R1000 K5 = max 300?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Bläddrade som hastigast igenom MCNytt på macken och de hade provkört nya Suzuki GSX-R1000.

Till min förvåning skrev de att den var spärrad till 300 km/h i en bildtext.
Detta kanske inte är något nytt men är det någon som vet om det stämmer och om man isf kan ta bort en sån spärr enkelt?

Undra vart den spärren sitter? I CDI boxen?? Hade inte K3 en likn. spärr??

Hur många kg till skall du bli av med?? Snart försvinner musklerna, tänk på det bara?? :D

Alla supermaskiner är sparrde till 299 på hastighetsmätaren.

Cykeln brukar kunna gå över 300 för det om den är skapad för det.

ZX12R o busan gör över 300, men mätaren når endast 299.

Jag tror att japsarna nyligen kommit överens om att inte visa mer än 299, det innebär alltså inte en strypning av motorn utan av mätaren! Min stannar på 299 men fortsätter att varva till rött. :cool:

Ninjaboy skrev:
Jag tror att japsarna nyligen kommit överens om att inte visa mer än 299, det innebär alltså inte en strypning av motorn utan av mätaren! Min stannar på 299 men fortsätter att varva till rött. :cool:

Nej, men från o med år 2000 så fick de inte gå i mer än 300. Sen dess har det varit så.

Var ska du köra i +300, finns ingen bana i sverige som du kommer upp i den farten, ska du vara outlaw :mad:

GSXR1100R skrev:
Var ska du köra i +300, finns ingen bana i sverige som du kommer upp i den farten, ska du vara outlaw :mad:

Man vill inte ha en spärrad cykel. Det är antagligen principskäl.

Jag kommer bli galen om min zxr750 inte gör +300 sen :mad:

Mavve skrev:
Man vill inte ha en spärrad cykel. Det är antagligen principskäl.

Jag kommer bli galen om min zxr750 inte gör +300 sen :mad:

På din gamla härk så kan du sätta dit ett mindre framhjul, då kommer mätaren att visa +300 även när du kör.

:hihi

Mavve skrev:
Nej, men från o med år 2000 så fick de inte gå i mer än 300. Sen dess har det varit så.
MAvve har rätt.... Eftersom det blev en maktkamp om vem som kunde producera snabbast "gathoj" så stoppade man det genom att sätta en begänsning...
Men vem bryr sig... viktigt att köra 315 ist för 300 !?
edit: nu va ja lite sen

Last edited:
GSXR1100R skrev:
På din gamla härk så kan du sätta dit ett mindre framhjul, då kommer mätaren att visa +300 även när du kör.

:hihi

Har man inget bra att säga så.... :7peta

Den börjar bli till åren, men den står sig än :banana

Några bra svar och dem tackar jag för :tummenupp

Några sämre svar och påståenden som vanligt :tummenned

Frågan gällde om det fanns en spärr eller inte och om den gick att ta bort isf.
Kommer säkert att försöka toppa hojen nångång men vart och när ska ni skita i :arsele :)

fezt skrev:
MAvve har rätt.... Eftersom det blev en maktkamp om vem som kunde producera snabbast "gathoj" så stoppade man det genom att sätta en begänsning...
Men vem bryr sig... viktigt att köra 315 ist för 300 !?

Jätteviktigt :mattias :tungan

Fast vad händer om nån bygger en hoj som gör 340 verkliga eller mer och uppger toppfarten. Får man inte sälja den då?

Många hade velat ha den tror jag bara för att ha det som är värst(snabbast).

maxximus skrev:
Hur många kg till skall du bli av med?? Snart försvinner musklerna, tänk på det bara?? :D
Ska ner till 80 är det tänkt men känns det bra vid tex 82 så stannar jag där.
Alltid bra att ha något mål att sikta på.

Äter man och tränar rätt så behåller man musklerna och blir av med fettet :tummenupp

Går förmodligen att lösa med en TRE-modd även på K5.

sandstream skrev:
Några bra svar och dem tackar jag för :tummenupp

Några sämre svar och påståenden som vanligt :tummenned

Frågan gällde om det fanns en spärr eller inte och om den gick att ta bort isf.
Kommer säkert att försöka toppa hojen nångång men vart och när ska ni skita i :arsele :)

sandstream skrev:

Man måste testa om den gör alla växlarna ut -annars kanske det är fel på den ju :brinnerup

Gör det helst på en otrafikerad led o inte som jag gjorde på en lång o rak 90väg. Man hinner ikapp bilarna framför dig rätt fort i 300 :)

Det är väl mätaren som inte går längre än till 299?
Går hojen verkligen 300 ärliga knyck?
Eller är den alltså elektroniskt strypt till max 300 i mätarfart?

Mavve skrev:
Jätteviktigt :mattias :tungan

Fast vad händer om nån bygger en hoj som gör 340 verkliga eller mer och uppger toppfarten. Får man inte sälja den då?

Många hade velat ha den tror jag bara för att ha det som är värst(snabbast).
Vet inte, men vad jag läste (long time ago) så var det ngt om att tillverkarna hade kommit överens om detta... sen om det är förbjudet eller inte att sälja en hoj som går snabbare ska jag låta vara osagt,.. - troligtvis tillåtet.

I vissa av dom nyare sporthojarna så finns inbyggda "gömda" strypningar i tändboxar mm som ej märks vid vanlig körning.

Där är alltid någon effektbegränsning,"varvtalslugnande" åtgärd på första växlarna tex 1:an , 2:an är dämpad i effektutvecklingen för att få en mer sansad o ej lika hetsig motorgång.

5:an , 6:an är oftast hastighetsbegränsad genom strypt effekt på topp då insprutningen medvetet slår av i jämn takt dock ej att förväxlas med varvtalsstopp.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!