Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gott. Söndagen räddad
Man skulle ha en bild lite närmre på hur jag kan bygga om orginal korg för fjädrar. Fan 1500kr för en platta och 6 fjädrar känns dyrt?!

. Får bli ett samtal Lesjöfors på måndag. Innan jag ska ringa kommer jag göra en uppmätning av befintlig solfjäder och se vad den har för fjäderkraft. Samt trycktesta dom fjädrarna jag har idag och jämföra med deras tabeller så att jag får rätt fjädrar. Bilder kommer på det imorgom.







Självklart så har storleken betydelse i detta fallet men hur många grader skulle en modell mindre ic göra säg en 20 gradig sommar dag med ett ca 0,6 i övertryck göra?Utan Ic så går det sönder
så är det bara tyvärr
Det gäller kopplingen, är det hydraulisk koppling på din R1? Jag kör med marklundfjädrar på min zx9 med kopplingsvajer. Underarmen ser ut lite som karl alfreds och det verkar gå åt en kopplingsvajer per säsong. Se till att lamellerna är fräscha, annars slirar det iallafall.. Man vänjer sig men jag tycker personligen att kortegekörning har blivit en smula tröttsamt![]()
Självklart så har storleken betydelse i detta fallet men hur många grader skulle en modell mindre ic göra säg en 20 gradig sommar dag med ett ca 0,6 i övertryck göra?
Problemet är ju bara att man hamnar runt ett bar i laddtryck förr eller senare ändå
Tror inte det finns någon som inte skruvat upp trycket
Kommer du fräsa ur tryckplattan något så att fjädrarna får ett "säte"?
Tog ingen bild på de, men jag fräste ut 6st 1mm säte till fjädrarna. Får nya lameller på posten imorgon (och förhoppningsvis min IC) så jag kan ta ett kort på den =)



Sådär, här kommer en händelserapport.
Motorn ilyft.
Kylare monterad
Bytte fjädrar i kopplingen, igen.
Mina 154kg fjädrar kändes inte så "hårda" på kopplingshandtaget så mina värstinga åkte på istället. NU är den hård. trycktestades innan montering. 210kg!!
Lite ombyggnad av kompressorhuset.
Jag kompå att jag har ju en gopro kamera liggandes så jag monterade upp den innan monteringen, inställd på att ta 1 bild i minuten.
Här är några bilder på dagens övning.
View attachment 398818
View attachment 398819
View attachment 398820
Kvar att göra:
* Bygga om/montera avgas, ombyggt för att passa org ljuddämpare
* Bygga IC:n som kommer från marklund nu i veckan
* Bygga klart tryckrör
* Tänka om ang oljekylare, ev lägga ett gäng meter kopparrör som oljekylare?
* Hitta ett passande luftfilter.
* Modda kåporna så avgaset får plats.
* Justera/Bänka
Vill bara tipsa om att original ljuddämpare blir en riktigt bra avgasbroms, iallafall på min hoj.
Den bromsar 60 hk mindre med originalljuddämparen jämfört med en mer öppen variant.. Laddtrycket ligger och fiser vid 0,5 bar, kommer inte upp i mer med originaldämparen för att den är för tät.
/Daniel
|
|
Katalogen börjar ta form!
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
KTM och Husqvarna återkallelser
Pressreleaser från KTM och ... |
|
|
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO
Vulkanen Teide vakar över o... |
|
|
Äventyr i Algeriet
I januari åker Allt om MC t... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |