R6 -03+ eller CBR600RR 04+

MC Doktorn skrev:
2345062 Köp en nyare 600 med modernt chassie och insprutning, någon större skillnad mellan märkena finns inte.

Jag köpte 600rr för att den är snygg, nu tycker jag nya gsxr600 är sexxhy.

Det enda sättet att skaffa sig en uppfattning är att prova

jo men R6:orna från 03 och nyare har väl insprutning? och även CBR600RR från 04(kanske till och med från 03) om jag inte är helt ute och far eller?
 
Patrik.L skrev:
2345087 SHIT! det va billigt! hur gjorde du? :D


Det är de premierna som de har om man är ansluten till SMC sa de till mej, vilket jag lyssnade på med glädje.
Om man går förarutbildningarna så sjunker premien ännu mer, dock kostar det en slant att gå kursen men det kan ju aldrig vara fel med utbildning så det e säkert väl investerade pengar.
Lycka till med hojköpet och försäkringsjakten.
 
Patrik.L skrev:
2345087 jo men R6:orna från 03 och nyare har väl insprutning? och även CBR600RR från 04(kanske till och med från 03) om jag inte är helt ute och far eller?

Fom CBR från 01 framåt har insprutning (Fs modellerna), 03-04 annan hoj inte en skruv gemensamt med tidigare modellen.
 
scubasteve skrev:
2344026 Har en r6-03 som jag är jvligt nöjd med! hadde en cbr tidigare men tycker yamahan är betydligt roligare!!

Går bra och är mycket smidig!

va jag vet så har jag varit o ÄR ensam om 600rr i stan:fatta! .... du tänker nog på tidigare årsmodeller som inte har varit riktigt med i matchen.... 600rr är inte på nått sätt bättre men för den delen inte sämre...men bromsarna på r6 måste fixas med stålomspunnet:tummenupp.... såvida du inte har en -05 el -06....
 
scubasteve skrev:
2344039 Nej nej. Helt fel. KÖr du efter utseendet??
Vad är det som är fel? Att jag tycker att 02:an är snyggare än 03:an, eller? Sedan när kan man säga att någon har rätt eller fel när det gäller personlig smak?

Och ja, utseendet är en stor del av mitt hojval. Jag köper inte en hoj (eller en bil) som jag inte gillar att titta på, så är det bara. Alla sporthojar nu för tiden är så lika i prestanda att du som vanlig förare kan välja den du tycker är snyggast och sitter bäst på (som någon sa tidigare).

Men jag har säkert "helt fel"...
 
Last edited:
Fred00 skrev:
2345192 Vad är det som är fel? Att jag tycker att 02:an är snyggare än 03:an, eller? Sedan när kan man säga att någon har rätt eller fel när det gäller personlig smak?

Och ja, utseendet är en stor del av mitt hojval. Jag köper inte en hoj (eller en bil) som jag inte gillar att titta på, så är det bara. Alla sporthojar nu för tiden är så lika i prestanda att du som vanlig förare kan välja den du tycker är snyggast och sitter bäst på (som någon annan sa).

Men jag har säkert "helt fel"...

Tycker också att 01-02 R6 är snyggare än 03 och framåt.. men blå ska den helst vara.

Snygg ska den va annars kan det va...
 
Eftersom det gnälls så mkt om pengar, varför inte skaffa en äldre hoj att köra med istället då? Blir bra mkt billigare både i inköp och försäkring.

Förstahojen hamnar allt som oftast i backen av en eller annan anledning. Jag sa samma sak till en 20-årig yngling på jobb o givetvis fick jag rätt. Hans R6-04 fick sig en åkertur med tillhörande vurpa. Varför inte krypa tills man kan gå?

Många av dom nyare hojarna är dessutom väldigt rejsinspirerade i sin sittställning. Att dom svänger som gudar o har bromsar så man tror dom går baklänges hjälper inte så mkt när körställningen gör dom mindre lämpliga som förstahojar. I mina ögon i alla fall...
 
CorbenDallas skrev:
2345452 Eftersom det gnälls så mkt om pengar, varför inte skaffa en äldre hoj att köra med istället då? Blir bra mkt billigare både i inköp och försäkring.

Förstahojen hamnar allt som oftast i backen av en eller annan anledning. Jag sa samma sak till en 20-årig yngling på jobb o givetvis fick jag rätt. Hans R6-04 fick sig en åkertur med tillhörande vurpa. Varför inte krypa tills man kan gå?

Många av dom nyare hojarna är dessutom väldigt rejsinspirerade i sin sittställning. Att dom svänger som gudar o har bromsar så man tror dom går baklänges hjälper inte så mkt när körställningen gör dom mindre lämpliga som förstahojar. I mina ögon i alla fall...


gnäller absolut inte om pengarna! vet att försäkring är dyrt, det jag gnällde över va att det är synd att bara för man är ung så betyder inte det att alla kör som svin och ska ha skyhög försäkringspremie. Nog pratat om försäkring det jag är ute efter är vilken hojj som är roligast.
 
Patrik.L skrev:
2343780 tråkigt att man inte kan ha försäkringen på sig själv någonstans utan att man ska betala massor =( ringde if, gav reggnummret på en 04:ans cbr, skulle kosta 26300kr /året i hel för mig...

eh klaga inte.. 25 000 kostar r6an hel/hel för farsan! (52år)

Och jag hade valt r6an, mycket vackrare och snabbare/bättre hoj:yoparty
 
Att tänka på ifall du tänker köra lite allmänna bankörningsdagar...
att ej ta TryggHansa eller IF...därför att de har skrivit in en
speciall paragraf att bla deras trafikförsäkring ej gäller och vissa
arrangörer av bandagar har en egen "laglös" grupp för dessa eller så
är man inte välkommen alls....

Själv har jag Folksam...Anledning till detta är att jag kör lite
bandagar...Detta måste du prova....man förbättrar sin körning avsevärt
bara på en bandag...
sedan så tog jag Folksam eftersom jag ej kör varje dag bla när vädret
ej är så bra...då ställer jag bara av hojen...via vv.se och har då endast
en avställningsförsäkring...sedan när jag skall ut och åka så ställer jag
på hojen igen....lite jobbigt att ställa på och av men man kännar ju pengar...
Om jag skulle ha min påställd hela månaden så skulle det kosta mig ca 2500/månad..helförsäkring...nu blir kostnaden ca hälften...när jag ställer av
och på...

...en annan sak...
om jag vore dig så skulle jag gå för en 1000 kubikare på direkten....
En R1 från ca 1999-2001 är ej så dyra idag...
De flesta jag känner som startat med en 600 har ganska snabbt
bytt upp sig.....
Som "amatör" så blir man inte snabbare på banan med en 1000 men
den mesta tiden spenderar man normalt i trafiken och en 1000 är
mycket roligare med det extra draget i motorn man får...tycker i alla
fall jag...
Sedan så säljs det mera 1000 kubikare samt att de har ett bättre
andrahandsvärde....
 
Last edited:
Fred00 skrev:
2345192 Vad är det som är fel? Att jag tycker att 02:an är snyggare än 03:an, eller? Sedan när kan man säga att någon har rätt eller fel när det gäller personlig smak?

Och ja, utseendet är en stor del av mitt hojval. Jag köper inte en hoj (eller en bil) som jag inte gillar att titta på, så är det bara. Alla sporthojar nu för tiden är så lika i prestanda att du som vanlig förare kan välja den du tycker är snyggast och sitter bäst på (som någon sa tidigare).

Men jag har säkert "helt fel"...

skulle bara käfta lite
 
Patrik.L skrev:
2345466 gnäller absolut inte om pengarna! vet att försäkring är dyrt, det jag gnällde över va att det är synd att bara för man är ung så betyder inte det att alla kör som svin och ska ha skyhög försäkringspremie. Nog pratat om försäkring det jag är ute efter är vilken hojj som är roligast.
Man behöver inte köra som ett svin för att vurpa o vilja använda sin helförsäkring. Det finns en anledning till att din åldersgrupp har dom premierna dom har.

Gällande vilken hoj som är roligast. Dom är skitkul bägge två. Du lär inte märka nån skillnad i rolighet. Ta den du sitter bäst på o tycker är snyggast.
 
CorbenDallas skrev:
2346982 Man behöver inte köra som ett svin för att vurpa o vilja använda sin helförsäkring. Det finns en anledning till att din åldersgrupp har dom premierna dom har.

Gällande vilken hoj som är roligast. Dom är skitkul bägge två. Du lär inte märka nån skillnad i rolighet. Ta den du sitter bäst på o tycker är snyggast.


håller helt med dig.

Iaf tror det blir en R6:a alltid velat haft en sådann.

ska fundera lite mer och kolla försäkring.
 
Jag har en R6 från 03. Har haft den en månad och redan hunnit köra 300 mil med den. Det är min första hoj. Jag tycker defintivt att du ska provköra en R6:a innan du bestämmer dig för vilken du vill ha. Jag är supernöjd med mitt köp, hojen är helt underbar! Den är lättkörd, sjukt rolig, går mkt jämnt och det händer ngt redan från låga varv, mkt smidig i kurvor och bra bromsar.

Vill du veta mer om den hör av dig. Lycka till med köp av hoj.
Linda
 
SheDevil skrev:
2347697 Jag har en R6 från 03. Har haft den en månad och redan hunnit köra 300 mil med den. Det är min första hoj. Jag tycker defintivt att du ska provköra en R6:a innan du bestämmer dig för vilken du vill ha. Jag är supernöjd med mitt köp, hojen är helt underbar! Den är lättkörd, sjukt rolig, går mkt jämnt och det händer ngt redan från låga varv, mkt smidig i kurvor och bra bromsar.

Vill du veta mer om den hör av dig. Lycka till med köp av hoj.
Linda

Typiskt kvinnligt kärleksförklarande av objekt de skall bemästra.:D
NU KOMMER ALLA BRUDAR HÄNGA MIG !!!


Det är nästan humor hur rekomendationerna haglar från folk (oftast tjejor) som påstår att "sin" hoj är det bästa utan att ens kört nått annat på motsvarande sätt som de kört sin egen "bäjbi".

Hur tycker du din R6 är i böjarna jämfört mot en ZX6R-03 ?
Eller hur är bromsarna jämfört med CBR600RR-03 ?
Mer lättkörd än ?? Hornet 600 eller GSXR600 eller vadå ?
Det händer nått från låga varv...jämfört mot ??

Sorry ...hata mig inte, du gillar din hoj och det gör mig jätteglad.

Att du sen tycker den kurvar så bra och har ett härligt bottendrag är ju svårt att få kläm på eftersom du inte jämför den mot nått.

/ Trigger, snart nytjärad med fjuniga fjädrar på !
 
Triggerhappy skrev:
2347764 Typiskt kvinnligt kärleksförklarande av objekt de skall bemästra.:D
NU KOMMER ALLA BRUDAR HÄNGA MIG !!!


Det är nästan humor hur rekomendationerna haglar från folk (oftast tjejor) som påstår att "sin" hoj är det bästa utan att ens kört nått annat på motsvarande sätt som de kört sin egen "bäjbi".

Hur tycker du din R6 är i böjarna jämfört mot en ZX6R-03 ?
Eller hur är bromsarna jämfört med CBR600RR-03 ?
Mer lättkörd än ?? Hornet 600 eller GSXR600 eller vadå ?
Det händer nått från låga varv...jämfört mot ??

Sorry ...hata mig inte, du gillar din hoj och det gör mig jätteglad.

Att du sen tycker den kurvar så bra och har ett härligt bottendrag är ju svårt att få kläm på eftersom du inte jämför den mot nått.

/ Trigger, snart nytjärad med fjuniga fjädrar på !

Är du inte lite orättvis ändå? Tycker det är många killar som gör precis likadant. Fast dom kanske beter sig som tjejer. :D

Det gäller att peka på varför man gillar just den hojen man rekommenderar och pratar vi jämförelser är det givetvis intressant att veta vad som skiljer. Dessutom gäller det ju att veta vad man ska ha hojen till. Ska man köra långt, ska man köra bana, ska man köra på ett hjul, ska man stå o blinga vid korvmojjen. Få hojar funkar riktigt bra till allt...

Dock säger fröken djävul en viktig sak. Hennes hoj har funkat bra som första hoj. Samtidigt. Vem älskade inte sin första hoj???
 
Triggerhappy skrev:
2347764 Typiskt kvinnligt kärleksförklarande av objekt de skall bemästra.:D
NU KOMMER ALLA BRUDAR HÄNGA MIG !!!


Det är nästan humor hur rekomendationerna haglar från folk (oftast tjejor) som påstår att "sin" hoj är det bästa utan att ens kört nått annat på motsvarande sätt som de kört sin egen "bäjbi".

Hur tycker du din R6 är i böjarna jämfört mot en ZX6R-03 ?
Eller hur är bromsarna jämfört med CBR600RR-03 ?
Mer lättkörd än ?? Hornet 600 eller GSXR600 eller vadå ?
Det händer nått från låga varv...jämfört mot ??

Sorry ...hata mig inte, du gillar din hoj och det gör mig jätteglad.

Att du sen tycker den kurvar så bra och har ett härligt bottendrag är ju svårt att få kläm på eftersom du inte jämför den mot nått.

/ Trigger, snart nytjärad med fjuniga fjädrar på !

Hej igen!

Eftersom jag ju inte kört hoj särskilt länge, så har jag inte så många att jämföra med - nej, det är sant. Och inte heller har jag den erfarenheten att jag kan köra eller bedöma en hoj på samma sätt som en som kört länge. Faktum kvarstår dock att R6:an jag har är underbar att köra och därför tycker jag killen åtminstonde ska prova en sån innan han bestämmer sig.

Har kört en R1:a från 06. Efter att ha kört den gick jag runt med ett fånigt leende resten av dagen, känslan jag fick på den är något helt speciellt. Den känslan glömmer ni väl inte fast ni hunnit bli av med er oskuld på mc för länge sen??? Innan jag kört den trodde jag inte ens att jag ville ha en sporthoj, jag trodde jag ville ha en sporttouring. Men, jag insåg direkt att jag älskade den förbehållslöst och därav kom tanken att prova en R6:a (eftersom jag mitt förnuft sa mig att man inte börjar med en R1:a). Jämförelse mot R6:an, de påminner om varandra utseendemässigt, men det är nog allt. Motorerna uppför sig olika, sjukt mycket mer drag i R1:an medan R6:an är mer som en ettrig geting. Man sitter annorlunda på R1:an, pinnarna sitter längre ned, sätet är smalare och jag upplever mig "som gjuten" på R1:an medan R6:an är mindre och har en mer ihopkrympt körställning. Men, det är ju också en vanesak.

Körde också en R6:a från 00. Det är i jämförelse med denna som jag nämner att "det händer ngt redan från låga varv" på R6:an från 03. Upplevde jag inte på 00:an, där tyckte jag det fanns en mer tydlig "puckel" vid höga varv, medan 03:an känns mer jämn. Tror dock också att man lär sig att utnyttja den motor man har efter att ha kört den ett tag, men vid första intrycket föll jag defintivt för 03:an.

Har kört Honda CBR 600 F. Den är snällare. Snällare motor, snällare att växla, snällare sittställning, snällare bromsar, mjukare fjädring - och inte alls lika rolig som R6:an...

På körskolan har jag kört Maruder 800 och Honda CB 750. Känns inte som att jag behöver nämna nåt mer om dem på denna sida?! Inte aktuellt att jämföra med R6:an...

Påstår inte att R6:an är bäst. Men, den är för djälva underbar! Det är inte humor - det är kärlek!

/SheDevil
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top