R1 och R6-tråden!

Liten fråga, skiljer det något på bakramarna eller går det att använda en 06 på de nyare, har du koll på det?


jag har läst att byter man bara fästplattan, så skall det gå
r.jpg


dvs om du skall ha annan tank, annan plast, annan sadel

edit.. nyare bakram på äldre hoj gör man som jag beskrev.
men borde då vara tvärtom som min beskrivning
 
jag har läst att byter man bara fästplattan, så skall det gå
View attachment 417140


dvs om du skall ha annan tank, annan plast, annan sadel

edit.. nyare bakram på äldre hoj gör man som jag beskrev.
men borde då vara tvärtom som min beskrivning

Ok, har en skadad bakram och fått tag på en 06-07 bakram till vettigt pris, kanske ska investera då. :)
 
Jag måste ha tag på en beggad framfälg till min R1 2007...
Vilka årsmodeller passar?

Någon som har en att sälja? Utséende oväsentligt, men rak...
 
Hallå!

Har för några veckor sedan köpt min första R1-2006, har tidigare haft CBR från 1998, så denna sommar kommer det att bli en hel del åka och lite skruvande.

Dock så har jag två små problem med hojen, nummerplåtsbelysningen fungerar ej och något problem med varningsblinkersen. När jag sätter på varningsblinkersen så blinkar det till en gång och inget mer. Några som har förslag på hur jag ska påbörja felsökningen?
 
Trevlig cykel kan jag tänka mig; janpe066. Haft en -04a själv som ju är ganska lik och den trivdes jag alldeles förträffligt på.
Jag har haft samma lilla problem på min nuvarande -09a, att varningsblinkersen betedde sig på samma sätt men det löste sig när jag bytte till Yamaha original led-blinkers. Jag hade andra eftermarknadsblinkers från början och det jag kan tänka mig är att motståndet i dessa inte var rätt och på så vis gjorde något knas. Blinkhastigheten var förvisso korrekt men det kanske blir annorlunda när alla fyra ska blinka samtidigt? Har du originalblinkarna på eller har du bytt?
Plåtbelysningen; det självklara först. Har du kollat att lampan inte har pajat samt att trådarna är inkopplade på rätt sätt? Jag minns inte exakt men på den första plåthållaren jag använde funkade inte belysningen och jag har för mig att jag bara struntade i att koppla in den då jag hade varit tvungen att klippa och löda lite vilket är dumt då originalkopplingarna inte är så dumma att ha kvar. Det finns förvisso adapterkablar att köpa lite varstans.
 
Trevlig cykel kan jag tänka mig; janpe066. Haft en -04a själv som ju är ganska lik och den trivdes jag alldeles förträffligt på.
Jag har haft samma lilla problem på min nuvarande -09a, att varningsblinkersen betedde sig på samma sätt men det löste sig när jag bytte till Yamaha original led-blinkers. Jag hade andra eftermarknadsblinkers från början och det jag kan tänka mig är att motståndet i dessa inte var rätt och på så vis gjorde något knas. Blinkhastigheten var förvisso korrekt men det kanske blir annorlunda när alla fyra ska blinka samtidigt? Har du originalblinkarna på eller har du bytt?
Plåtbelysningen; det självklara först. Har du kollat att lampan inte har pajat samt att trådarna är inkopplade på rätt sätt? Jag minns inte exakt men på den första plåthållaren jag använde funkade inte belysningen och jag har för mig att jag bara struntade i att koppla in den då jag hade varit tvungen att klippa och löda lite vilket är dumt då originalkopplingarna inte är så dumma att ha kvar. Det finns förvisso adapterkablar att köpa lite varstans.


Tack för bra och utförligt svar. Eftersom jag nyss har köpt den och har prioriterat att köra så har jag inte gjort någon strörre efterforskning eller felsökning ännu. Det sitter mindre blinkers på den så jag antar att det kan vara "pirat" led blinkers som är problemet. Lättast är väl om jag köper ett par orginal led.

Vad det gäller nummer plåtsbelysningen så är den också ersatt av någon typ av belysning. Ser ut som att belysningen består av flera dioder som är moonterade i en lamhållare. Ska testa om det kommer fram någon ström, kablare mm ser ok ut.

Mvh
Janne
 
Hej yamaha tråden, Har köpt mig en till hoj och det blev en yamaha r1 2009. Såg i manualen att yamaha har en stor service vid 10000km eller ? min honda hade en vid 12000 men det va en liten service. Trodde yaman hade samma ::) vad kostar en sådan service ungefär(måste ju fortsätta fylla i serviceboken). Jävligt fin hoj annars :tummenupp
 
Last edited:
Lika bra jag svarar här också Devils Eyes så att ingen missar nåt :P

Ang Motul har jag inget svar då garantitiden precis gått ut och jag har bara servat på verkstad och de häller i Castrol GPS 10W40 delsyntet.
Vid 1000 mil byts olja/filter och jag ser på mitt gamla kvitto att jag pröjsade 3032 riksdaler för det men det var under vinterhalvåret då det var 30% rabatt på arbetskostnaden. Således sparade jag en tusing på det (huvva, när jag tänker efter, 4000 spänn för olja och filter). Men om jag minns rätt är det så finurligt av Yamaha att man "kontrollerar tändstiften" vid varje service vilket ju innebär att tidsåtgången ju är samma som för byte av tändstift...
Vid 2000 byts tändstiften och det landade på 4993, 3000-mila är samma som vid 1000 mil och den gick på prick 3000kr men jag fick nån liten rabatt där ser jag. 4000 mil innebär ventiljustering har jag för mig och det lär ju landa på mer än 2000-milaservicen.
 
Har gett mig på att byta packboxar i framgaffeln på min R6 2008.
Nån som vet om man måste skaffa en fjäderihoptryckare (orkar inte tänka ut ett mer korrekt namn) eller kan fula till det med vad man har hemma?
2015-04-18 Packboxar.jpg
Måste alltså trycka ner det lilla inner-röret för att komma åt en mutter under den stora toppbulten.

(Och ja, jag inser också att det var mycket hög tid att byta den där stackars sen länge uttjänta gaffeloljan...:näsblod)
 
Hur står sig Yamaha R1 -03 idag?. Köpte en precis som är i mycket bra skick med ca 3400 mil på mätaren och originalskick :yoparty Nåt som bör kollas direkt?:rolleyes:
 
Har gett mig på att byta packboxar i framgaffeln på min R6 2008.
Nån som vet om man måste skaffa en fjäderihoptryckare (orkar inte tänka ut ett mer korrekt namn) eller kan fula till det med vad man har hemma?
View attachment 418567
Måste alltså trycka ner det lilla inner-röret för att komma åt en mutter under den stora toppbulten.

(Och ja, jag inser också att det var mycket hög tid att byta den där stackars sen länge uttjänta gaffeloljan...:näsblod)

Jepp, kan dra ner med ett handtag från en färgburk om man vill, underlättar att ha en plåtbit som är några mm tjock med ett spår i, 10mm brett som du sticker in under muttern för att låsa fjädern under. 17 nyckel som är max 3 mm tjock sen är det bara att lossa. Ladda ner en verkstadsmanual, där står Allt. :)
 
Last edited:
Har gett mig på att byta packboxar i framgaffeln på min R6 2008.
Nån som vet om man måste skaffa en fjäderihoptryckare (orkar inte tänka ut ett mer korrekt namn) eller kan fula till det med vad man har hemma?
View attachment 418567
Måste alltså trycka ner det lilla inner-röret för att komma åt en mutter under den stora toppbulten.

(Och ja, jag inser också att det var mycket hög tid att byta den där stackars sen länge uttjänta gaffeloljan...:näsblod)

finns att köpa, eller om man har tillgång till svets / material / gängsats
så kan man göra en själv

http://www.ebay.com/itm/Universal-M...?fits=Make:Yamaha&hash=item3aa630cc4b&vxp=mtr

http://www.ebay.com/itm/Fork-Spring...?fits=Make:Yamaha&hash=item1e87a9c435&vxp=mtr
 
Ni som har R6 -09:or, skickade Yamaha med ensitscutsen och de små täcklocken när ni köpte dem nya?
 
Ni som har R6 -09:or, skickade Yamaha med ensitscutsen och de små täcklocken när ni köpte dem nya?

Inte med varken 08 eller 10 så det är rejält tveksamt att det skulle vart med 09, möjligen som paket 2010 när de skickade ett stort gäng hyllvärmare till riktigt bra pris.
 
Inte med varken 08 eller 10 så det är rejält tveksamt att det skulle vart med 09, möjligen som paket 2010 när de skickade ett stort gäng hyllvärmare till riktigt bra pris.

Trist att det inte följer med längre, undrar när det upphörde? När jag köpte -06:an ny fick jag skjutspinnarna i en påse jämte, kul!
 
Tack för alla svar och tips ang gaffeln! :hej De är noterade och jag ska definitivt skaffa/tillverka behövliga doningar nästa gång de läcker. Och en riktig verkstadsmanual. I min är det bara enkla schematiska bilder och står "Press down on the spacer with the fork spring compressor. Install the rod holder between the nut and the spacer".... Jaha.

Jag behövde aldrig byta. Fick tips av ett par endurobesatta att göra rent mellan packbox och gaffelben med en tunn plastbit, formad som en hajfena ("vaddå, de får man ju göra jämt!" På deras lergrisar ja. :)). Det var rätt svart där under, kan jag säga. Och det var ingen tvekan om vilket gaffelben som läckt, det kom ut så mycket svart klägg när jag tömde ut oljan att jag undrar hur fasen jag kunnat köra hojen alls! :näsblod
Pumpade ur så mycket gammalt blask jag kunde och fyllde sen noggrant exakt lika mycket ny olja (Öhlins minsann) i varje ben. Lät dom lufta över natten.

Körde lite avrostning förra helgen, kan man säga. Det kan inte bara ligga hos mig att hojen känns mycket stadigare nu än förra året! :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top