Racer 250 4-takt......GPMR250X

Att jämföra med gatbaserade och serietillverkade 4-t motorer säger inte så mycket om vad som kan åstadkommas tror jag. Jag tror det går, kolla på F1, de drar ur bra mycket mer än 230hk/l ur sina 4-t maskiner. De låg väl på nästan 330 hk/l när de körde 3liter tior (vet inte var de ligger på nu).

Man vill verkligen inte ha en F1:as register i en motorcykel.

Att jämföra med gatbaserade och serietillverkade 4-t motorer säger inte så mycket om vad som kan åstadkommas tror jag. Jag tror det går, kolla på F1, de drar ur bra mycket mer än 230hk/l ur sina 4-t maskiner. De låg väl på nästan 330 hk/l när de körde 3liter tior (vet inte var de ligger på nu).

Jag tänkte mest att där någonstans går gränsen för vad man kan få ut med tillfölitlighet WSS motorerna går ju ändå hyggligt långt mellan renoveringarna.

Last edited by a moderator:
Man skulle ju kunna bygga en tvåcylindrig 250 med följande mått (enligt F1-förebild)

Borr/slag ca 2.25 ger ca 71x31.5 mm
Kritisk kolvhastighet 24 m/s ger varvtal på ca 23 000 rpm
Kompressionsförhållande 13:1
Litereffekten blir enligt Kevin Camerons exempel ca 328 hk/liter
Max effekt: 82 hästar

Denna motor skulle dock bli helt okörbar i ett racerchassi, effektregistret skulle få en 125 cc tvåtaktare att likna en Scaniadragare.....för att inte tala om de massiva påfrestningar som skulle drabba lager och ventiler och dyl vid 23 000 varv per minut.

Mer realistiskt vore förmodligen att ha mindre extremt borr/slag förhållande och arbeta med maxvarv upp mot kanske 19-20 000 och litereffekter på 270-280 hästar. Då hade vi fått en motor med 65-70 hästar, förmodligen minst vad som hade krävts för att slå en 125cc tvåtaktare av idag om man räknar med högre vikt, mer gyrokrafter osv. Den hade dock inte blivit billig...och fortfarande ett väldigt extremt register.

Last edited:
Tjenix, grabbar!
Det låter onekligen som om ni borde kolla in vår Supermono cup! Man kan delta med just ett 125-chassie med tex en 450-stånka i. Det är helt konkurrenskraftigt. Varvrekordet för Supermono´s på Spa sattes just med en sån, sk Minimono. Eller väljer man chassie med 250-mått med en större motor i. Jag har knåpat ihop en Honda RS250 med en Husaberg 650-motor. Det blev efter "lite" fix&trix 75hk/75Nm på bakhjulet och 105kg. Det kan man väl ha skoj med? Att det sen låter lite manligt gör väl inget...

Nu har jag läst hela tråden och min korta sammanfattning är denna:

2t är billigt.
4t är dyrt men borde rimligtvis intressera åtrerförsäljare då det är det man köper i affären.
Teamen vill inte ha 4t pga kostnader för utvekling av motorn, har jag förstått er resonemang rätt?

Är det inte så tråkigt att prototyp räjsingen går mot sin egen död då? 2t vet alla här med en sund inställning till sitt sinne att den är på väg att dö ut om sporten ska överleva. Miljö debbaten kommer även inom räjsing, snart vet inte en enda 15åring vad en 2t är då det bara 4t moppar där ute. Kan vi i framtiden se plomberade motorer (ingen utveklingskostnad) med prototyp chassin? Är det en väg att gå?

björn

Ja, kolvmotor-racing kommer säkert att dö, oavsett antal takter i dem.
Vart tror ni fyrtaktsoljan tar vägen efter ni haft den skvalpande i sumpen?
Ligger den kvar i återvinningstunnan och blir blommor efteråt eller?
"Bytt olja/filter" efter varje race... Hur många liter blir det i snitt per år?

Håller delvis med men skillnaden är att tvåtaktsoljan gasas ut i naturen medans fyrtaktsmotoroljan går till miljöstationen.

Från miljöstationen går oljan till http://www.renova.se/t/Page____229.aspx eller liknande.

Återvinning av spillolja
Den spillolja Renova samlar in från verkstäder och industrier renas, omraffineras och blir till basolja som används för tillverkning av nya smörjoljor.

Jag vill (hör och häpnad) inte spä på 2tvs4t utan se vad vi kan göra eller vad ni tror att vi tar vägen istället för att gräva ner oss i denna diskution som jag läst om i snart 4 år utan nya argument (ja jag är lika delaktig i den men med betydligt mindre kunskap). är det ett allternativ med plomberade motorer och fria chassin? Hur långt har elmotorerna kommit? Solcell:s räjs finns det?

morgon trött björn

är det ett allternativ med plomberade motorer och fria chassin? Hur långt har elmotorerna kommit? Solcell:s räjs finns det?

morgon trött björn

Det skulle nog vara roligt att köra en standard motor i racechassi :) Men plombering fylller ju dock bara funktion om alla kör samma sorts motor. Chassit är ju dessutom lite beroende på motorfigg. Men visst skulle de ta ner kostnaden en aning om man inte hetsade de sista hästkrafterna.
Men Rotax v-twin ~500cc ~100hk i ett yamaha tz'a 250 chassi would kick ass:tummenupp

Sen vad som kommer efter kolvmotorerna återstår väl att se.

Last edited:
Kanske en dum fråga men varför skulle man förbjuda 2-taktare ? I stort sätt alla fordon jag läst om med extremt låg bränsleförbrukning och låga emissions tal har 2t motorer. Det handlar ju bara om konstruktion. Ventilstyrt insug och utblås + Direktinsprutning. Kvar är ju egentligen bara smörjningen men det går säkert att lösa om bara intresset hålls vid liv och reglerna gynnar låg förbrukning och låga faktiska utsläpp (mängd inte %), inte en viss konstruktion.

Back