R1000 K5 = max 300?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Prova med att bromsa den i en bromsbänk och se om den varvar lika mycket på 6an som på 5an och även jämföra effekten då lär du se svart på vitt om din ZX10R är begränsad.
Det finns även TRE-moddar till ZX10R nu men vet ej exakt funktion hos dessa ännu.

"IVANS TRE IGNITION TIMING RETARD ELIMINATOR FOR KAWASAKI ZX10R C1 04

New Timing Retard Eliminator for Kawasaki ZX10R C1 2004 Model.

- Provides noticeably improved closed to part throttle response (much better on and off throttle)
- Much smoother gear changes
- Eliminates fuel shut-off at very light throttle with more part throttle power below 5000 rpm."

Ninjaboy skrev:
Exakt! Hojen har ju bara ett sätt att mäta så om farten verkligen var strypt vid 299/300 så skulle hojen också sluta varva där och det gör i alla fall inte min utan det är rätt mycket kvar.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Exakt! Hojen har ju bara ett sätt att mäta så om farten verkligen var strypt vid 299/300 så skulle hojen också sluta varva där och det gör i alla fall inte min utan det är rätt mycket kvar.

Nämen grabbar....
Hajjar Ni inte vad jag menar eller?

Jag säger inte att hojen/hojarna är strypta vid 299 km/h, utan att mätarna faktiskt visar fel. Säg att Din hoj i verkligheten gör 295 km/h,när Du stressar upp Din Kawa till slutdestinationen på mätaren som är 299 km/h betyder inte det att den faktiskt gör 299 km/h utan kanske 275 km/h.
Så när mätaren visar toppnoteringen 299 km/h och din verkliga fart är 275 km/h så har Du ju 20 km/h kvar innan Du maxat ut Din räser.
Därför upplever man att hojen går fortare än 300 blås.

Det är inte bara analoga mätare som har felmarginaler....

Jag kan inte förklara vad jag menar på nåt bättre sätt, så om NÅN fattar vad jag menar och kan sätta det i bättre ord, varsågoda. Hjälp mottages tacksamt.

Jag behöver inte köra den i bänk för det då den varvar rött på 6:an och då stoppar så om den saknar någon effekt på 6:an så spelar det då ingen roll för toppfarten om jag inte flyttar varvtalsspärren också.

Det du klistrat in om TRE till 10:an var väl ungefär det jag kände till, visste inte att den till vissa hojar också meckade med toppfarten. Hur vet de som gör TRE hur strypningar är gjorda, är det dokumenterat någonstans, jag har originalverkstadshandboken till min och det står inget där? Har inte sett en TRE själv men har hört att det bara är typ ett motstånd mellan två kontakter på ECU:n. Om man fick reda på vad man ska "kortsluta" kanske man kan prova själv. :va

Det enda TRE-modden gör är att den simulerar att 5an ligger i hela tiden, altså lurar CPU.

Ninjaboy skrev:
Jag behöver inte köra den i bänk för det då den varvar rött på 6:an och då stoppar så om den saknar någon effekt på 6:an så spelar det då ingen roll för toppfarten om jag inte flyttar varvtalsspärren också.

Det du klistrat in om TRE till 10:an var väl ungefär det jag kände till, visste inte att den till vissa hojar också meckade med toppfarten. Hur vet de som gör TRE hur strypningar är gjorda, är det dokumenterat någonstans, jag har originalverkstadshandboken till min och det står inget där? Har inte sett en TRE själv men har hört att det bara är typ ett motstånd mellan två kontakter på ECU:n. Om man fick reda på vad man ska "kortsluta" kanske man kan prova själv. :va

Lobo Gixxer skrev:
Nämen grabbar....
Hajjar Ni inte vad jag menar eller?
Jag förstår vad du menar med mätarhastigheten, alla mätare har i alla tider visat fel, i den digitala så är visningen perfekt men givaren är fortfarande inte det så det blir vi inte av med. På nya hojar mäts ju hastigheten på utgående axel, så då blir det ju helfel om man drevar om dessutom.

Men jag trodde att du, eller möjligtvis någon annan, menade att hojen var strypt i mätaren vid 299 och i motorn vid verkliga 299, den skillnaden kan ju inte hojen avgöra så det är omöjligt. Men jag missuppfattade nog vad du menade där.

Ninjaboy skrev:
Har inte sett en TRE själv men har hört att det bara är typ ett motstånd mellan två kontakter på ECU:n. Om man fick reda på vad man ska "kortsluta" kanske man kan prova själv. :va
Stämmer, ett motstånd och en kontakt. Johan på forumet bygde en själv för typ 29 kr. Står en del här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46907&highlight=samk%F6p+TRE-mod

Tidningen med testet jag snackar om i tråden har förresten komit till rätta :banana Fortfarande nån som är intresserad av vad där står?

GSXR1100R skrev:
Jag har samma problem med min gammelgixxer, det sitter en pinne som stoppar nålen vid +300, på den tiden hade man mekaniskt begränsning.

*host*
Jo på den tiden plockade man isär mätarna och tog bort stoppen, och jävlar sånt drag det blev i maskinen, men nu när det är elektroniska stopp så vete ju fan hur man ska göra egentligen, en idé kan ju vara att skriva egna siffror på displayen och på så sätt förvirra elektroniken.

Sen käns det lite tramsigt att tjafsa om tex zx10an i tråden eller R1 osv, dessa gör inet 300 ärliga knut och kan ju knappast vara begränsade på annat sätt än vad mätaren klarra av att visa.

Last edited:
Poacher skrev:
Sen käns det lite tramsigt att tjafsa om tex zx10an i tråden eller R1 osv, dessa gör inet 300 ärliga knut och kan ju knappast vara begränsade på annat sätt än vad mätaren klarra av att visa.
Hurvida de gör ärliga 300 eller inte känns inte så relevant.
Frågan var om R1000 var spärrad vid 300 eller inte och att då jämföra med andra hojar tycker jag är helt okej.

Jag struntar i om min blivande hoj verkligen gör 300 eller inte, bara tanken på att den är spärrad känns fel.
Jag vill bestämma hur fort den ska gå :)

sandstream skrev:
Hurvida de gör ärliga 300 eller inte känns inte så relevant.
Frågan var om R1000 var spärrad vid 300 eller inte och att då jämföra med andra hojar tycker jag är helt okej.

Jag struntar i om min blivande hoj verkligen gör 300 eller inte, bara tanken på att den är spärrad känns fel.
Jag vill bestämma hur fort den ska gå :)
Det du kan jämföra med är isf hayabusan eller zx12r de är de enda japshojar som verkligen kan gå 300 hittils (om vi inte räknar med din hoj som ev. kan gå så fort).
Det jag menade att man inte kan jämföra med de hojar som inte har en ärlig toppfart på 300+, de är ju inte strypta till 295 utan det är ju så fort de orkar gå helt enkelt.
Nog tjafsat, det var så jag menade bara, sen förstår jag visst att du vill veta hur din hoj är restrikterad här och var.

Fick detta svar från KGK som jag inte är nöjd med så jag har ställt en följdfråga som jag hoppas få svar på.

Det finns en överenskommelse mellan fabrikanterna att ingen cykel får gå snabbare än 300 km/t så det finns en spärr i hojen, men enligt fabriken så går den inte så fort att det skulle behövas.

Varför har man isf en spärr :rolleyes:

sandstream skrev:
Fick detta svar från KGK som jag inte är nöjd med så jag har ställt en följdfråga som jag hoppas få svar på.

Det finns en överenskommelse mellan fabrikanterna att ingen cykel får gå snabbare än 300 km/t så det finns en spärr i hojen, men enligt fabriken så går den inte så fort att det skulle behövas.

Vet inte om det kan anses lite "fint" möjligen, dvs att man låtsas att hojen går så fort.
Fanns liknade på bilar med 250km/t spärr, bilar som inte uppnådde den farten hade ändå restriktorn monterad.

Jag antar att du kan nå 300 med helsystem, utan backspeglar osv, kanske kommer den in och stoppar dig då, men det hela käns ju ganska överflödigt.

Om det nu finns en spärr så kommer det inte dröja länge inna det finns bot för problemet :tummenupp

sandstream skrev:

Poacher skrev:
Jag antar att du kan nå 300 med helsystem, utan backspeglar osv, kanske kommer den in och stoppar dig då, men det hela käns ju ganska överflödigt.
Jo, det är möjligt att det hela är av akademisk betydelse men som jag skrev tidigare vill jag inte att hojen ska vara spärrad.
Varför ha en spärr om den inte fyller någon funktion?

Det var ju så jag menade!

Det finns en spärr, iaf på K3an och vad jag vet vissa Busor.
Men var i toppfarts registret eller varvtalsregistret den "sitter" vet jag inte, men den går att ta bort iaf.

Håller med sandstream. Även ifall man kanske aldrig utnyttjar det där sista så räcker vetskapen, iaf för mig, att om där sitter nån spärr så ska den bort, och på min hoj är "den"/"det" borta.
2:ans, 3:ans och toppfartsspärren...borta....jag är nöjd! :tummenupp

Last edited:
sandstream skrev:

Så du föredrog det svensktalande alternativet? :tummenupp He he....
Kanoners, nu slipper ju jag.
Väntar bara på svaret på din följdfråga till KGK.

Lobo Gixxer skrev:
Så du föredrog det svensktalande alternativet? :tummenupp He he....
Kanoners, nu slipper ju jag.
Väntar bara på svaret på din följdfråga till KGK.
Här är svaret: Den är strypt när den når 300km/t
Mao så kommer man inte ens i närheten av 300 eftersom den då stryps och den farten borde vara betydligt lägre än verklig fart.

Poacher skrev:
Det jag menade att man inte kan jämföra med de hojar som inte har en ärlig toppfart på 300+, de är ju inte strypta till 295 utan det är ju så fort de orkar gå helt enkelt.
Vi kan ju köra fortare än 300 trots att den ärliga topfarten är 295. Ärlig toppfart innebär väl vanligen den som gäller vid vindstilla. Vi vanliga dödliga kan ju ta oss friheten att toppfartstesta i kraftig medvind. 10 m/s i medvind gör bra mycket för toppfarten. Jag har lite svårt att tro att Ninjaboys Kawwa är drevad så att den slår i varvspärren före 300 riktiga. Förutsatt att den inte är omdrevad alltså.

Vi får väl anse att det är olika gjort på olika fabrikat/modeller och även årsmodeller. Det jag kan bidra med är följande:

1. Min hoj gör inte ärliga (uppmätt med radar/laser, tidtagning på känd sträcka) 300 utan ungefär 285 tror jag att jag läst.
2. Min hoj gör 299 på mätaren, då är det ungefär 1000 rpm kvar till rött har jag för mig.
3. Min hoj varvar glatt vidare till varvstoppet.
4. Min hoj är helt standard, varken drevad eller trimmad på något sätt.

Av det kan jag dra en del slutsatser gällande ZX-10R:

1. Mätaren är strypt till 299.
2. Motorn är inte strypt, den har ingen möjlighet att veta vad den "verkliga" hastigheten är och orkar varva till rött.
3. Vid 285 ärliga borde mätaren visa en god bit över 300 vilket ändå inte är så många procent fel.

Tråden gällde dock GSX-R1000 -05 men eftersom det råder en hel del förvirring, inte minst hos mig, vad gäller strypningar och hur man får bort dem så kanske ovanstående ändå kan vara till någon hjälp. Angående drevning m m så anser jag att det är helt i linje med vad som är "sportigt" att motorn varvar ut på högsta växeln, hatar vi inte alla bilar där högsta växeln är någon jäkla ekonomiväxel? Det var likadant när R1:an kom så skrev PB att den "ran out of revs" innan konkurrenterna men på kortare sträcka och med högre hastighet än dem så det gjorde ju inte direkt något. Därför beställde jag en också. :D

Själv söker jag info på nätet om hur man bygger en TRE till Kawan. :banana

Last edited:
Fan, jag var tvungen att ringa snubben som fixat med min hoj för att uppdatera mig.

Suzuki GSX-R 1000 K1-K4 HAR strypts ner via tändningen på 2:ans och 3:ans växlar. Detta var ett måste pga. decibelnivå krav. Även "värre" strypningar finns fast då i andra Europa länder än Sverige.... PUH!
Frankrike t.ex har 100 hk (74 kw) i sina Gixxer´s, iaf vid intagningstillfället.
Sen vad fransoserna gör när dom köpt hojen vette fasen........ :lol

Kom tydligen några K1:or eller om det var K2:or av misstag till Sverige som egentligen skulle ha gått till just Frankrike med "bara" 100 hk, men det ska ha åtgärdats av den svenska importören.
Var tydligen bara nån kabel till boxen tror jag det var som behövdes tas bort.
Om nu nån K1-K2 ägare blir orolig över om just dom har en fransos hoj så ska det tydligen gå att utröna på hojens ID bricka, tror det var någon siffra el. bokstav som talade om detta.
Hör med KGK.

Även topphastighetsbegränsning finns/fanns på ovanstående modeller, strypt via boxen. Hajjade inte riktigt om det var tändningen som stryptes via boxen eller om det var nåt annat i själva boxen som begränsats.

På just min hoj är dessa "begränsningar" borttagna genom omprogrammering av orginalboxen.

En TRE eliminerar spärrarna på 2:an och 3:ans växlar och i vissa fall även topphastighetsbegränsningen. Detta skall även gälla Busorna tydligen.
Enda "nackdelen" med en TRE är att signalerna från orginalboxen måste gå via en "utomstående" komponent, alltså tar det pyttepytte lite längre tid för signalerna att ta sig fram dit dom ska.
Samma "nackdel" skulle tydligen en PC ha.
Alla utomstående komponenter som signalerna måste ta sig förbi för att ta sig till sin slutdestination gör processen, förmodligen inte ens märkbar för gemene man, något "slöare".

Sen snurrade han in på signalernas hastighet som påverkades av t.ex en TRE eller en PC och att kolvarna hann längre i sitt förlopp innan signalerna hann fram....... :va :va :va
Det enda jag fattade av den diskutionen var att om man nu ser till hur horribelt snabbt en kolv far upp å ner i sin cylinder så borde inte ens den mest rutinerade föraren märka någon skillnad på om det sitter en TRE på hojen eller om orginalboxen är omprogrammerad.
En PC på hojen förklarade han som en extrabox som man programerar om ist. för orginalboxen.
I en PC kan man ju precis som i orginalboxen programmera bränsle, tändning mm om än lite mera "grovhugget" än om du har grejer till att gå in i orginalboxen.

Men, ang. K5:an......det skall tydligen funka exakt likadant som på K1-K4:orna. Han har inte av förklarliga skäl hunnit skruva i nån K5:a ännu men har fått info av killar som har......
Så, dit med en TRE bara så ska Ni se att det löser sig åh Ni lyckliga K5 ägare. :Bugar

PUUUUUUUHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!

Hoppas Ni fattar, annars ringer jag honom igen.

Last edited:
Lobo Gixxer skrev:
Fan, jag var tvungen att ringa snubben som fixat med min hoj för att uppdatera mig.....
Men, ang. K5:an......det skall tydligen funka exakt likadant som på K1-K4:orna. Han har inte av förklarliga skäl hunnit skruva i nån K5:a ännu men har fått info av killar som har......
Så, dit med en TRE bara så ska Ni se att det löser sig åh Ni lyckliga K5 ägare. :Bugar
Mao är det precis som på de tidigare modellerna.
Jag har tagit bort TRE-modden från min R750 som jag ska lämna i inbyte så jag ska nog prova att koppla in den på K5:an.
Den har AV/PÅ-knapp så nu gäller det bara att hitta en bra raka :D

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...