Köpes R1 98-01
Max 4000 mil, slipon, helsystem, styrdämpare osv ett plus såklart.
PMa!
MVH
Jag råkade få en styrdämpare över i helgen, messa om det blir aktuellt att du behöver en.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Köpes R1 98-01
Max 4000 mil, slipon, helsystem, styrdämpare osv ett plus såklart.
PMa!
MVH
Sådär, någon klåpare som hängt på fel relä.... då går det inte! funkar fint nu....Jag har lite problem! Har en r1 2006, ska besiktiga och har bytt tillbaka till orginalblinkers, men nu har jag turbonlimkers?! Sitter inga motstånd vad jag kan se( borde blinka ännu saktare en orginal iof) jorden är ok(direkt på batteri från relä. Har bytt relä. Samma fel!
Någon som har idéer?![]()


Finns det 2 olika downpipes till R6 2008-2009 ?
Med kat och utan ?!
Någon som kan bekräfta det ???
Är det någon som känner till denna hojen?
http://www.blocket.se/kronoberg/Yamaha_R1_Unik_61202821.htm?ca=18&w=2
Kåporna ska enligt säljaren vara orginalkåpor men det var väl bara den vita som levererades med den färgen på ramen?![]()
Och den grenrör utan cat från USA passar rakt av på Europa modell?
Japp, det gör det men själva röret har samma diameter som ljuddämparen så du behöver en rörbit/adapter
för att sätta ihop dom
Googla "R6 05 Headers on 06" så hittar du några tips på hur man gör![]()
Men hur... då försvinner alltså -06ans dämpare under motorn? Ignorerar man och kör vidare med bara (orginal-)snutten som syns?
Varför vill du byta motor?Jag är ny på motorcykelfronten men inte oerfaren skruvare.
Nu har jag skaffat mitt första projekt, där jag har köpt en gammal R6a som jag tänkte skruva ihop till fungerande.
Första tanken var att skaffa en ny motor, men det verkar svårare än tänkt.
Så har börjat titta på att stoppa i en nyare motor, men har läst mig till att det inte är så bara.
Jag har inte hittat informationen jag behöver genom sökande, så skriver lite till er om erfarenhet och råd.
Jag har en Yamaha R6 RJ03 -00
Vad uppstår för komplikationer med att stoppa i en nyare motor? tex RJ05?
Uppskattar all typ av erfarenhet och tankar.
Även information och erfarenhet om att renovera upp den befintliga motorn, då det finns i tankarna också.
MvH
Kim
Varför vill du byta motor?
Ett motorbyte till RJ05-generationen är inte görbart, iallafall inte utan en del pyssel då de har insprutning = helt olika elsystem och säkert mycket annat också.
Satsa på en 99-02-motor istället för enkelt byte. Ta allting lugnt och metodiskt och märk upp slangar och kablar var de satt (ta mycket kort). Ett depåstöd och en garagedomkraft är nästan ett krav.
Kom ihåg att lossa muttern till främre drevet och muttern till kopplingskorgen innan du hänger av kedjan, då har du mothåll om du lägger en träregel genom bakfälgen. Detta för att enklare kunna dela motorn senare.
Just det; till muttern till de bakre motorfästena behövs en speciell hylsa (som jag självklart inte minns hur den ser ut just nu).
Det finns säkert andra som kan fylla på med tips här, men kom ihåg: Kör hårt!![]()
Men det löser sig säkert.Hej. Tack för visat intresse.
Misstänkte att det inte bara var att byta till nyare motor. Men då mina efterforskningar på begagnad 99-02 motor har visat sig vara svårt att få tag i, börjar man fundera på om det är något man kan göra någorlunda "enkelt", då det finns nyare att få tag i.
Förhoppningen är såklart fortfarande att hitta en lika dan för smidigast jobb.
Jag köpte cykeln med motor urtagen och delad vid sidan av. Så jag har börjat prata med Yamaha återförsäljare och motorrenoverings firma för att titta på renoveringsalternativet.
Han trodde att borra upp och fixa till nytt foder och slipa in samtliga foder skulle gå på runt 5000. Sen måste jag skicka iväg toppen för koll då jag inte tror jag kan kontrollera funktionen på egen hand. Har inte koll på vad det skulle kosta. Kan ju såklart kolla så gott man kan och hoppas på det bästa?
Ska leta efter om det finns några "motorrenoverings kitt" med kolvringar och dylikt att beställa och vad de kostar. Om jag väljer alternativet att fixa till nytt foder så tänkte jag skruva ihop det själv sen.
Kul att ha gjort så mycket man kan själv och på så sätt minska kostnaderna.
Sen kommer det roliga jobbet att få tillbaka allt, då jag inte har tagit isär det.Men det löser sig säkert.
Letar med ljus och lyckta efter en fungerande motor, så säg till om nån vet vart det finns en.
Annars mottages andra tips när det gäller att renovera den havererade motorn varmt!
MvH
Jag är absolut inget motorproffs, men 5000 för arbetet med lager och sånt låter väl lite i överkant om det ska vara lönt att göra. Sen är det ju toppen kvar, kanske med ventiltätningar och styrningar och slipa in ventiler där några kanske behöver bytas (jag bara spekulerar).
Smidigt vore om du kände nån som kunde ha din motor som "kvällsprojekt", då vet du att den är schysst sen.
Kolla annars SH:s Köp och Sälj om det finns nån motor, eller kanske prova en köpes-annons?

|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |