R1 och R6-tråden!

Har kärat ner mig totalt i en R1 2006 som finns i Stockholm och funderar lite på hur stora skillnader det är i körupplevelse jämnfört med den tidigare generationen? Har bara testat en 2001 tidigare och den var helt tok fin att köra så den nyare bör väl vara liknande? Jag vet att man skall gå efter skick och inte miltal men en bit över 3000 får mig att fundera på kommande storservice vid 4000 mil, någon som vet vad som görs vid denna service samt hur djupt i plånkan jag behöver gräva för att göra den på Yamaha? Annat bra att veta om rettorna från den generationen?

Edit: Fixade ord som telefonen fuckat upp :)

Det är gigantiska skillnader på 01 - 06 modeller, för mycket att ta upp här

på 4000 mil är det ventiljustering & detta kan du göra själv om du inten har tummen mitt i handen.
det som kan vara fel på 04-06 är TPS (trottel positions sensor) när hojen e varm, går den dåligt på tomgång, kan stanna under körning. skall bytas på garanti
 
Helt sjukt hur fort R6orna säljs på blocket.. Har ringt på 4-5st den här veckan och alla har sålts på några timmar..
Eller ja, i alla fall dom med strypning..
 
Hur mycket gafflar sticker över Styrkronan, sen ovanligt bakfjäder ser ut (grå färgad), vanligtvis är röd fjäder (iaf på min gamla R6an 2009)
Allt ser ut annorlunda i förhållande med min gamla r6an.

Vad vill du veta? Hur högt uppstick? Original ska han ligga i andra "ringen" om du har standard dämparlängd bak med bricka och kör 55-profil.
 
Hur mycket gafflar sticker över Styrkronan, sen ovanligt bakfjäder ser ut (grå färgad), vanligtvis är röd fjäder (iaf på min gamla R6an 2009)
Allt ser ut annorlunda i förhållande med min gamla r6an.

Standarduppsticket är 2 ring, om du kollar på gaffelbenet har du tunna ringar markerade, du ska precis se den andra mot styrkronan. 08 hade röd fjäder, åtminstone på den svarta, kanske ommålad eller bytt om det är original dämpare då. Bakdämparen ska vara 280mm lång när den är avlastad och utsträckt, ska även sitta en 3mm bricka längst upp mellan övre fästet och ramen, bör gå att se underifrån, annars får man lyfta tanken. Något mer? :)
 
image.jpg
image.jpg

Det är något som inte stämmer iaf, min förra svarta r6an hade röd fjäder o gaffelben stack över Styrkronan ca 10-15mm.
På bild är den plan med styrkronan.
Någon som vet varför man ändrar fjäder o höjd på gaffelben mot styret ??


Standarduppsticket är 2 ring, om du kollar på gaffelbenet har du tunna ringar markerade, du ska precis se den andra mot styrkronan. 08 hade röd fjäder, åtminstone på den svarta, kanske ommålad eller bytt om det är original dämpare då. Bakdämparen ska vara 280mm lång när den är avlastad och utsträckt, ska även sitta en 3mm bricka längst upp mellan övre fästet och ramen, bör gå att se underifrån, annars får man lyfta tanken. Något mer? :)
 
Det är gigantiska skillnader på 01 - 06 modeller, för mycket att ta upp här

på 4000 mil är det ventiljustering & detta kan du göra själv om du inten har tummen mitt i handen.
det som kan vara fel på 04-06 är TPS (trottel positions sensor) när hojen e varm, går den dåligt på tomgång, kan stanna under körning. skall bytas på garanti

Tack för infon, måste nästan provköra men är svårt när man sitter på en strand på södra halvklotet :)

Någon som vet mer om denna hoj och hur pro bike är att ha och göra med? http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_YZF_R1_61075413.htm?ca=1_4&w=3
 
När man skruvar bort skjutspinnarna till -06 m.fl. finns ju de där täcklocken att dölja "hålet" med. Finns det såna till -12:an också?
 
DPBMC = Blå metallic
SMX = Svart metallic

Okej, tack! :) Men den röd/vita då, fanns inte den i USA (det är ju en Amerikansk sida)?
Googlar man de här är det ju bara gula hojar på bilderna?

R6 50th Anniversary (YZFR6SPV)
R6 50th Anniversary (YZFR6SPVC) CA

Förvirrande... :va
 
Då jag gick miste om den gula r1 i Stockholm på grund av att jag var långsam och stationerad på en strand i Australien så hittade jag mig en väldigt fin men dock inte lika snabb röd retta, 1750 mil och 2 ägare :) Var ock kikade på hojen jetlaggad och mör efter en flygresa på 30timmar så förvirrad och imponerad så slog jag till. Men jösses vilken hoj! Har hunnit med 60 mil på 2 dagar och måste säga att långåkning på retta inte är värre än dito på en dr650.

Nu återstår det bara kring 200mil innan jag är hemma då vägen hem går via Norge :)DSC_0310.jpg
 
När man skruvar bort skjutspinnarna till -06 m.fl. finns ju de där täcklocken att dölja "hålet" med. Finns det såna till -12:an också?

jodå, det finns en kille på ett amerikanskt R6 forum, som gör dessa. (finns ingen firma som tillverkar vad jag vet) jag betalade 7-800 :- för 2 st, lackerade & inkl. frakt från USA
 
jodå, det finns en kille på ett amerikanskt R6 forum, som gör dessa. (finns ingen firma som tillverkar vad jag vet) jag betalade 7-800 :- för 2 st, lackerade & inkl. frakt från USA

Okej, låter skitbra! Du råkar inte ha nån länk till hans webb-sida, om han har någon?

Undrar om locken till -06:an passar på -12:an, och så lacka om?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top