R1000 K5 = max 300?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Superbike Roger skrev:
Går förmodligen att lösa med en TRE-modd även på K5.
Låter bra! :tummenupp

Mavve skrev:
Man måste testa om den gör alla växlarna ut -annars kanske det är fel på den ju :brinnerup

Gör det helst på en otrafikerad led o inte som jag gjorde på en lång o rak 90väg. Man hinner ikapp bilarna framför dig rätt fort i 300 :)
Om jag ska toppa den nångång så kommer det att ske under bra förhållanden på en så rak motorväg som möjligt en tidig morron eller nåt sånt. :)

Vad har TRE-moden med toppfarten att göra? Den gäller väl bara de låga växlarna?

Det jag påstod, att det enbart sitter i mätaren, är i alla fall verifierat vad gäller min hoj.

Intelligent Ignition Timing Retard Eliminator and Top-Speed Race Derestrictor for all fuel injected Suzuki models*

This brand new ‘smart’ version eliminates the tickover problems of earlier types of TRE. It gives much better part-throttle response and increased torque (with reduced on-off jerkiness) in the first 4 gears on ALL EFI Suzuki sportbikes, and GSX1400 too, by bypassing the separate retarded ignition maps which are designed to ‘soften’ the bike’s performance to avoid wheelies & wheelspin. It also overcomes the top speed limiter on all GSX-R1000s and GSX1300R 2001on.

Ninjaboy skrev:
Vad har TRE-moden med toppfarten att göra? Den gäller väl bara de låga växlarna?

Det jag påstod, att det enbart sitter i mätaren, är i alla fall verifierat vad gäller min hoj.

sandstream skrev:
Bläddrade som hastigast igenom MCNytt på macken och de hade provkört nya Suzuki GSX-R1000.

Till min förvåning skrev de att den var spärrad till 300 km/h i en bildtext.
Detta kanske inte är något nytt men är det någon som vet om det stämmer och om man isf kan ta bort en sån spärr enkelt?

Va gör den bara 300!!! de va inte bra. :gnissla

Ninjaboy skrev:

Det stämmer. Det är bara hastighetsmätaren som är strypt, inte motorn. Det var den principen japanerna kom överens om.

Bingo skrev:
Det stämmer. Det är bara hastighetsmätaren som är strypt, inte motorn. Det var den principen japanerna kom överens om.

Jag har samma problem med min gammelgixxer, det sitter en pinne som stoppar nålen vid +300, på den tiden hade man mekaniskt begränsning.

*host*

vad spelar det för roll när nästan ingen hoj gör orginal 300 blås=)

men visst är det tråkigt när man ligger och pressa och sen slutar mätaren på 299 just när man börja komma upp i en harmonisk fart :banana

sandstream skrev:
Kommer säkert att försöka toppa hojen nångång men vart och när ska ni skita i :arsele :)

Yeah Sandstream....you show 'em boy! :tummenupp

Visst är det härligt med moralisar ibland. ;)

/O

Var det i senaste BIKE man testade toppfart på alla 1000 kubikare. den enda som gjorde över 300 i verklig fart var MV Agusta.... dom andra (japsarna) låg på max 295kmh.... Nürburgring var det repotage handlade om... och nej - det var inte där man uppmätt toppfarten.

Ps. det var gamla gixxer 1000....

Du har helt rätt ang de sk begränsningarna. :fakta

Sen finns det ju alltid såna som vet bäst ovasett om de har fel :rolleyes:

Jösse skrev:
I vissa av dom nyare sporthojarna så finns inbyggda "gömda" strypningar i tändboxar mm som ej märks vid vanlig körning.

Där är alltid någon effektbegränsning,"varvtalslugnande" åtgärd på första växlarna tex 1:an , 2:an är dämpad i effektutvecklingen för att få en mer sansad o ej lika hetsig motorgång.

5:an , 6:an är oftast hastighetsbegränsad genom strypt effekt på topp då insprutningen medvetet slår av i jämn takt dock ej att förväxlas med varvtalsstopp.

Bingo skrev:

Det här kom till när busan kom till världen.......

Började bli kamp om vem som skulle kunna bygga den snabbaste serietillverkade mc:n. Inom europaparlamentet påbörjades det lobbyarbete från olika grupper och det började lukta förbud.

För att ungå detta kom japsarna överens om att inte ha hastighetsmätare som är graderade till mer än 300 kmh. Jämför själva mellan en 99.ans busa och en 02:as så ser ni själva. Eller kolla ghostriders uppsala run, där mätaren aldrig tittar förbi 299
Nästan samma princip hos tyskarna och deras bilar med 250 km/h spärr........(men bara nästan då dom klipper vid nämnd hastighet)

Jag har fått detta förklarat för mig en gång av en snubbe som mekar med just Gixxer 1000 av den enkla anledningen att han tävlingskör med en 1000R K3, ska se om jag kan förklara det på nåt sätt....

PS Detta gäller K3:an och nån/några årsmod av Busan fattade jag det som.
Kan även gälla dom tidigare årsmod av Gixxer 1000R åxå, men det snackade vi inte om just då.

Här kommer det, håll i Er :D

Såhär sa han;
"Strypningarna" på K3:an är egentligen ändrade tändkurvor (varje växel har en egen tändkurva som går att justera induviduellt) som på 2:ans och 3:ans växel är ändrade pga. ett krav på ljudnivån.
Testet lär utföras på följande sätt:
Från 0 Km/h på 2:ans växel maxa ut den, växla över till 3:ans och maxa ut den.
Ljudet mäts från ca 25 meter (osäker på just den siffran) och tydligen uppfyllde den inte ljudkraven.
Så därför "spärrade/spärrar" man tändningen på just dom växlarna.
Dock kan man "plocka" bort spärrarna med hjälp av en TRE eller som jag gjort,, eller rättare sagt som "nån" gjort på min, programmerat om orginalboxen.
Prov har tydligen åxå gjorts på resterande växlar men där har man varit på rätt sida gränsen db mässigt.

Så ang. hastighetsspärren fick jag det förklarat för mig att det faktiskt finns en liknande spärr på högsta växlen, men den går åxå att "ta bort" genom att göra intrång i boxen...
Att mätaren däremot stannar på 299 km/h var som nån skrev här nån överenskommelse mellan japshojstillverkarna.
Sen att hojen faktiskt accelererar vidare efter att mätaren stannat på 299 km/h kan ju bero på att hojen vid tillfället när mätaren når 299 i själva verket kanske "bara" framförs i 275 km/h och sedan fortsätter till sin maxhastighet som kanske är 290 km/h.

På Busorna så "försvann" hastighetsspärren i samband med att man tog bort spärrarna på tvåans och treans växel av nån anledning...tror jag han sa :va

Sådär, nu har jag delat med mig av hur jag har fått det förklarat för mig, hoppas jag inte glömt nåt bara.
Så om det är den totala sanningen vet inte jag, men jag hoppas det stämmer då jag betalade en liten slant för att få "moddningarna" utförda och ja, det märktes en ganska markant skillnad på 2:ans och 3:ans växel så jag tror inte han snackade helt i nattmössan....

Lobo Gixxer skrev:
Så ang. hastighetsspärren fick jag det förklarat för mig att det faktiskt finns en liknande spärr på högsta växlen, men den går åxå att "ta bort" genom att göra intrång i boxen...
Att mätaren däremot stannar på 299 km/h var som nån skrev här nån överenskommelse mellan japshojstillverkarna.
Sen att hojen faktiskt accelererar vidare efter att mätaren stannat på 299 km/h kan ju bero på att hojen vid tillfället när mätaren når 299 i själva verket kanske "bara" framförs i 275 km/h och sedan fortsätter till sin maxhastighet som kanske är 290 km/h.
Hur vet de när det är dags att strypa ner farten. Mäter de på två sätt - alltså ett som visas på mätaren och ett exaktare som används för strypningen? Den varvtalsökning som faktiskt sker även efter det att hastighetesmätaren slutat öka motsvarar ju mer än en km/h.

E de inte bättre att inse att du har fel...

Bingo skrev:
Hur vet de när det är dags att strypa ner farten. Mäter de på två sätt - alltså ett som visas på mätaren och ett exaktare som används för strypningen? Den varvtalsökning som faktiskt sker även efter det att hastighetesmätaren slutat öka motsvarar ju mer än en km/h.

Superbike Roger skrev:
E de inte bättre att inse att du har fel...
Jo visst, så fort du övertygar mig om saken. Det är ingen principfråga direkt...

Edit: frågan var inte hypotetisk. Jag är uppriktigt nyfiken.

Last edited:
Bingo skrev:

Inte en jävla aning faktiskt.
Hade jag vetat exakt så hade jag kunnat berätta det utifrån egna erfarenheter men som sagt, egna erfarenheter i denna fråga har jag inte, inte mer än det som jag skrev, skillnad märks.Vidarebefodrar bara information som jag fått. Dock av en som vet vad han snackar om.
Lämnar dock inga garantier på att jag fått med allt då det var ett år sedan vi snackade om just detta.

Ang. varvtalsökningen så handlar det ju om mer än en km/h.
I mitt fiktiva exempel handlar det ju om 15 km/h och vad det motsvarar i varv på topp vet jag inte.
Eller var det inte så du menade? Hajjar inte frågan riktigt? :va

Jag har mailat en kille i USA som har bra kolla på Suzuki och "spärrarna" i mjukvaran.
Återkommer om jag fattar svaret :rolleyes: :)

sandstream skrev:
Jag har mailat en kille i USA som har bra kolla på Suzuki och "spärrarna" i mjukvaran.
Återkommer om jag fattar svaret :rolleyes: :)

Great!
Gör du så så kollar jag med KGK. Dom har jag fått många svar av innan både tekniska och rent allmänt ang. Suzuki.
Fan att jag inte tänkte på det innan..... :D

Dessutom får jag svar på svenska.... :hihi

Lobo Gixxer skrev:
Eller var det inte så du menade?
Jupp, det var så jag menade. Spännande att se vad svaren säger.

Bingo skrev:
Exakt! Hojen har ju bara ett sätt att mäta så om farten verkligen var strypt vid 299/300 så skulle hojen också sluta varva där och det gör i alla fall inte min utan det är rätt mycket kvar.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!