R1 vs Porche 911

Ducatiracer skrev:
Nej du, en F1 från -93 piskar inte en -03:a.
Har sett statiskit på snabbaste varv/sluttid bl a på Hockenheim och där låg dom snabbaste varven/sluttiderna efter -00 beroende på väder mm.
Vissa banor passar hojar, vissa bilar. That´s it!

på discovery sa dom iaf. att den är den snabbaste F1 bilen som nånonsin gjorts pga dess fjädring som samma år blev förbjuden...

Uj uj uj...
Ställ upp en gokart mot en 911 i en rondell...vilken är snabbast? Ungefär samma nivå.

Nu till sommaren "om allt går vägen" kommer det bli en duell. Motard VS div supersportbilar som får en Porsche carrera , 911, turbo dynga framstå som en trampbil runt en bana. (Pantera, Lotus Elise, Ferrari osv.) Givetvis i GT trimm!!! Kommer antgligen äga rum på en hyffsat stor Go-kart bana.

kommer vi filma? Yes! Kommer nog bli en trevlig debatt då vi kommer göra narr av samtliga bilar...

Ungefär som i det här fallet då banan helt enkelt passade bilen som "handen i handsken" Totalt värdelös gämnförelse!!

Men vilken skit var det då....?

Kan svära att hojen inte ens ansträngde sig i kurvorna. Tror tom att hojen vann men att dom klippt om det där bilen vinner istället...

Sån jävla dynga rent ut sagt.

//R

Var ett seriöst test i engelska EVO där en Gixx1000 med duktig förare fick köra mot Lambo, Porsche, M3 och nån mer på Silverstone. Hojen vann med några sekunder till godo. Sen blev det en uppgörelse mellan en Superbike-kittad gsxr1000 och en Radical (gatreggad rejsbil med trimmad Hayabusamotor). Där vann hojen också men med löjligt liten marginal. Saken är den att en riktigt maxad bil (formelbilar undantaget) är ungefär lika snabb som en vass sporthoj på bana. Det skiljer nån sekund hit eller dit. Inte mycket att bråka om...

To_Xtrem skrev:
Historiska rekord på Nordschleife

Formel 1
Clay Regazzoni
Ferrari
7.06,4
1975

Grupp C
D. Bell S. Bellof
Porsche 956
6.25,91
1985

Motorcykel
Marco Lucchinelli
Suzuki 500 cc
8.22,2
1980

Det är gamla rekord från tiden då det tävlades på denna banan men så långt jag vet så står sig dessa rekord än. Hojen får pisk! Men sen fins det inte mycket som kan konkurrera med en 956:a.

Bellofs tid är satt på nya Nordscheleife, de två andra på gamla rundan.

Fö har jag inte sett ett enda "seriöst" rekordförsök på ringen med en modern sporthoj. Dähnes rekord är ju satt med en gammal RC30 och med all respekt för Dähne så är han ingen förare på VM-nivå.

Jag tror att en R1 med riktigt kompetent förare kör 7.30 runt ringen. Jag menar, Gerry på Bike körde 8.06 och han är långt ifrån en av de snabbaste förarna i landet, väldigt långt ifrån....

Messiah skrev:
på discovery sa dom iaf. att den är den snabbaste F1 bilen som nånonsin gjorts pga dess fjädring som samma år blev förbjuden...

Spelar apa vad discovery säger så länge varvtiderna säger annat. Svårt att snacka bort dem va?

Det var inte mycket det skiljde inte! Mc:n hakade på bättre än vad jag trott i slutändan.

Chris Ash skrev:
Fö har jag inte sett ett enda "seriöst" rekordförsök på ringen med en modern sporthoj. Dähnes rekord är ju satt med en gammal RC30 och med all respekt för Dähne så är han ingen förare på VM-nivå.

Jag tror att en R1 med riktigt kompetent förare kör 7.30 runt ringen. Jag menar, Gerry på Bike körde 8.06 och han är långt ifrån en av de snabbaste förarna i landet, väldigt långt ifrån....

Att försöka slå varvrekord på Ringen med hoj är en vansklig företeelse. Lite otäckt att köra fullt på en bana där det är så stor chans att du förpassas till dom sälla jaktmarkerna om du skulle vurpa. Dessutom är nordschleife väldigt sällan helt öppen så man kan köra flygande varv. Tror inte det går några MC-lopp där alls pga olycksrisken.

Don Quixote skrev:
Att försöka slå varvrekord på Ringen med hoj är en vansklig företeelse. Lite otäckt att köra fullt på en bana där det är så stor chans att du förpassas till dom sälla jaktmarkerna om du skulle vurpa. Dessutom är nordschleife väldigt sällan helt öppen så man kan köra flygande varv. Tror inte det går några MC-lopp där alls pga olycksrisken.

Precis, och därför bör man ta rekorden med en nypa salt.

Undrar hur en motard hade ställt sig mot 911:an på denna bana. Aningen kvickare i krokarna än R1:an men jämn med Porschen på rakorna (förutsatt att toppfart för supermoton nås.

Ett liknande test gjordes av Supermoto magazine; en Mitsufishy EVO VII grupp N tävlingsbil mot en KTM factory replica runt hybridbanan Rockingham. Motarden krossade i detta fallet grusbusbilen. Läs mer här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28112

KNAS skrev:
Undrar hur en motard hade ställt sig mot 911:an på denna bana. Aningen kvickare i krokarna än R1:an men jämn med Porschen på rakorna (förutsatt att toppfart för supermoton nås.

Ett liknande test gjordes av Supermoto magazine; en Mitsufishy EVO VII grupp N tävlingsbil mot en KTM factory replica runt hybridbanan Rockingham. Motarden krossade i detta fallet grusbusbilen. Läs mer här:
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=28112

En motard är möjligen kvickare runt riktigt tvära kurvor. Aldrig en chans i helvete att den kan mäta sig med en R1 i större kurvor.

Fast en Carrera 4 hade fått spö av en motard så det slog gnistor....

IO skrev:
BTW, kan någon svara på hur en GP hoj står sig mot tex F1. Jag antar att F1 bilarna är snabbare men hur många sekunder skiljer på en bana?

På Suzuka var snabbaste varvet 2.04.970 för Rossi mot 1.36.125 för Schumi.
Det lönar sig tyvärr att ha stödhjul..... Suzuka är väl kanske inte den bästa banan att jämföra på då den svänger mest hela tiden men det var den enda jag hittade som det gick att jämföra på.
Barricello gjorde 1.18.704 på mugello för ett par dar sen. Rossi hade 1.51.927 där 2003 men Rossis toppfart var 323 vilket faktiskt är snabbare än Ferrarin...

Det där testet e ju direkt pinsamt!!!
Det finns en hel del faktorer som man måste se över mellan en bil och en hoj.

Var på knutstorp när porsche hade hyrt banan. Och om nu dem bilarna ska vara så snabba... Varför tog det då den snabbaste carreran 1 min o 17 sek att ta sig ett varv??? Och det var en "proffesionell" förare
En R1 kommer man ner på säkert 1,02
Det e 15 sek skillnad!! :kocko

J Clarkson ska nog passa sig för vad han säger ibland!

Top Gear är väl världens "bästa" motorprogram, och Jeremy 8även om han är stor i truten) den strörsta reportern... så det är troligen ett seriöst test utan fibbel :p

men är inte de snabbast varven på svenska banor laggda av bilar också? har för mig att jag iaf på falken(där en hoj borde ha bäst chans) sett att hyfsat standard bilar laggt bättre tider än hojjsen :va

men skit samma vad spelar tiden för roll!? det är väl glädje/adrenalin man bör mäta.. och det e ju personligt :)

Där e bara 2 banor som stcc har varit snabbare än hojarna och det e falkenberg o karlskoga.
På falkenberg var stcc 1 sek snabbare o på karlskoga nästan 3.
Sen finns det väl säkert snabbare bilar än dem som har kört på banorna.

kanske nu iaf med rätt förare i 911
dem har ju dragit ner rätt mycket på trimningsgraden i stcc

Titta en gång till på filmen och särskilt på 911ans uppförande. Jämför sedan det med en STCC-bils uppförande och fråga er själva.
Vilken är snabbast. Standard Porschen som kränger som en Renault CV2 eller STCC-racerbilen som går som ett strykjärn?

Chris Ash skrev:
En motard är möjligen kvickare runt riktigt tvära kurvor. Aldrig en chans i helvete att den kan mäta sig med en R1 i större kurvor.

Fast en Carrera 4 hade fått spö av en motard så det slog gnistor....

Gå in på http://www.potatoesmc.com/ och ladda ner filmen Head 2 Head, där kör en zx6r och en Ktm 640 bogesundsvägen "parallellt".

Gissa viken som är först framme!
Kanske inte riktigt rättvist för det kan ju ha varit olika mycket trafik, men dock!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT