R1000 bygge för säsong -08

Man skruvar Honda :D
Jo jag har märkt att honda är värdelösa att skruva i jämfört med sukka (enda andra märket jag har skruvat i) men sååå underliga lösningar borde det inte vara för att få dit kolvarna..
 
Ehh...ja alltså... :rodnar det var såhär...

Som alla vet, så är det alltid lite bökigt at få i kolvarna i cylinderloppen...
(även med en kolvringskompressor till hjälp.)
Det blir ju alltid så, att en eller annan ring halvfastnar i övergången/kanten på cylindern, och behöver lite hjälp...

Sååå, när vi då stod där med verktyg i alla händer (4 händer närmare bestämt) så behövdes en 5:e hand att knacka ner kolven med, nu när ringen var intryckt...

Så vad gör man?

använder huvudet såklart! :fattartil

Så jag böjer mig såklart ner och: :huvet in kolven! :D


Men det var det värt!!
 
Bakramen blev snuskigt bra.
Väger inte mycket alls.
Batterilådan däremot blev ingen hit.
Får kapa loss och hitta på något annat nära tanken, så långt ner det går.
Ska jobba lite med den på måndag eftermiddag och förhoppningsvis starta den under veckan.

Saknar en hel underdel till luftburken men får väl tejpa den befintliga så länge.
Finns en på Ekerö men har inte fått lägga vantarna på den ännu.

Saknar ett franhjul till denna hoj om någon har en till övers.
 
Ehh...ja alltså... :rodnar det var såhär...

Som alla vet, så är det alltid lite bökigt at få i kolvarna i cylinderloppen...
(även med en kolvringskompressor till hjälp.)
Det blir ju alltid så, att en eller annan ring halvfastnar i övergången/kanten på cylindern, och behöver lite hjälp...

Sååå, när vi då stod där med verktyg i alla händer (4 händer närmare bestämt) så behövdes en 5:e hand att knacka ner kolven med, nu när ringen var intryckt...

Så vad gör man?

använder huvudet såklart! :fattartil

Så jag böjer mig såklart ner och: :huvet in kolven! :D


Men det var det värt!!

Nja ne inte alltid ibland kan dom gå i rättså lätt i cylinderloppen tycker jag... jag har alldrig använt huvet iaf :tungan hehe:D
//PB
 
Närå det är inte överdrivet.
Original bakram är gjuten i grova alu-delar, och massa plast samt stålbultar och stålkomponenter. För att inte tala om orig avgassytem.
Det är alltså inte endast bakramen som sparar denna vikt utan "alles" efter mod.
Dvs BÅDE titanskorsten a´la lätt, kraschkuts och aluprofiler.
Så det som sitter där nu, väger i princip "ingenting"

Bollar man med en orig bakdel inkl. allt (el, blinkersar, all orig plast skjuts-cuts, lås, fästen, lyse, skylthållare, skylt, innerskärm, orig avgas + dämpare osv osv) så inser man att detta kunde Honda gjort lättare och bättre. (vilket de gjorde med besked nu, 08).

Lever en kortare bakram längre? Tänkte på när hojen vill lägga, eller snarare slänga sig, på rygg.
 
Lever en kortare bakram längre? Tänkte på när hojen vill lägga, eller snarare slänga sig, på rygg.

Jag tror en kortad bakram lever längre, men istället får ljudämparen en klart förkortad livslängd eftersom det är en underseat pipa...
 
Jag ska väl inte köra omkull...
Vad tror ni om mig egentligen?

Kåporna skall vara klara i morgon enligt Puclack i Lackalänga, Roger Rinning har övervakat färgmängden som applicerats för bästa täckförmåga. :tummenupp
 
Jorå serru så att, jag och Råååger hade en trevlig kväll bland tinnertrasorna och flakeburkarna igår.
Hoppas det duger !
 
är det bara jag som tycker det är löjlig lite bilder för att vara en byggtråd... :va
ÅTGÄRDA SNARAST !!! :7peta




Jag är ju nyfiken på hur det ser ut... :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top