Racekåpor, bara att koppla ur alla lysen ?

• Thread starter Thread starter Täppas
  • Start date Start date
Beror väl huvudsakligen på vad för hoj du har... Modernare hojar bör ju rimligen varna om en lampa slutar funka t.ex. Äldre hojar är bara att koppla ur.

Inget mer än kanske en varning bör inträffa. Dock kan det vara viktigt att inte ständigt åka runt med en varningslampa tänd eftersom det lätt gör att man missar en ev andra varning för något allvarligare.

Jag inser att jag får prova och se vad som händer tänkte bara kolla om det fanns några "sanningar" som jag missat... på en gammal bil så slutade den ladda för att en lampa i instrumenteringen gick sönder, kretsen med varningslampa var kritisk för laddningen...vet inte varför man gör/gjorde så och var/är orolig att något liknande genidrag finns i motorcykel instrumenteringen..men om enda resultatet är en ofarlig varning så bryr jag mig inte om det.

Tack för svar !
strömmen genom laddningslampan hjälper till att magnetisera rotorn vld start på vissa generatorkopplngar.

Om det är Ducati då kan du kolla med ducatiklubben om ev problem. Nyare ducati har ett elsystem med can-bus. Sådana system har ofta feldetektering inbyggt för att lätt kunna felsöka med en servicedator. Troligtvis visas diverse felkoder om tasiga lampor isådana fall.

Last edited:
Det som måste byglas om du nu ska racebygga är brytaren till stödet eftersom den tillsammans med kopplingen bryter tändningen.

Ett stalltips när allt är av är också att efterdra skruvarna till tiltsensorn med LOCTITE.. Fett irriterande när den lossnar på ena sidan och hänger snett precis på gränsen för att bryta :gnissla

#Felsökningdelyx #jobbiga motorstopp

Det som måste byglas om du nu ska racebygga är brytaren till stödet eftersom den tillsammans med kopplingen bryter tändningen.

Ett stalltips när allt är av är också att efterdra skruvarna till tiltsensorn med LOCTITE.. Fett irriterande när den lossnar på ena sidan och hänger snett precis på gränsen för att bryta :gnissla

Var brukar den sitta?

App app app, kanske på Honda men inte alla hojar. Flertalet hojar har som nämnt tidigare can-bus och då är inte stödet AV eller PÅ, byglar man så kommer felkoden som ett brev på posten och ECU förstör bränslemappen på allt under 5000 rpm (limpmode / take me home).
Detsamma gäller mer ofta även om man försöker bygla kontakten på kopplingshandtagen som hänger ihop med samma startsystem.
Kombirelä förekommer också på hojar och samma där om man byglar en funktion så kan det ge effekter på nåt annat som använder samma relä för en annan funktion.
Byter man till race-el system så alla såna problem ett minne blott :-)

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!