Racer 250 4-takt......GPMR250X

Vägde en RS125R-motor och den väger 17kg. GPMR250X väger 14kg mer än en RS125R. Så den CRF-motorn väger väl 31kg då. Tror inte att vikten på asvassystemen skiljer så mycket.

Naturligtvis vager 250F-puffran mkt mer. Viktgranserna i MX2-klassen ar satta sa att dessa hojar snabbt ar nere pa min.vikt med lite titanskruv etc. Anda sedan de s.k. "production rule"-regeln infordes i USA runt ca 1984-85 nangang har aven varstingmaskinerna bade i AMA och FIM VM haft viktregler att ta hansyn till.

Suzuki byggde innan regln kom till 250cc (2-t) fabrikshojar av for den tiden jakligt exotiska material som vagde vansinnigt lite, och kostade vansnnigt mycket att tillverka. Konstruktorerna inom MX ar nog ungefar lika "vassa" som inom GPracing, men har andra faktorer att ta hansyn till.

Nagon skrev att KTMs 125 GP-hojar var bland de snabbaste. Fundera lite pa hur det kommer sig att KTM ar duktiga pa att fa snurr pa 125:or da?
Har sett deras fabrikshojar i djup sand pa Valkenswaard ga upp pa bakhjulet pa gaspadrag pa treans vaxel fran kanske 20 km/h. DET ar 2-takts POWER nar den ar som bast! (tyvarr har nu 4-taktsmotorerna utrotat dessa underbara balgetingar. Helt vardelosa ar de nog inte?)

/L

Nagon skrev att KTMs 125 GP-hojar var bland de snabbaste. Fundera lite pa hur det kommer sig att KTM ar duktiga pa att fa snurr pa 125:or da?

Harold Bartol har byggt tvåtaktsmotorer i evigheter, mestadels åt yamaha, inom racingvärlden. Finns nog ingen koppling mellan ktm's crosshojar och racehojar alls.

Så är det, KTM köpte in Bartol med stab från andra håll i roadracingvärlden.

Okej, det visste jag inte. Givetvis ar isf detta en stor del av forklaringen till hur de sa pass snabbt blivit "a force to reckon" inom RR, men de har aven varit mycket mycket duktiga pa att bygga extremt potenta cross-125or till sina VM-team.

Hall med om sa pass mkt att de som ritar motorer i Mattighofen troligtvis har en och annan sund ide' om hur en fin 125-spis skall konstrueras?

For att anknyta till tradens amne 4-t minimono sa tycker jag de verkar helt jakla suverana for en instegsklass till RR. I otrimmat skick ar ju en san motor verkligen langlivad, och med ett 125-chassi borde hojen bli underbart skoj att kora! Snacka om billig racing, lite soppa, lite motorolja, lite dack och inte sa mkt mera!
Har tittat i en YZ250F-motor med lite over 100h gangtid, och den var som ny, till och med ventilspelen var inom spec! Det enda som fanns att gora var att byta kolven.

/L

Bartol kom ju från Derbi/Gilera, den hojen som de vann VM med var ju egentligen en Yamahadesign som var klar men Yamaha drog sig ur Vm och Bartol gick då till Derbi/Gilera med designen som Poggiali vann Vm med 2001.

Har tittat i en YZ250F-motor med lite over 100h gangtid, och den var som ny, till och med ventilspelen var inom spec! Det enda som fanns att gora var att byta kolven.
/L

Var det orginalkolven som satt i den då? Var den mycket sliten? Eller böt ni för att kunna köra ytterligare 100h? Kunde man ha kört mer än 100h? 120h? Eftersom det är en YZF förutsätter jag att den är crosskörd och inte endurokörd.
Nyfiken eftersom min YZF nu är uppe i 75h.

Bartol kom ju från Derbi/Gilera, den hojen som de vann VM med var ju egentligen en Yamahadesign som var klar men Yamaha drog sig ur Vm och Bartol gick då till Derbi/Gilera med designen som Poggiali vann Vm med 2001.

Även Youichi Ui körde ju väldigt fort på Derbin och vann sex race det året. Synd att Yamaha hoppade av både 125 och 250cc framförallt deras fabriks-250 var ju asläckra....:död

Även jag har ju kört Bartoltrimmat....:rolleyes:

2828626 Även Youichi Ui körde ju väldigt fort på Derbin och vann sex race det året. Synd att Yamaha hoppade av både 125 och 250cc framförallt deras fabriks-250 var ju asläckra....:död

Även jag har ju kört Bartoltrimmat....:rolleyes:
Att Yamaha inte kör 125 och 250 suger på skit tycker jag.
:kär
yamaha250_01.jpg

Att Yamaha inte kör 125 och 250 suger på skit tycker jag.
:kär

Var är Valmers, var är Valmers?

Visst är den fantastiskt snygg och det är märkligt att yamaha valde att inte satsa, Rolfo var det väl som var enda yamaha i VM en tid och det gick ju helt ok..

2828665 Var är Valmers, var är Valmers?

Visst är den fantastiskt snygg och det är märkligt att yamaha valde att inte satsa, Rolfo var det väl som var enda yamaha i VM en tid och det gick ju helt ok..
Du tänker väl på Sebas Porto som körde Kurz Yamaha 2001 och 2002 och tog Yamahas senaste, troligen sista, seger i 250 i Rio 2002. Miyazaki vann även på Suzuka det året.

Last edited:
2001 Kurz och 2002 Petronas. Så jag hade lite rätt. :)
Matsudo och Porto bytte sitsar mellan de säsongerna.

När vi ändå är inne på Kurz..

Tillverkade Kurz egna kittprylar eller vad var det för kittning?

2828721 När vi ändå är inne på Kurz..

Matsudo hade egna tekniker och delar direkt från Yamaha men det var "hans" prylar. 2005 när Fredde körde var den i princip standard för att senare köra SIL-kit till Nigon.

När vi ändå är inne på Kurz..

Matsudo hade nog lite egna grejer från firmor i japan med sig.
Sista åren åkte de med standard YEC-kit i stort sett.
Det berodde nog mest på hur mycket pengar respektive förare hade med sig.

Var det orginalkolven som satt i den då? Var den mycket sliten? Eller böt ni för att kunna köra ytterligare 100h? Kunde man ha kört mer än 100h? 120h? Eftersom det är en YZF förutsätter jag att den är crosskörd och inte endurokörd.
Nyfiken eftersom min YZF nu är uppe i 75h.

Det var originalkolven, ja. Den såg inte sliten ut, men jag bytte givetvis ändå, när motorn var isär. Crosskörd, ja. Om man kunde kört mer är väl bara en fråga om ifall man är villig att chansa.

/L

Jag tror det blir svårt att nå tillräcklig effekt med en encylindrig maskin då de rörliga delarna blir väl stora.En ss600 i WSS trim ger kring 140 hk =230 hk/l men då är varje cylinder 150cc och man varvar så långt det går, att få ut samma litereffekt ur en cylinder med mindre relativ ventilarea och rätt mycket tyngre roterande prylar blir marigt. Med 2-cyl blir det lättare även om driftskostnaden lär vara långt ifrån låg.

Att jämföra med gatbaserade och serietillverkade 4-t motorer säger inte så mycket om vad som kan åstadkommas tror jag. Jag tror det går, kolla på F1, de drar ur bra mycket mer än 230hk/l ur sina 4-t maskiner. De låg väl på nästan 330 hk/l när de körde 3liter tior (vet inte var de ligger på nu).

Fast en halv SS motor i ett racechassie vore spännande, paralelltwin 300cc 70hk och ett sound som en arg bålgeting.......

Håller med, jag hoppas det kommer 4-t i alla produktionsracerklasser så vi kan få lite fräcka arv från dem i de framtida gathojarna :) . För mig behöver inte hojar vara på 1000cc, och hojar skall inte köras med point and shoot körstrategin. Lätt och fint skall det va.

Back