R1 Turbo projekt-tråd

Fråga:
Wire till Exup:en är sedan länge borttagna.
Exup motorn sitter kvar och är inkopplad elektriskt.
Jag behöver platsen under tanken.
Kan jag koppla ut den helt eller måste jag lura elsystemet på något sätt att tex bygla någon av kontakterna för att motorn ska starta?
Eller funkar den ändå?

Edit: Googlade på exup removal men blir fan inte klokare. Motorn kommer starta, MEN, jag kommer få en felkod i displayen. det är den jag vill komma ifrån...
 
Last edited:
Har för mig du måste sätta dit ett motstånd, så var det iaf på gixxern
 
Jag gjorde en fuling och förlängde kablarna och satte den under cutsen. Tror även det finns en speciell grej du kan sätta dit istället. Kanske finns på http://store.schnitzracing.com/categories/yamaha/yzf-r1.html

Fråga:
Wire till Exup:en är sedan länge borttagna.
Exup motorn sitter kvar och är inkopplad elektriskt.
Jag behöver platsen under tanken.
Kan jag koppla ut den helt eller måste jag lura elsystemet på något sätt att tex bygla någon av kontakterna för att motorn ska starta?
Eller funkar den ändå?

Edit: Googlade på exup removal men blir fan inte klokare. Motorn kommer starta, MEN, jag kommer få en felkod i displayen. det är den jag vill komma ifrån...
 
Har för mig du måste sätta dit ett motstånd, så var det iaf på gixxern
Det vår nåt sånt jag tänkte. Borde funka å trycka ner ett motstånd mellan 2 poler. :va
Får kolla elschemat. :tummenupp

Jag gjorde en fuling och förlängde kablarna och satte den under cutsen. Tror även det finns en speciell grej du kan sätta dit istället. Kanske finns på http://store.schnitzracing.com/categories/yamaha/yzf-r1.html
Det funkar ju oxå helt klart. :D

Kollar man på alla Exup eliminators så funkar dom bara från 2002 års modell och uppåt.?
Varför undrar jag då? Man får Fi lampan på tidigare modeller oxå väl?
Åandra sidan har jag lite eltape å sätta över lampan tills vidare =):tummenupp
 
Min leverans från MC Xpress kom i tisdags.
Jag har hunnit svetsa klart den så den passar hjälpligt.
DET ÄR JÄVULSKT Tight. så jag kan ännsålänge inte ha fullt utslag på styrningen, men det ordnar sig med en mindre hammare.
Provade kåporna igårkväll, blir te å modifiera dom lite då avgaskröken sticker nån cm utanför. men det blir bara bra.
Bilder kommer på det i helgen.

20140206_165655.jpg
 
Ut och provkör på en gropig väg, första styrfladdren genererar direkt mer styrutslag :yoparty
 
på min gängade jag in m5 i styrstoppen det räckte med att bottna med skruven i stoppen för att det inte skulle ta i gaffelbenen:tummenupp


glöm inte att jorda i kylen och inte i svetsbordet för det gjorde jag,det blev hål i kylpaketet ganska obra
 
Last edited:
Hur har det gått i helgen?:confused:

Denna helg har varit relativt lugn. Har färdat det nya avgassystemet. Fick byta fläns pga turbobytet. Annars har jag provmonterat ic tillsammans med kåpor. Blir lite väl tight mot kåporna, men vad löser inte en mindre kap/slip igentligen :tummenupp
Det är väldigt nära uppstart. :gnissla
Väntar på en bit slang mellan ic och insug.
Såg även att min oljekylare som var tilltänkt är aldeles förstor, min tanke är att bygga en egen som jag lägger under motorn jämte avgassystemet. 12mm kopparrör som är lindat som en fjäder. Vad tror ni om detta?
Väntar även på 2 kopplingar till bränslepumpen. Denna vecka som kommer blir det inte heller så mycket gjort. Onsdag åker jag till zurich i schweiz för å kolla på en ny maskin till jobbet. Sen fredag åka upp till sthlm för lite familjemys. Hemma söndag igen, men efter det så :banana
 
låter bra som vanligt men tänk om,om oljekylen jag har själv kört med oljekylt bakdäck och det vill jag inte att någon ska uppleva det var mycket spännande,så köp en riktig kyl

mvh peterpain
 
låter bra som vanligt men tänk om,om oljekylen jag har själv kört med oljekylt bakdäck och det vill jag inte att någon ska uppleva det var mycket spännande,så köp en riktig kyl

mvh peterpain
Några tips på vettig oljekyl?
Har en 9 raders oljekyl till bil, men något för tjock tyvärr...
 
låter bra som vanligt men tänk om,om oljekylen jag har själv kört med oljekylt bakdäck och det vill jag inte att någon ska uppleva det var mycket spännande,så köp en riktig kyl

mvh peterpain

Vad var det för special du hade byggt som sprang läck?
 
Sådär ja. nu har tryckslang och bränslenipplar kommit hem. Så nu återstår bara lite mantimmar innan uppstart. :fyllisar
 
Har varit lite dåligt med uppdateringar, men.
Idag är r1:an uppstartad!
Lite småjusteringar med bränsletrycket sen är det bromsningsdax.
Det ska bli intressant!
Ska bara klippa filmen lite sen lägger jag upp den här. =)



Edit:
 
Last edited:
Probläm...
Efter uppstarten monterade jag nya bränslepumpen med tillbehör. inga konstigheter, förutom felvänd + och - :dummer
Men när pumpen startar flödar förknasare 4 över som satan.
Flödar över i det lilla hålet inne i förgasaren.
fugge4.jpg

Innan jag river, någon kanske redan spontant har lösningen?
Säkert något som hängt sig eller lite skit på fel ställe :va:confused:
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top