Vägde en RS125R-motor och den väger 17kg. GPMR250X väger 14kg mer än en RS125R. Så den CRF-motorn väger väl 31kg då. Tror inte att vikten på asvassystemen skiljer så mycket.
Naturligtvis vager 250F-puffran mkt mer. Viktgranserna i MX2-klassen ar satta sa att dessa hojar snabbt ar nere pa min.vikt med lite titanskruv etc. Anda sedan de s.k. "production rule"-regeln infordes i USA runt ca 1984-85 nangang har aven varstingmaskinerna bade i AMA och FIM VM haft viktregler att ta hansyn till.
Suzuki byggde innan regln kom till 250cc (2-t) fabrikshojar av for den tiden jakligt exotiska material som vagde vansinnigt lite, och kostade vansnnigt mycket att tillverka. Konstruktorerna inom MX ar nog ungefar lika "vassa" som inom GPracing, men har andra faktorer att ta hansyn till.
Nagon skrev att KTMs 125 GP-hojar var bland de snabbaste. Fundera lite pa hur det kommer sig att KTM ar duktiga pa att fa snurr pa 125

Har sett deras fabrikshojar i djup sand pa Valkenswaard ga upp pa bakhjulet pa gaspadrag pa treans vaxel fran kanske 20 km/h. DET ar 2-takts POWER nar den ar som bast! (tyvarr har nu 4-taktsmotorerna utrotat dessa underbara balgetingar. Helt vardelosa ar de nog inte?)
/L