R6:a

bra sagt! med en strypt r6 så slipper man ju alla problem med att köra ihjäl sig eftersom alla säger att det är cykeln som kör bestämmer. Nu är alla nöjda, han kör inte ihjäl sig och han kan fortfarande stila för brudar och polare med sin nya SNYGGA R6.
 
kosmic skrev:
bra sagt! med en strypt r6 så slipper man ju alla problem med att köra ihjäl sig eftersom alla säger att det är cykeln som kör bestämmer. Nu är alla nöjda, han kör inte ihjäl sig och han kan fortfarande stila för brudar och polare med sin nya SNYGGA R6.


sätta punkt där eller? :va :rolleyes:
 
kosmic skrev:
bra sagt! med en strypt r6 så slipper man ju alla problem med att köra ihjäl sig...


E du dum på riktigt eller??? Det är la fan lika lätt (nästan lika lätt) att köra ihjäl sig på en 25 kw hoj som på en fulleffektshoj...

Just my point iaf...

JAG VET....

:hej
 
hållundan skrev:
E du dum på riktigt eller??? Det är la fan lika lätt (nästan lika lätt) att köra ihjäl sig på en 25 kw hoj som på en fulleffektshoj...

Just my point iaf...

JAG VET....

:hej

nehepp inte punkt. Asså grejen är att en massa har sagt precis att man inte kör ihjäl sig på lika lätt på en hoj med mindre motor, medans jag sagt att det är upp till föraren och inte upp till hojen.

Frågan var: är R6 en bra nybörjar hoj?

Vi körde en kompromiss, strypt R6 funkar fint.

Punkt slut!
 
Man kan ju inte bara tänka på riskerna med att köpa en R6 direkt. En sketen cb400 tröttnar man ju direkt på... Tog en säsong för mig att tröttna på R6an jag hade... Sen kan man ju givetvis ta det lite lungt i början...
 
I princip skiter väl ja i vilka som kör ihjäl sig med, men nu var frågan vad som är det bästa för en nybörjare.

Men nu vet vi att det är klass 7 hojar så det finns inet mycket mer att säga, alla känner ju till alla andras förmåga att hantera hojar.
Jag föreslår 500 hästars sportbilar som förstabilar med.
 
Perra skrev:
Man kan ju inte bara tänka på riskerna med att köpa en R6 direkt. En sketen cb400 tröttnar man ju direkt på... Tog en säsong för mig att tröttna på R6an jag hade... Sen kan man ju givetvis ta det lite lungt i början...


Hur kan man tröttna på en R6 efter 1 säsong? Kör du rödljusrace dagarna i ända eller?
 
kosmic skrev:
Frågan var: är R6 en bra nybörjar hoj?

Vi körde en kompromiss, strypt R6 funkar fint.

Punkt slut!
Du kan inte kompromissa med olycksfallsstatistiken - den skiter i era kompromisser och de resonemang som ligger bakom dem. Första hoj, 20 år och R6 är en kombination som avsevärt kortar den förväntade återstående livstiden. Om man tycker att det uppvägs av att det är coolt med R6 så är det väl en bra nybörjarbåge.

En fråga bara; när hände det sig att man blev cool av att äga en R6, skriven på pappa?
 
jojo ok, klass 7 hojar är bäst sen drar vi till med 500hk sportbilar för alla som förstabilar med.
Det finns inga samband mellan olyckor och hojarna eller åldern.
Man behöver inte tänka på riskerna, skitsamma vem som kör ihjäl sig.
 
Chris Ash skrev:
Hur kan man tröttna på en R6 efter 1 säsong? Kör du rödljusrace dagarna i ända eller?

Nope men gillar att köra wheelies på motorväg mm... Skönt med lite mer pulver då... Sen vänjer man ju sig vid effekten rätt snabbt...
 
Perra skrev:
Nope men gillar att köra wheelies på motorväg mm... Skönt med lite mer pulver då... Sen vänjer man ju sig vid effekten rätt snabbt...
Är det inte meningen att man ska vänja sig vid effekten? Börjar inte R1an va slö nu? Ere inte dags me en lättad turbo-busa snart? Lixom me 500hk så borde det väl ändå ta ett tag innan man vant sig? ;)

25kw bakom kåpor går fortfarande för fort att börja på, om man inte förstår va man handskas med.
 
Bingo skrev:
Du kan inte kompromissa med olycksfallsstatistiken - den skiter i era kompromisser och de resonemang som ligger bakom dem. Första hoj, 20 år och R6 är en kombination som avsevärt kortar den förväntade återstående livstiden. Om man tycker att det uppvägs av att det är coolt med R6 så är det väl en bra nybörjarbåge.

En fråga bara; när hände det sig att man blev cool av att äga en R6, skriven på pappa?

Jag tycker det är coolt att glida in på en R6.

Bra att vi satte punkt iaf.
 
OlleR6 skrev:
Är det inte meningen att man ska vänja sig vid effekten? Börjar inte R1an va slö nu? Ere inte dags me en lättad turbo-busa snart? Lixom me 500hk så borde det väl ändå ta ett tag innan man vant sig? ;)

25kw bakom kåpor går fortfarande för fort att börja på, om man inte förstår va man handskas med.

Så det handlar om kåporna?
 
OlleR6 skrev:
Är det inte meningen att man ska vänja sig vid effekten? Börjar inte R1an va slö nu? Ere inte dags me en lättad turbo-busa snart? Lixom me 500hk så borde det väl ändå ta ett tag innan man vant sig? ;)

25kw bakom kåpor går fortfarande för fort att börja på, om man inte förstår va man handskas med.

R1 var slö redan när jag köpte den :D Bytte ju ner mig från en Gixxer 1000 med 158 hk på bakhjulet...
Håller med R6 är inte den bästa nybörjar hojen, men man måste ju börja nånstans. Och man kan ju inte bara tänka på riskerna för då kan man ju lika gärna skita i att köpa hoj alls...
 
Som Perra säger. "Och man kan ju inte bara tänka på riskerna för då kan man ju lika gärna skita i att köpa hoj alls..."

Innan föreslog man hojar som hade en ca 70hk och tyckte att det räckte som förstahoj. R6:a med 25Kw eller ca 35hk är väl nästan som att köra 125:a ostrypt. Och som jag tycker nästan är den viktigaste biten. MAN BLIR INTE AV MED KÖRKORTET för olovlig körning om man kör en hoj med 25Kw. För det va väl mellankörkortet vi snackade om va? :confused:
 
Måste tillägga vad jag skrev i en annan tråd, jag såg frågan som att lägga ansvaret på hojjen och inte på killen som sitter på den. Om man KAN begränsa sig själv å köra i en säker takt efter hur skicklig man är så ska man köpa en R6 om man brinner för den. Däremot om man inte kan hålla sig från att åka på ett hjul så fort vägen e rak så bör man inte göra det, men antagligen köper de som tänker så hojjen ändå, å skiter i vad man säger.

Nu säger jag detta ut ifrån min egen erfarenhet och vad jag tycker å känner:
Kåpor gör det betydligt svårare att bedömma vilken takt man håller, man behöver alltså vara mer uppmärksam på vad man själv gör.

Många hästkrafter skapar beroende, man måste gasa på lite mer å lite mer å till slut ligger man där i diket :( Dessutom ökar man farten mer än man inser ibland. Det tar längre tid att bromsa i 250 än vad man tror!

Vridstyv ram och bra bromsar gör också att man inbillar sig att man kan köra hur fort man vill, men första wobbeln kan bli sissta! Det är därför jag tycker det är bättre med att börja på en äldre cykel, där du kanske får uppleva en wobbel eller hjulsläpp osv utan att köra ihjäl dig, och på så sätt inse hur jobbigt det kan va att få något sånt i 160+

Nu har jag bara 13-14 års erfarenhet av motorcyklar, varav endast 1 på riktig sporthoj, så är det nån som vill rätta mig så gör det!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top