R6 Service / ställa in inför vintern .

Hegg

Livsnjutare
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 -07
Hej , har nyss köpt en r6 , och ska ställa av den inför vintern , nått man ska tänka på ? ska tanken va full / tom ? ska man dränera förgasrna ? ta av batteriet ? osv , tips är välkommet !

Ska även serva den tänkte jag den har gått 3000 mil , nån som vet va man ska göra som kan länka till nån servicebok eller dyl då jag själv inte har nån . Ska man serva den innan man ställer in den eller när man tar ut den ?

Mvh johan
 
Det finns mängder av trådar i ämnet om du behagat söka lite här på forumet. :)

Men det viktigaste du ska tänka på är:

Full tank.
Ha batteriet på underhållsladdning.
Se till att ha glykol med rätt blandning i kylaren om du förvarar den kallt.
Byt olja + filter.
 
Byt olja å filter innan man ställer av den alltså ? Har sökt kom inte fram till nån vettig tråd , nått bra sökord ? x-up Såg du hade r6a med , Hört man ska "dränera" förgasarna innan man ställer av den , nått du vet nått om ? mvh
 
Last edited:
Kan man inte starta hojen, stänga bensinkranen o vänta tills den stannat när man dränerar?

Finns det ens bensinkran på en r6-00 ?!
Dock, varför "dränera"?
Jag har haft bensin i omlopp och tank på alla mina hojar i alla år och aldrig haft nått problem.
 
Vet du förresten när den senast servades av tidigare ägare? Hur mycket har du själv kört med den sedan köpet?

Om du helt saknar historik på motorcykeln skulle jag nog passa på att gå igenom den över vintern så att den är redo inför våren.

Om oljan är relativ nyligen bytt och har gått ca 100 mil kanske det är lite onödigt att byta den. Se då till att köra den ordentligt driftvarm innan du ställer undan den. Om du inte kan köra motorn driftvarm under vintern är det bättre att låta den stå utan att starta den ända till det är dags att ta ut den igen.

X-up inlägg täcker i huvuddrag det man bör göra. En ordentlig rengöring kanske inte heller skulle skada. Sätt på ett överdrag - mc kapell eller lakan så slipper du en dammig motorcykel till våren beroende på hur den förvarats över vintern. Ett depåstöd är inte heller fel. Sätt i lite extra luft i däcken så förhindrar du eventuella stå-klackar. Du kan också rulla den lite under vintern för att förhindra detta.
 
Vet du förresten när den senast servades av tidigare ägare? Hur mycket har du själv kört med den sedan köpet?

Om du helt saknar historik på motorcykeln skulle jag nog passa på att gå igenom den över vintern så att den är redo inför våren.

Om oljan är relativ nyligen bytt och har gått ca 100 mil kanske det är lite onödigt att byta den. Se då till att köra den ordentligt driftvarm innan du ställer undan den. Om du inte kan köra motorn driftvarm under vintern är det bättre att låta den stå utan att starta den ända till det är dags att ta ut den igen.

X-up inlägg täcker i huvuddrag det man bör göra. En ordentlig rengöring kanske inte heller skulle skada. Sätt på ett överdrag - mc kapell eller lakan så slipper du en dammig motorcykel till våren beroende på hur den förvarats över vintern. Ett depåstöd är inte heller fel. Sätt i lite extra luft i däcken så förhindrar du eventuella stå-klackar. Du kan också rulla den lite under vintern för att förhindra detta.

Köpte den igår så , kört hem den 2 mil bara =) , han har kört kanske 20 mil på 2 år och bytt olja i våras ! Men annars ingen service historik , hur är det med att ställa ventiler och sånt ?
Anledningen till att jag undrar med att dränera är att förra ägaren när han skulle ta ut den i våras så gick den orent och han vart tvungen å ställa in förgasarna på en mc firma , och det var till följd av det påstod mekanikern ! mvh
 
Ventiljustering är väl baserat på hur många mil motorcykeln gått. Jag kan inte intervallerna på Yamaha. På min Ducati 748R är det var 1000 mil t ex. Jag tror att det är 2400 mils intervaller på din motorcykel men du får inte ta mitt ord på det. Finns säkert någon på forumet som vet det. Har du ingen historik på den punkten bör låta någon kontrollera att ventilspelet är inom toleranserna.

Om han bytt olja i våras och knappt använt motorcykeln tror jag inte du behöver byta den i år. Men du bör försäkra dig om att det verkligen är gjort. Kolla hur oljan ser ut. Vilken färg den har. Se som sagt till att varmköra den innan du ställer undan den. Det är viktigt att du gör det.

Bromsvätska är en annan punkt som är viktig att byta i tid. Det bildas vatten och det förstör i första hand bromsoken med tiden. Det är en billig försäkring att byta den ofta. Dessutom livsfarligt om den skulle koka. Då har du ingen bromsverkan.

Jag har ingen erfarenhet av förgasarhojar. Vad jag förstått bör man dränera dem för att förhindra problem när man plockar ut motorcykeln på våren. Hur man bär sig åt kan du säkert läsa dig till i någon tråd i någon av länkarna eller gå in på teknikforumet och leta eller ställa en fråga.
 
Ventiljustering är väl baserat på hur många mil motorcykeln gått. Jag kan inte intervallerna på Yamaha. På min Ducati 748R är det var 1000 mil t ex. Jag tror att det är 2400 mils intervaller på din motorcykel men du får inte ta mitt ord på det. Finns säkert någon på forumet som vet det. Har du ingen historik på den punkten bör låta någon kontrollera att ventilspelet är inom toleranserna.

Om han bytt olja i våras och knappt använt motorcykeln tror jag inte du behöver byta den i år. Men du bör försäkra dig om att det verkligen är gjort. Kolla hur oljan ser ut. Vilken färg den har. Se som sagt till att varmköra den innan du ställer undan den. Det är viktigt att du gör det.

Bromsvätska är en annan punkt som är viktig att byta i tid. Det bildas vatten och det förstör i första hand bromsoken med tiden. Det är en billig försäkring att byta den ofta. Dessutom livsfarligt om den skulle koka. Då har du ingen bromsverkan.

Jag har ingen erfarenhet av förgasarhojar. Vad jag förstått bör man dränera dem för att förhindra problem när man plockar ut motorcykeln på våren. Hur man bär sig åt kan du säkert läsa dig till i någon tråd i någon av länkarna eller gå in på teknikforumet och leta eller ställa en fråga.

Tack för svaret , ska inom yamaha center nästa vecka och snacka med lite angående ventilspel osv !
 
jag fyller tanken, vevar om maskin en stund ev en tur för att veva om oljan i maskin så allt får en hinna. in i garaget och underhålls ladda batteriet ett par gånger under vintern.

ny olja får han innan första turen på våren.

Första ventiljusteringen är väl vid 4000 mil? Eller är det tidigare också?

ventilerna kommer tidigare, de skall kollas vid 2500mil enligt min service manual jag tankade hem på nätet, men vad jag har "hört" ryktes vägen bara, är att det sällan behövs ställa in ventilerna vid 2500mil. men en kontroll är aldrig fel.
 
Last edited:
jag fyller tanken, vevar om maskin en stund ev en tur för att veva om oljan i maskin så allt får en hinna. in i garaget och underhålls ladda batteriet ett par gånger under vintern.

ny olja får han innan första turen på våren.



ventilerna kommer tidigare, de skall kollas vid 2500mil enligt min service manual jag tankade hem på nätet, men vad jag har "hört" ryktes vägen bara, är att det sällan behövs ställa in ventilerna vid 2500mil. men en kontroll är aldrig fel.

Hmm knepigt, enligt mina uppgifter så är första ventilkontrollen på 4000 mil, innan det är det bara " vanlig " service. Iaf på de lite nyare r6,orna.
 
Serviceintervall för ventilkontroll är vid 4200 mil för R6 99-02.

läser man första versionen av manualen så är det 2500mil "controll, adjust if needed" läser man den 3e versionen så står det

4 * Valves  Check valve clearance.
 Adjust.
Every 40,000 km

rätt upp å ner..
 
Du bör tömma förgasarna. Du har en massa tillsatser bensinen som kan torka ut ut känsliga material i förgasarna och skapa slaggprodukter som sedan ställer till det. Stäng soppakranen och låt den gå tom. Byt olja + filter. Ta ur batteriet och underhållsladda, Kolla fryspunkten om den står kallt. Stoppa i lite mer luft i däcken för att undvika "mackor" på däcken eller så kan du flytta den med jämna mellanrum. Om bromsvätskan är grumlig så byt den till våren.

Lycka till :)
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top