R1 och R6-tråden!

Jag har lite problem! Har en r1 2006, ska besiktiga och har bytt tillbaka till orginalblinkers, men nu har jag turbonlimkers?! Sitter inga motstånd vad jag kan se( borde blinka ännu saktare en orginal iof) jorden är ok(direkt på batteri från relä. Har bytt relä. Samma fel!

Någon som har idéer?:va
Sådär, någon klåpare som hängt på fel relä.... då går det inte! funkar fint nu....
Tack för hjälpen!:crash
 
Finns det 2 olika downpipes till R6 2008-2009 ?
Med kat och utan ?! :va
Någon som kan bekräfta det ???

Till den R6´an som såldes här finns ju bara den med cat men i bla USA så såldes ju den "gamla"
modellen kallad R6s så sent som 2009. Däremot så är det ju många som använder det grenröret från en tex 2005 på den nya modellen just för att eliminera catten. :)
 
Last edited:
Och den grenrör utan cat från USA passar rakt av på Europa modell?

Japp, det gör det men själva röret har samma diameter som ljuddämparen så du behöver en rörbit/adapter
för att sätta ihop dom :)

Googla "R6 05 Headers on 06" så hittar du några tips på hur man gör :)
 
Japp, det gör det men själva röret har samma diameter som ljuddämparen så du behöver en rörbit/adapter
för att sätta ihop dom :)

Googla "R6 05 Headers on 06" så hittar du några tips på hur man gör :)


Men hur... då försvinner alltså -06ans dämpare under motorn? Ignorerar man och kör vidare med bara (orginal-)snutten som syns?
 
Jag är ny på motorcykelfronten men inte oerfaren skruvare.
Nu har jag skaffat mitt första projekt, där jag har köpt en gammal R6a som jag tänkte skruva ihop till fungerande.
Första tanken var att skaffa en ny motor, men det verkar svårare än tänkt.
Så har börjat titta på att stoppa i en nyare motor, men har läst mig till att det inte är så bara.
Jag har inte hittat informationen jag behöver genom sökande, så skriver lite till er om erfarenhet och råd.
Jag har en Yamaha R6 RJ03 -00
Vad uppstår för komplikationer med att stoppa i en nyare motor? tex RJ05?
Uppskattar all typ av erfarenhet och tankar.
Även information och erfarenhet om att renovera upp den befintliga motorn, då det finns i tankarna också.

MvH
Kim
 

Har ju bytt kåpor på min R6. De gamla är i ok skick. Inga sprickor, men däremot lite repor. Bilden ovan är tagen minuterna innan de togs av hojen. På någon meter så ger dom ett bra intryck men synar man dom nära så ser man repor på sina håll (främst från spännband, men finns en djup repa ända ner i plasten på toppkåpan). Kåporna är Yamaha original rakt igenom förutom underkåpan. Den är I äkta kolfiber och gjuten I ett stycke, med riktigt bra passform. Med en omgång lack på skulle dessa kåpor bli perfekta.

Jag har börjat irritera mig på hur mycket plats dom tar upp och funderar lite smått på vad ett sett kåpor enligt ovan kan vara värt om man skulle sälja av dom?
 
Jag är ny på motorcykelfronten men inte oerfaren skruvare.
Nu har jag skaffat mitt första projekt, där jag har köpt en gammal R6a som jag tänkte skruva ihop till fungerande.
Första tanken var att skaffa en ny motor, men det verkar svårare än tänkt.
Så har börjat titta på att stoppa i en nyare motor, men har läst mig till att det inte är så bara.
Jag har inte hittat informationen jag behöver genom sökande, så skriver lite till er om erfarenhet och råd.
Jag har en Yamaha R6 RJ03 -00
Vad uppstår för komplikationer med att stoppa i en nyare motor? tex RJ05?
Uppskattar all typ av erfarenhet och tankar.
Även information och erfarenhet om att renovera upp den befintliga motorn, då det finns i tankarna också.

MvH
Kim
Varför vill du byta motor?


Ett motorbyte till RJ05-generationen är inte görbart, iallafall inte utan en del pyssel då de har insprutning = helt olika elsystem och säkert mycket annat också.

Satsa på en 99-02-motor istället för enkelt byte. Ta allting lugnt och metodiskt och märk upp slangar och kablar var de satt (ta mycket kort). Ett depåstöd och en garagedomkraft är nästan ett krav.
Kom ihåg att lossa muttern till främre drevet och muttern till kopplingskorgen innan du hänger av kedjan, då har du mothåll om du lägger en träregel genom bakfälgen. Detta för att enklare kunna dela motorn senare.
Just det; till muttern till de bakre motorfästena behövs en speciell hylsa (som jag självklart inte minns hur den ser ut just nu).

Det finns säkert andra som kan fylla på med tips här, men kom ihåg: Kör hårt! :)
 
Last edited:
Varför vill du byta motor?


Ett motorbyte till RJ05-generationen är inte görbart, iallafall inte utan en del pyssel då de har insprutning = helt olika elsystem och säkert mycket annat också.

Satsa på en 99-02-motor istället för enkelt byte. Ta allting lugnt och metodiskt och märk upp slangar och kablar var de satt (ta mycket kort). Ett depåstöd och en garagedomkraft är nästan ett krav.
Kom ihåg att lossa muttern till främre drevet och muttern till kopplingskorgen innan du hänger av kedjan, då har du mothåll om du lägger en träregel genom bakfälgen. Detta för att enklare kunna dela motorn senare.
Just det; till muttern till de bakre motorfästena behövs en speciell hylsa (som jag självklart inte minns hur den ser ut just nu).

Det finns säkert andra som kan fylla på med tips här, men kom ihåg: Kör hårt! :)

Hej. Tack för visat intresse.
Misstänkte att det inte bara var att byta till nyare motor. Men då mina efterforskningar på begagnad 99-02 motor har visat sig vara svårt att få tag i, börjar man fundera på om det är något man kan göra någorlunda "enkelt", då det finns nyare att få tag i.
Förhoppningen är såklart fortfarande att hitta en lika dan för smidigast jobb.

Jag köpte cykeln med motor urtagen och delad vid sidan av. Så jag har börjat prata med Yamaha återförsäljare och motorrenoverings firma för att titta på renoveringsalternativet.
Han trodde att borra upp och fixa till nytt foder och slipa in samtliga foder skulle gå på runt 5000. Sen måste jag skicka iväg toppen för koll då jag inte tror jag kan kontrollera funktionen på egen hand. Har inte koll på vad det skulle kosta. Kan ju såklart kolla så gott man kan och hoppas på det bästa?
Ska leta efter om det finns några "motorrenoverings kitt" med kolvringar och dylikt att beställa och vad de kostar. Om jag väljer alternativet att fixa till nytt foder så tänkte jag skruva ihop det själv sen.
Kul att ha gjort så mycket man kan själv och på så sätt minska kostnaderna.
Sen kommer det roliga jobbet att få tillbaka allt, då jag inte har tagit isär det. :va Men det löser sig säkert.

Letar med ljus och lyckta efter en fungerande motor, så säg till om nån vet vart det finns en. :tummenupp

Annars mottages andra tips när det gäller att renovera den havererade motorn varmt!

MvH
 
Hej. Tack för visat intresse.
Misstänkte att det inte bara var att byta till nyare motor. Men då mina efterforskningar på begagnad 99-02 motor har visat sig vara svårt att få tag i, börjar man fundera på om det är något man kan göra någorlunda "enkelt", då det finns nyare att få tag i.
Förhoppningen är såklart fortfarande att hitta en lika dan för smidigast jobb.

Jag köpte cykeln med motor urtagen och delad vid sidan av. Så jag har börjat prata med Yamaha återförsäljare och motorrenoverings firma för att titta på renoveringsalternativet.
Han trodde att borra upp och fixa till nytt foder och slipa in samtliga foder skulle gå på runt 5000. Sen måste jag skicka iväg toppen för koll då jag inte tror jag kan kontrollera funktionen på egen hand. Har inte koll på vad det skulle kosta. Kan ju såklart kolla så gott man kan och hoppas på det bästa?
Ska leta efter om det finns några "motorrenoverings kitt" med kolvringar och dylikt att beställa och vad de kostar. Om jag väljer alternativet att fixa till nytt foder så tänkte jag skruva ihop det själv sen.
Kul att ha gjort så mycket man kan själv och på så sätt minska kostnaderna.
Sen kommer det roliga jobbet att få tillbaka allt, då jag inte har tagit isär det. :va Men det löser sig säkert.

Letar med ljus och lyckta efter en fungerande motor, så säg till om nån vet vart det finns en. :tummenupp

Annars mottages andra tips när det gäller att renovera den havererade motorn varmt!

MvH

Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.

Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?
 
Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.

Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?

Insåg att jag inte svarat på varför jag vill byta motor.
Motorn har en skada på ett av fodrena där det saknas en 2*1 cm bit i en av cylindrarna.
Sett många liknande skador på dessa motorer när jag letat information på nätet.
Han menade på att man kan ta bort fodret och borra upp för ett grövre foder. sedan borra tillbaka till original storlek. Han trodde det skulle behövas minst en ny kolv och när man ändå håller på så slipar man till alla cylindrarna och byter kolvringar m.m.
Har ingen uppfattning om priset är högt eller inte.
Har ingen uppfattning om vad det kostar att skicka toppen på koll och justering heller.
Jag skruvar mer än gärna med allt jag kan och har inget problem med att plocka isär allt och sätta ihop det med nya delar. Men jag har inga kontakter när det gäller borra i block eller sätta i foder. Inte heller när det gäller planhetsmätning av topp eller ventil kontroll. Övrigt känner jag att jag kan klara av.
Det jag har problem med är att hitta något ställe att beställa delar för motorrenovering ifrån. Tips uppskattas!

Jag har för övrigt hittat en motor på eBay i USA. Dock är jag osäker på om det är ett okej pris på den.
http://www.ebay.com/itm/443-2000-Yamaha-yzf-r6-R6-600-motor-engine-/181783567602?hash=item2a53251cf2&vxp=mtr

Priset på motorn är nog okej. 10000 kr
Problemet är export avgiften. 320 dollar

Landar enligt mina beräkningar på 15000 att få hem den.

Jag har koll på SH:s köp och sälj och har lagt en köpes annons där. Inget napp ännu.
 
Jag håller ju som sagt på att leta efter en motor att sätta i min Yamaha R6 från 2000.
Jag har kontakt med en kille som vill sälja mig en RJ05 motor (-03). Han har tydligen kört den med förgasare.
Då kommer ju lite funderingar upp i huvudet!
Jag har ju i yngre dagar på div bilar satt i nyare motorer med insprutning och flyttat över förgasare för att inte behöva bygga om elsystemet. :tummenupp
Borde ju rimligtvis fungera likadant på MC?
Då kommer ju frågorna. Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Eller kanske viktigare, är den någon som vet om det skiljer något på motorupphängningen i ramen? Och i så fall vilka modeller har samma upphängning?
Eller andra problem som kan uppstå...
Alla tankar uppskattas. :va

MvH
Kim
 
99-02 motorerna är ju inte jätteovanliga i annonser......
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back
Top