Man skulle ju kunna bygga en tvåcylindrig 250 med följande mått (enligt F1-förebild)
Borr/slag ca 2.25 ger ca 71x31.5 mm
Kritisk kolvhastighet 24 m/s ger varvtal på ca 23 000 rpm
Kompressionsförhållande 13:1
Litereffekten blir enligt Kevin Camerons exempel ca 328 hk/liter
Max effekt: 82 hästar
Denna motor skulle dock bli helt okörbar i ett racerchassi, effektregistret skulle få en 125 cc tvåtaktare att likna en Scaniadragare.....för att inte tala om de massiva påfrestningar som skulle drabba lager och ventiler och dyl vid 23 000 varv per minut.
Mer realistiskt vore förmodligen att ha mindre extremt borr/slag förhållande och arbeta med maxvarv upp mot kanske 19-20 000 och litereffekter på 270-280 hästar. Då hade vi fått en motor med 65-70 hästar, förmodligen minst vad som hade krävts för att slå en 125cc tvåtaktare av idag om man räknar med högre vikt, mer gyrokrafter osv. Den hade dock inte blivit billig...och fortfarande ett väldigt extremt register.