Måste tillägga vad jag skrev i en annan tråd, jag såg frågan som att lägga ansvaret på hojjen och inte på killen som sitter på den. Om man KAN begränsa sig själv å köra i en säker takt efter hur skicklig man är så ska man köpa en R6 om man brinner för den. Däremot om man inte kan hålla sig från att åka på ett hjul så fort vägen e rak så bör man inte göra det, men antagligen köper de som tänker så hojjen ändå, å skiter i vad man säger.
Nu säger jag detta ut ifrån min egen erfarenhet och vad jag tycker å känner:
Kåpor gör det betydligt svårare att bedömma vilken takt man håller, man behöver alltså vara mer uppmärksam på vad man själv gör.
Många hästkrafter skapar beroende, man måste gasa på lite mer å lite mer å till slut ligger man där i diket

Dessutom ökar man farten mer än man inser ibland. Det tar längre tid att bromsa i 250 än vad man tror!
Vridstyv ram och bra bromsar gör också att man inbillar sig att man kan köra hur fort man vill, men första wobbeln kan bli sissta! Det är därför jag tycker det är bättre med att börja på en äldre cykel, där du kanske får uppleva en wobbel eller hjulsläpp osv utan att köra ihjäl dig, och på så sätt inse hur jobbigt det kan va att få något sånt i 160+
Nu har jag bara 13-14 års erfarenhet av motorcyklar, varav endast 1 på riktig sporthoj, så är det nån som vill rätta mig så gör det!