor... :D

Men däremot så tänkte jag berätta vad Rotharn sa till mig i Tisdags. Till saken hör att han har läkarförbud mot att köra hoj mer pga cirkulationsproblem i fingrarna som uppkommer vid vibrationer. Jag vet inte alla detaljer men det är inte bra i alla fall, så mycket vet jag.

I alla fall, han har hävdat sina 600'ors (GSXR600 och R6) överlägsenhet, lättkördhet och kraft väldigt kraftfullt i alla år. Men han har även velat testa en 250R, hade t.om planer på att byta till den klassen i år men så blev det värre med vibrationskänsligheten så det blev bara ett race (B-racet i R600, 4:e plats med en R6'a).

Så här lät det i Tisdags:
"Torkel, jag har provat Pelles 250 nu..."
"Fan, jag har kört fel klass hela tiden, det är ju en sån här man skulle ha kört!"
"Vilken skillnad, jag är van att det gungar, kränger och sladdar i kurvorna, en känsla av tyngd liksom. Men med den här så var det som att åka på ett snöre! Helt otroligt vad lätta de är att hantera i kurvorna! Så trist att man inte får köra mer nudå!!"

Sådär, nu har vi en alldeles egen tråd att vältra oss i 250'ns fördelar och kan avlasta Loaders tråd. Visst e ja snell? :hihi

Men Torkel du måste väl också få prova. Tjata lite på Calle. För dig som är lång tror jag att Honda 1993-2000 eller TSR passar bäst. Nu är jag ju inte så lång som du men med mina 184 sitter jag bra på TSR:en. Bara hör av dig så fixar jag fram en hoj.

För att få lite balans så ska jag citera Chris Pyles som funnit 125 i USA och sen kört GP250 i AMA 2001-2003 när han såld sin racerhoj (den jag hämtade i USA) och kör för ett team som kör superstock 600 med en gat hoj: "I hate to admit it but I do like the R6. It's fun to ride and a lot easier to ride than a GP bike, plus it's fast."
Detta är något som jag hört från fler. De flesta som är riktigt snabba tycker det är svårare att åka snabbt på en racerhoj än att ta en gathoj till gränsen.

Jag vet att säkert kommer detta att försöka användas mot 250 men jag har inte hört någon säga att det är roligare eller fränare att åka gathoj än racerhoj.
 
Torkel, du har ju iofs fortfarande en innestående provtur på min cykel.
Får se till att det blir av någon gång.
Men det är ju inget snack om saken, det går att åka fort med gathojar på banan, modifierade sådana och kittade sådana.
Men, det är ändå inte lika kompromisslöst som riktiga prod-racers. Gränserna ligger ju helt klart längre bort på en racer, och det gör det ju kanske inte helt enkelt att ta hojen dit.
Men största skillnaden tycker jag ligger i feedback, en 250r förmedlar mycket mer av vad som händer, än gathojen, om den är rätt inställd iaf.
Och där är skillnade ganska stor även mellan en sp250 och en 250r.
 
Don Quixote skrev:
Jag tror faktiskt inte att någon någonsin har försökt påstå att en 250-räser inte är eller antagligen (om man skulle få prova nån gång) är rolig att köra. Jag är övertygad om att det är helfestligt, kanske t.o.m så skoj att jag skulle börja snegla på att köra 250R. Det är liksom inte där problemet ligger...
Anledningen till att jag startade tråden var att jag tyckte det var fascinerande att Rotharn var så helsåld på 250'n, en äkta "fyrtaktstaliban" :D som i ett nafs blev omvänd! Det tyckte jag var lite kul...
 
Torkel skrev:
Anledningen till att jag startade tråden var att jag tyckte det var fascinerande att Rotharn var så helsåld på 250'n, en äkta "fyrtaktstaliban" :D som i ett nafs blev omvänd! Det tyckte jag var lite kul...

De flesta blir det, inte alla, men de flesta :tummenupp
 
Ingen som har en 500racer till utlåning? :)

Finns det fler än Sköld och Lindén som har hyffsat "moderna" sånna?

(Nordgren har bara några få NSR500 delar att låna ut. Inte en hel hoj..) :(
 
Axxexs skrev:
Ingen som har en 500racer till utlåning? :)

Finns det fler än Sköld och Lindén som har hyffsat "moderna" sånna?

(Nordgren har bara några få NSR500 delar att låna ut. Inte en hel hoj..) :(

Det finns ett par början på 80-tals rg's också. Pappa Sjöström har sin 500 kvar iaf.
 
Axxexs skrev:
Ingen som har en 500racer till utlåning? :)

Finns det fler än Sköld och Lindén som har hyffsat "moderna" sånna?

(Nordgren har bara några få NSR500 delar att låna ut. Inte en hel hoj..) :(

Var får man tag i såna motorer som Gällros hade i sin sidbil? Den kan man nog ha mycket sköj med.....
 
Anthony West efter att ha kommit 9:a i WSS600 på Brands Hatch första gången han körde ett supersporthoj..

"It's a lot more relaxed for sure," said the young Aussie, "but the thing that strikes me about the bike is how much heavier it is and how much more linear the power delivery is. This is the first time I've raced a Honda 600 and the first time I've ever been to Brands Hatch, which is quite tricky with some of the blind crests and corners."

Given his results, it would be fair to say that West has a bit of talent, so, does he fancy a crack at world supersport? "I would rather have a competitive 250cc bike," he explained, "I'm the leading privateer in the 250 championship but I need a bit more factory support." So it's MotoGP for West? "Well, the four-stroke racing experience is really useful, the way things are going in GP1 and world supers at the moments isn't really...you know...er...". Nuff said.
 
Chris Ash skrev:
Var får man tag i såna motorer som Gällros hade i sin sidbil? Den kan man nog ha mycket sköj med.....


Han köpte väl sin RGV500 motor under den tiden man fortfarande körde 500cc i VM.
Har man tillräckligt med pengar och har rätt kontakter så brukar sånt lösa sig.. typ.
 
Axxexs skrev:
Han köpte väl sin RGV500 motor under den tiden man fortfarande körde 500cc i VM.
Har man tillräckligt med pengar och har rätt kontakter så brukar sånt lösa sig.. typ.

Har för mig det satt en tz500 motor i Billys cykel.
 
Chris Ash skrev:
TZ500? Från dinosauriernas tid då alltså?

Det var en Suzukimotor, enligt vad jag hört iaf.

När jag kikade ner satt där iaf en radfyra tvåtakt. Men, det kan ju vart nåt gammalt bös.
 
oFFkeFF skrev:
Har för mig det satt en tz500 motor i Billys cykel.


Hemmagjort block med 4st TZ-cylindrar monterade som en rad-4:a.
Var en av motorerna som han hade. Han hade en ex Kevin RGV motor med!
 
oFFkeFF skrev:
När jag kikade ner satt där iaf en radfyra tvåtakt. Men, det kan ju vart nåt gammalt bös.

Ja just det, det är de cyllarna Goodstuff har nu. När jag såg honom körde han med RGV:n iaf. Bästa ljudet nånsin!
 
Det är ganska bra toppeffekt i de cylindrarna...

Torkel --> Du kan få prova min hoj också om du vill, den komemr vara i bättre trim/skick nästa år.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top