Jag har fått detta förklarat för mig en gång av en snubbe som mekar med just Gixxer 1000 av den enkla anledningen att han tävlingskör med en 1000R K3, ska se om jag kan förklara det på nåt sätt....
PS Detta gäller K3:an och nån/några årsmod av Busan fattade jag det som.
Kan även gälla dom tidigare årsmod av Gixxer 1000R åxå, men det snackade vi inte om just då.
Här kommer det, håll i Er
Såhär sa han;
"Strypningarna" på K3:an är egentligen ändrade tändkurvor (varje växel har en egen tändkurva som går att justera induviduellt) som på 2:ans och 3:ans växel är ändrade pga. ett krav på ljudnivån.
Testet lär utföras på följande sätt:
Från 0 Km/h på 2:ans växel maxa ut den, växla över till 3:ans och maxa ut den.
Ljudet mäts från ca 25 meter (osäker på just den siffran) och tydligen uppfyllde den inte ljudkraven.
Så därför "spärrade/spärrar" man tändningen på just dom växlarna.
Dock kan man "plocka" bort spärrarna med hjälp av en TRE eller som jag gjort,, eller rättare sagt som "nån" gjort på min, programmerat om orginalboxen.
Prov har tydligen åxå gjorts på resterande växlar men där har man varit på rätt sida gränsen db mässigt.
Så ang. hastighetsspärren fick jag det förklarat för mig att det faktiskt finns en liknande spärr på högsta växlen, men den går åxå att "ta bort" genom att göra intrång i boxen...
Att mätaren däremot stannar på 299 km/h var som nån skrev här nån överenskommelse mellan japshojstillverkarna.
Sen att hojen faktiskt accelererar vidare efter att mätaren stannat på 299 km/h kan ju bero på att hojen vid tillfället när mätaren når 299 i själva verket kanske "bara" framförs i 275 km/h och sedan fortsätter till sin maxhastighet som kanske är 290 km/h.
På Busorna så "försvann" hastighetsspärren i samband med att man tog bort spärrarna på tvåans och treans växel av nån anledning...tror jag han sa
Sådär, nu har jag delat med mig av hur jag har fått det förklarat för mig, hoppas jag inte glömt nåt bara.
Så om det är den totala sanningen vet inte jag, men jag hoppas det stämmer då jag betalade en liten slant för att få "moddningarna" utförda och ja, det märktes en ganska markant skillnad på 2:ans och 3:ans växel så jag tror inte han snackade helt i nattmössan....