R6 Service / ställa in inför vintern .

Tack för alla svaren , då väntar jag emd ventiljustering tills nästa avställnigsperiod , blir det bara lite olja å annat lull lull nu =)

Ska man låta hojen gå på litta tomgång när man hällt i den nya oljan ? eller bara hälla i den ? mvh
 
Ja det är bra, för då får du ju in ny fin olja på alla delar i motorn. Kör tills motortemperaturen når ca 75°C.

Och sen stänger man av soppakranen å låter den dö ? eller ska man använda sig av dränerings skruvarna på förgasarna , om det nu finns nått som heter så ? tack för alla bra svar x-up ... mvh
 
Och sen stänger man av soppakranen å låter den dö ? eller ska man använda sig av dränerings skruvarna på förgasarna , om det nu finns nått som heter så ? tack för alla bra svar x-up ... mvh

Ja det kan du ju göra, men då får du lossa tanken i framkant så du kan tippa upp tanken tillräckligt mycket för att kunna komma åt kranen.

Men & andra sidan är det krångligt nog att komma åt dräneringsskruvarna för varje förgasare.

Kan tillägga att jag haft min R6 sedan jag köpte den helt ny -00 och jag har faktiskt aldrig dränerat förgasarna och har peppar peppar aldrig haft några problem.

Tilläggas bör att jag (tyvärr) är känd för att sköta mina fordon minutiöst så detta förvånar nästan mig själv när jag tänker på det :)
 
Ja det kan du ju göra, men då får du lossa tanken i framkant så du kan tippa upp tanken tillräckligt mycket för att kunna komma åt kranen.

Men & andra sidan är det krångligt nog att komma åt dräneringsskruvarna för varje förgasare.

Kan tillägga att jag haft min R6 sedan jag köpte den helt ny -00 och jag har faktiskt aldrig dränerat förgasarna och har peppar peppar aldrig haft några problem.

Tilläggas bör att jag (tyvärr) är känd för att sköta mina fordon minutiöst så detta förvånar nästan mig själv när jag tänker på det :)

Somliga har tur , Anledningen till att jag vill dränera dem är att han som hade den innan fick lämna in den så dem ställde in förgasrna till han pga att den stått över vinter me soppa i . Och han fick knappt igång , när han väl fick igång så gick den väldigt o rent , så tänkte kan man slippa undan det , så är det bara några minuters jobb ju !
Nått mer tips du gör med din r6a , som man bör se över eller göra med den nu när det är vinter å man har tid över ? , Du vet kanske hur man kan kolla hur bakklossarna är slitna ? , man kan ju inte se imellan , har bara bruksanvisningsbok på egnelska , å engelskan är lite ring rostig tyvärr ..
 
Last edited:
Somliga har tur , Anledningen till att jag vill dränera dem är att han som hade den innan fick lämna in den så dem ställde in förgasrna till han pga att den stått över vinter me soppa i . Och han fick knappt igång , när han väl fick igång så gick den väldigt o rent , så tänkte kan man slippa undan det , så är det bara några minuters jobb ju !
Nått mer tips du gör med din r6a , som man bör se över eller göra med den nu när det är vinter å man har tid över ? , Du vet kanske hur man kan kolla hur bakklossarna är slitna ? , man kan ju inte se imellan , har bara bruksanvisningsbok på egnelska , å engelskan är lite ring rostig tyvärr ..

Okej :) Bakbelägget är superenkelt att kontrollera. Det löper ett spår tvärs över bromsbelägget. När detta spåret är borta så är bromsbelägget helt slut.

Det går att se även när det är monterat & på plats, det gäller bara att veta vad man ska kika efter. :)

Men det är väldigt lätt & snabbt gjort att lossa på bromsoket & vika ut det så kan du lättare kontrollera statusen på beläggen. Vilka skruvar du lossar på ser du i ägarhandboken.

Övriga tips under vintern? Tja....det mesta av värde har nämnts, men ett tips är att se till att rengöra & olja in kedjan riktigt ordentligt. Till detta använder du WD40 så rinner olja & smutsen av smidigt. Torka rent alla rullar samt främre & bakre drevet och avsluta med att smörja in kedjan ordentligt med ett jämnt & fint lager av kedjespray te x Motul.

Oljan sprutar du på på insidan av kedjan, alltså inte utifrån mot bakdrevet.
Över främre drevet sitter det en kåpa, demontera denna och gör rent drev & kåphus från gammal olja så kommer du ha ett väldigt fint drivpaket inför nästa sommar :)
 
Okej :) Bakbelägget är superenkelt att kontrollera. Det löper ett spår tvärs över bromsbelägget. När detta spåret är borta så är bromsbelägget helt slut.

Det går att se även när det är monterat & på plats, det gäller bara att veta vad man ska kika efter. :)

Men det är väldigt lätt & snabbt gjort att lossa på bromsoket & vika ut det så kan du lättare kontrollera statusen på beläggen. Vilka skruvar du lossar på ser du i ägarhandboken.

Övriga tips under vintern? Tja....det mesta av värde har nämnts, men ett tips är att se till att rengöra & olja in kedjan riktigt ordentligt. Till detta använder du WD40 så rinner olja & smutsen av smidigt. Torka rent alla rullar samt främre & bakre drevet och avsluta med att smörja in kedjan ordentligt med ett jämnt & fint lager av kedjespray te x Motul.

Oljan sprutar du på på insidan av kedjan, alltså inte utifrån mot bakdrevet.
Över främre drevet sitter det en kåpa, demontera denna och gör rent drev & kåphus från gammal olja så kommer du ha ett väldigt fint drivpaket inför nästa sommar :)

Ska iväg och handla olja nu , vilken olja rekommenderas ? 10-40 eller ?
Hur mkt ska man hälla i när man byter olja och filter ?
Oil quantity:
Total amount:
3.5 L
Periodic oil change:
2.5 L
With oil filter replacement:
2.7 L
2,7 då om man byter filter å olja ? , vad betyder total amount 3,5 L.
Och ska olja va varm eller kall när man kollar stickan ? den vidgar ju när den är varm , men om jag fattat min engelska instrukionsbok rätt , vill den att man ska köra hojen varm innan man kollar den ? hm
Bör man byte packningen på oljepluggen eller ?
Nån som kan länka till servicemanual / Instrukionsbok / på svenska som man kan ladda ner ?
 
Last edited:
Ska iväg och handla olja nu , vilken olja rekommenderas ? 10-40 eller ?
Hur mkt ska man hälla i när man byter olja och filter ?
Oil quantity:
Total amount:
3.5 L
Periodic oil change:
2.5 L
With oil filter replacement:
2.7 L
2,7 då om man byter filter å olja ? , vad betyder total amount 3,5 L.
Och ska olja va varm eller kall när man kollar stickan ? den vidgar ju när den är varm , men om jag fattat min engelska instrukionsbok rätt , vill den att man ska köra hojen varm innan man kollar den ? hm
Bör man byte packningen på oljepluggen eller ?
Nån som kan länka till servicemanual / Instrukionsbok / på svenska som man kan ladda ner ?

Vad brukar ni använda för att losa oljefiltret ? testa med oljetång till bilar men den var för stor , tips nåågon , akut ?
 
Vad brukar ni använda för att losa oljefiltret ? testa med oljetång till bilar men den var för stor , tips nåågon , akut ?

Hej!

Ser att jag varit otrevlig & missat att svara på ett inläg från dig. Sorry :)
Antar att du har köpt olja vid det här laget, men 10W40 mineral eller helsyntet är vad som rekommenderas av boken. Men 15W50 är oxå bra.

Alla märken utom Castrol brukar fungera fint i Yamaha-motorer, men vissa exemplar slirar på kopplingen med Castrol.
r.
Oljefiltret får du av på följande vis:

1. Oljefiltertång. Finns i en välsorterad affär.
2. Filterhylsa. Passar perfekt utanpå filtret och man använder en hylsnyckel för att dra åt/lossa.
3. Skruvmejsel. Kör en skruvmejsel genom filtret och lossa med.

Angående dina övriga frågor så ska du varmköra motorn ordentligt innan du lossar oljepluggen och oljefiltret.

Packningen gör du bäst i att byta, du beställer den via en Yamaha-återförsäljare och de kostar inte många kronor alls. De är av en speciell typ som komprimeras då du drar åt, ett litet skydd för om du skulle dra lite för hårt. Artikelnumret på denna bricka är: 214-11198-01-00.
Beställ hem 5-6 st så har du på lager.

Häll i ny olja, 2,7 liter. 3,5 liter är om du har har haft isär motorn och hela motor är "torr". Oljefiltret skall dras med 43Nm och bottenpluggen med 17Nm.
 
Last edited:
Hej!

Ser att jag varit otrevlig & missat att svara på ett inläg från dig. Sorry :)
Antar att du har köpt olja vid det här laget, men 10W40 mineral eller helsyntet är vad som rekommenderas av boken. Men 15W50 är oxå bra.

Alla märken utom Castrol brukar fungera fint i Yamaha-motorer, men vissa exemplar slirar på kopplingen med Castrol.
r.
Oljefiltret får du av på följande vis:

1. Oljefiltertång. Finns i en välsorterad affär.
2. Filterhylsa. Passar perfekt utanpå filtret och man använder en hylsnyckel för att dra åt/lossa.
3. Skruvmejsel. Kör en skruvmejsel genom filtret och lossa med.

Angående dina övriga frågor så ska du varmköra motorn ordentligt innan du lossar oljepluggen och oljefiltret.

Packningen gör du bäst i att byta, du beställer den via en Yamaha-återförsäljare och de kostar inte många kronor alls. De är av en speciell typ som komprimeras då du drar åt, ett litet skydd för om du skulle dra lite för hårt. Artikelnumret på denna bricka är: 214-11198-01-00.
Beställ hem 5-6 st så har du på lager.

Häll i ny olja, 2,7 liter. 3,5 liter är om du har har haft isär motorn och hela motor är "torr". Oljefiltret skall dras med 44Nm och bottenpluggen med 17Nm.

Tack för dina svar ! har köpt 10w 40 olja mineral , och ny packning osv , men filtret ska dras med 17 och plugg med 44 om jag inte minns fel ? eeh var kan man hitta den nr 2 du nämnde som man sätter utanpå filtret ? Tänkte köra till biltema å fixa nått då jag redan tappat ut oljan , å vill ha rätt på skitet idag ! mvh
 
Tack för dina svar ! har köpt 10w 40 olja mineral , och ny packning osv , men filtret ska dras med 17 och plugg med 44 om jag inte minns fel ? eeh var kan man hitta den nr 2 du nämnde som man sätter utanpå filtret ? Tänkte köra till biltema å fixa nått då jag redan tappat ut oljan , å vill ha rätt på skitet idag ! mvh

Ja du har helt rätt, jag vände på siffrorna, 17Nm är för filtret & 44Nm för pluggen.

En filterhylsa kan du hitta på Biltema!
 
Tack för dina svar ! har köpt 10w 40 olja mineral , och ny packning osv , men filtret ska dras med 17 och plugg med 44 om jag inte minns fel ? eeh var kan man hitta den nr 2 du nämnde som man sätter utanpå filtret ? Tänkte köra till biltema å fixa nått då jag redan tappat ut oljan , å vill ha rätt på skitet idag ! mvh

Lossade oljefiltret med en polygrip , Sen spände jag det för hand tills jag inte orka mer , det måste fan duga ! hoppas jag ..
 
Ja du har helt rätt, jag vände på siffrorna, 17Nm är för filtret & 44Nm för pluggen.

En filterhylsa kan du hitta på Biltema!

Jävla litet filter :P , filterhylsor på feltema var för stora :P även tängerna , så spände det rejält för hand ist , hoppas den inte läcker =)
 
När öppnar termostaten på r6 egentligen ? , Stod 99c på displayen , sen stängde jag av , våga inte mer , vatten kokar väl vid 100 ? Fläkten borde väl ha startat med eller ? mvh
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top