R6 eller ZX6R??

Pungis skrev:
Det finns faktiskt klokare folk än dig, folk kan hantera plastraketer som första hoj, folk behöver inte full rulle i början. Det är ju ungefär som att säga "Hörre du min son, du får inte så många växlar på din cykel - det är ju farligt"


Klokare? På vilket sätt? Klokare för att de köpte en R1 som första hoj medans jag körde Cb125, Rg125, 650 Dominator innan jag köpte min gsxr 1100?. Min åsikt är att nybörjare har inte på sporthojar att göra, punkt. Måste man nu ändå ha en sporthoj för att inte bli utskrattad av polarna så köp en 600, de är iallafall någit snällare. Behöver inte full rulle i början? Ärligt talat, känner du någon som inte utnyttjar effekten i sin hoj? Varför köper man en sporthoj? För att få det värsta, där ingår effekten. Jag frågar samma sak som jag har frågat förut och nu vill jag ha ett svar: VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ATT KÖPA NÅGOT SNÄLLARE SOM FÖRSTAHOJ, SOM MAN KAN LÄRA SIG KÖRA HOJ PÅ? Jag får aldrig något svar. Troligen för att folk inte vågar erkänna att de känner sig löjliga och polarna garvar åt dem om de inte köper en räser.
 
NEJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En R1 kostar lika i försäkring som en R6.
Läser nånsin nån av dessa som gör de här inläggen andra gammla trådar?
De ledsnar på 120hk omedelbart för att de är så vana o har åkt en repa på en cross förut o andra fantasier, världen är upponer.
Det är bara som Oljekyld säger fråga om att impa på andra, hur får man annars ideérna om hojr man inte ens suttit på men ändå vet bestämt att man är less på innan.
 
KIRE skrev:
Mavve har rätt :Bugar
(första gången jag tycker det :hihi )

Varför lipa om att hojen har FÖR hög effekt för en nybörjare?
Vad vet ni om killens förutsättningar att framföra ett fordon egentligen.
Att man precis tagit kort är ingen garanti för att man kör som en idiot
och är farlig i trafiken. Tvärtom är nog dom flesta mer försiktiga i början.
Då kan man ju fråga sig varför man ska ha en R1 om man ska köra försiktigt?
Jo för att man VILL det helt enkelt. Ett skäl så gott som något.
Så Janne köp vilken hoj du vill.. skit i vad andra tycker.

Du är ju aningen irriterande själv, du vet alltså killens förmåga (för mig låter den obefintlig), ingen statistik stämmer med vad du säger alls.
Klart han kommer köpa sin klass 7 hoj ändå, men han lägger väl inte ett inlägg hä för att ingen ska svara eller bara för att en storm med dina likar ska hojta lycka till kööööööööööp vad du vill!!!
Det är ok att sita o heja på folk men inte att säga att de kan ta det lungt ett tag.
Jag tror inte det gör ont för snubben att veta att det finns faror med sånt här, när hans enda erfarenhetär att ha suttit framför senaste bike o fantiserat.
Nu kan du PMa swedie om mina påhopp.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Klokare? På vilket sätt? Klokare för att de köpte en R1 som första hoj medans jag körde Cb125, Rg125, 650 Dominator innan jag köpte min gsxr 1100?. Min åsikt är att nybörjare har inte på sporthojar att göra, punkt. Måste man nu ändå ha en sporthoj för att inte bli utskrattad av polarna så köp en 600, de är iallafall någit snällare. Behöver inte full rulle i början? Ärligt talat, känner du någon som inte utnyttjar effekten i sin hoj? Varför köper man en sporthoj? För att få det värsta, där ingår effekten. Jag frågar samma sak som jag har frågat förut och nu vill jag ha ett svar: VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ ATT KÖPA NÅGOT SNÄLLARE SOM FÖRSTAHOJ, SOM MAN KAN LÄRA SIG KÖRA HOJ PÅ? Jag får aldrig något svar. Troligen för att folk inte vågar erkänna att de känner sig löjliga och polarna garvar åt dem om de inte köper en räser.

Därför att nybörjarna som vill ha en kraftig hoj vill ha det för att 1. Det är roligare 2. Dem är oftast snyggare 3. Man får fler brudar

Och som svar på din fråga med stora bokstäver: Man vill ha det roliga genast, man vill ha brudarna genast och man slipper byta upp sig (hur jobbigt det nu är :rolleyes: )
 
Pungis skrev:
Det finns faktiskt klokare folk än dig, folk kan hantera plastraketer som första hoj, folk behöver inte full rulle i början. Det är ju ungefär som att säga "Hörre du min son, du får inte så många växlar på din cykel - det är ju farligt"

*Sitter och biter mig i tungan*



Nä, det gick inte. Läs olycksstatistiken. Kom igen sen. Läste vidare att du har din hoj till att ragga brudar med. Intressant.....
 
Men om man är nybörjare märker man la fan ingen skillnad på 90 hk å 130 hk. Man skiter nog ner sig å kör som en tok ändå... Och "kanske" inte klarar utav att bemästra monstret man har mellan låren. Som sagt, kolla statistiken, den ljuger nog inte... Den gör nog faktiskt inte det. Inte ens om man vill att den ska göra det.

Jag tror inte man tröttnar på att R6:an "bara" har 120 hk när R1 har 140. Nä, den gubben går jag inte på...

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma... Håller med Silwer och Oljekyld. Men ändå lite kluven... Vad jag inte förstår som sagt är bara, hur man kan tröttna när man är rookie? Jag tröttnade ju fan inte ens på min CB, okej nu kommer den med i bilden igen, kanske inte ett bra exempel, men ändå.

Äsch.

/H

Edit igen: Tror inte heller brudarn märker nån överhängande skillnad om du har en GSX 400 från 82 eller en R6 från 98, båda är säkerligen blå i deras ögon ändå...
 
Last edited:
hållundan skrev:
...Vad jag inte förstår som sagt är bara, hur man kan tröttna när man är rookie? Jag tröttnade ju fan inte ens på min CB, okej nu kommer den med i bilden igen, kanske inte ett bra exempel, men ändå.

Äsch.

/H


Haha, CB400an är ALLTID ett bra och välkommet inslag i de här diskussionerna. På alla sätt!
 
t-rex skrev:
Haha, CB400an är ALLTID ett bra och välkommet inslag i de här diskussionerna. På alla sätt!

Ha ha, tackar :bow Ska jag lägga in en "krach"-bild oxå? Nä, så långt ska vi inte gå i denna tråden oxå =) Hoho.

/H
 
hållundan skrev:
Edit igen: Tror inte heller brudarn märker nån överhängande skillnad om du har en GSX 400 från 82 eller en R6 från 98, båda är säkerligen blå i deras ögon ändå...

Hehe, det är nog till en stor del sant. Fast det stämmer nog på de flesta killar oxå, eller så avfädar gubbarna det "Fin hoj, men det är ingen H-D"

Men såhär då, är inte V-max en bättre nybörjarhoj än en R6a? Trots att den mer puvler...
 
Bara jag som tycker att 600cc är roligare än 1000cc? Klart att de större ger en mäktigare känsla när man vrider på, men 14000rpm frälser! :D Jag gillar när det är lungt från början å krämar på ordentligt på slutet! Gillar man att åka botten så äre bara hoppa på en SP2 lr nåt ;)
150hk är väl ändå för mycke för gata ändå?

Till killen som sa att -96 zx6 var häftigare än R6: Alla tester visar tvärt emot? ;) Nog hans hoj som var knarkad isåfall ;)
 
soppatorsken skrev:
Hehe, det är nog till en stor del sant. Fast det stämmer nog på de flesta killar oxå, eller så avfädar gubbarna det "Fin hoj, men det är ingen H-D"

Men såhär då, är inte V-max en bättre nybörjarhoj än en R6a? Trots att den mer puvler...

Sanningen som jag ser den är att de som främst blir imponerade av det senaste och värsta är yngre killar inte folk i allmänhet.
V-max kan ju vara farlig på andra sätt, den har vad jag förstår aldeles för dpligt chassi för sin motor, men använder man den till att blåsa runt i stadsmiljö så funkar den nog helt ok.
 
OlleR6 skrev:
Bara jag som tycker att 600cc är roligare än 1000cc? Klart att de större ger en mäktigare känsla när man vrider på, men 14000rpm frälser! :D Jag gillar när det är lungt från början å krämar på ordentligt på slutet! Gillar man att åka botten så äre bara hoppa på en SP2 lr nåt ;)
150hk är väl ändå för mycke för gata ändå?

Till killen som sa att -96 zx6 var häftigare än R6: Alla tester visar tvärt emot? ;) Nog hans hoj som var knarkad isåfall ;)

Saken är att på de här nivåerna så är det ju ett val hur man vill ha motorkaraktären (nästan) gillar man varva eller åker man hellre på styrkan på något lägre varv.
Hojarna här uppe är starka nog egentligen, vad finns att ledsna på första året man åker hoj?
Om vi säger att min R1 var helt ok o vi åkte ut o drog en repa, inte fan skulle jag dra dig som ett möte, folk har ingen koll på hur det funkar, en sekund snabbare låter nåt förbannat mycket bättre trots att det krävs perfekta förhållanden o förare för att sätta den tiden.
 
Silwer skrev:
Saken är att på de här nivåerna så är det ju ett val hur man vill ha motorkaraktären (nästan) gillar man varva eller åker man hellre på styrkan på något lägre varv.
Hojarna här uppe är starka nog egentligen, vad finns att ledsna på första året man åker hoj?
Om vi säger att min R1 var helt ok o vi åkte ut o drog en repa, inte fan skulle jag dra dig som ett möte, folk har ingen koll på hur det funkar, en sekund snabbare låter nåt förbannat mycket bättre trots att det krävs perfekta förhållanden o förare för att sätta den tiden.

Ja det var ju precis det jag nämnde. Som rookie märker man fan ingen skillnad på 90-120 eller 140 häst, man får brunt i byxan vilket som antar jag.

Men det är visst fräsigt om din hoj går fortare på 402 m än va min gör. Jag måste byta.
 
jag köpte en cdr 600f -97 som min första hoj.. var jättekul och förlåtande i början.. men man tröttnar ganska fort.. efter 3 månader och typ 500 mil så blev det r1.. å det har det varit sen dess. Så tipset är börja med en billig lättsåld 600, som du är beredd på att sälja ganska snart..
 
garpenrud skrev:
jag köpte en cdr 600f -97 som min första hoj.. var jättekul och förlåtande i början.. men man tröttnar ganska fort.. efter 3 månader och typ 500 mil så blev det r1.. å det har det varit sen dess. Så tipset är börja med en billig lättsåld 600, som du är beredd på att sälja ganska snart..


Eller hur, de dära cdr600 är trista efter ett par månader.
Det händer lixom inget när man vrider på rullen
 
Pungis skrev:
Därför att nybörjarna som vill ha en kraftig hoj vill ha det för att 1. Det är roligare 2. Dem är oftast snyggare 3. Man får fler brudar

Och som svar på din fråga med stora bokstäver: Man vill ha det roliga genast, man vill ha brudarna genast och man slipper byta upp sig (hur jobbigt det nu är :rolleyes: )
:rofl

Tror du hittat fel hobby om det är "brudar" du är efter.. Skaffa en BMW med neonljus under istället.
 
Pungis skrev:
Det finns faktiskt klokare folk än dig...
Så klart att det finns men de är tyvärr inte många här på forumet. Du hör inte till dem. Du pladdar på som om du har något att tillföra trots att du inte ens förstår de mest elementära statistiska samband.

Jag fattar förresten inte riktigt vad du gör här. Gå ut på stan och fixa lite brudar istället. Det räcker att du talar om att du kör R1 för att de skall tillfredställa dina vildaste lustar.
 
Bingo skrev:
Så klart att det finns men de är tyvärr inte många här på forumet. Du hör inte till dem. Du pladdar på som om du har något att tillföra trots att du inte ens förstår de mest elementära statistiska samband.

Jag fattar förresten inte riktigt vad du gör här. Gå ut på stan och fixa lite brudar istället. Det räcker att du talar om att du kör R1 för att de skall tillfredställa dina vildaste lustar.
Vad får dig att tro att killen kör R1:a? :va

Han kör 125:a och vet ALLT om hur man attraherar det svaga könet.. :hihi
 
soppatorsken skrev:
Eller hur, de dära cdr600 är trista efter ett par månader.
Det händer lixom inget när man vrider på rullen

Nä, det är inte så lätt att göra powerwheelies på tvåan utanför Svöbbes Korvmoj med en sån.
 
Pungis skrev:
Därför att nybörjarna som vill ha en kraftig hoj vill ha det för att 1. Det är roligare 2. Dem är oftast snyggare 3. Man får fler brudar

Och som svar på din fråga med stora bokstäver: Man vill ha det roliga genast, man vill ha brudarna genast och man slipper byta upp sig (hur jobbigt det nu är :rolleyes: )

Dina teorier stämmer rätt bra överrens med mina. Men det som är tragiskt är att folk som bara har kört körskolans hoj på fullaste allvar kan skrika ut att det minsann är skittrist att köra något annat än senaste gixxer 1000 eller R1 och att de måste ha en sån för annars är det ingen mening med att köra hoj. Känslan när man kör fort i kurvorna och åker runt på landsbyggden i ett skönt tempo en bit över skylten, eller åker till jobbet en fin vårmorgon, eller glider runt på stan eller i kvarteret och väsnas, den känslan får man på alla hojar. Vore det bara drag man ville ha så hade jag varken köpt R1 eller gixxer 1000, utan en sänkt Busa eller Zx12, vässat lite och sen kunde man köra jättefort rakt fram. De som säger att deras 600 är så slöa tror jag aldrig har testat att dra ut på en krokig väg (krokig, inte 90-sträckade riksvägar) och gett fullt mellan kurvorna. Tror man ändrar uppfattning sen.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top