R1 och R6-tråden!

Tjopp, ska iväg å kika på en r6:a -99 i dagarna. vart utan sen 2006 så jag har väl glömt det mesta. men en allmän fråga, nåt specifikt man bör syna på en 99:a med 3000mil på mätaren. ventiljustering är väl dags där i krokarna har jag för mig? men mer utöver allmänt skick?

spatsiba!
 
Slip-on R1, 2006

Har 2st original ljuddämpare i mkt bra skick till R1 2006 (04-05 med) till salu.

Ompackade av mig nyligen med sk "Baffelkit" = GRYMT LJUD :4skrika .

Enligt mig mkt bättre ljud än många andra slip on på marknaden.

Pris: 2,000kr

Ps. Skicka din e-post så får du kort video med inspelat ljud :tummenupp
 
Last edited:
Tjopp, ska iväg å kika på en r6:a -99 i dagarna. vart utan sen 2006 så jag har väl glömt det mesta. men en allmän fråga, nåt specifikt man bör syna på en 99:a med 3000mil på mätaren. ventiljustering är väl dags där i krokarna har jag för mig? men mer utöver allmänt skick?

spatsiba!

Tjena!
Om du har regnr på hojen kan du kolla hur många ägare den haft, och kanske ringa upp några av dem för att fråga om de känner till några problem som varit. Jag skulle nog kollat att serviceboken är ifylld, provat att låsen går lätt (dyrt o bökigt att byta) och känt så att kopplingen har ett mjukt ingrepp, dvs att kopplingskorgen inte har några "tänder".
Kolla att växlarna inte hoppar ur vid på- och avslag, samt att skivorna inte är skeva. Ventilkoll är inte förrän vid 4000mil, men skadar inte att kolla varje vinter.

Jag känner inte till att R6:orna skulle ha några modellspecifika problem, mer än att dess ägare har svårt att få behålla körkortet i längre intervaller... :huvet

I övrigt gäller, som på alla hojar, att är allmänskicket fint, är chansen stor att insidan också är det.
 
Någon skillnad på körställningen? Fortfarande lika rymlig? Jag är 2m och satt helt perfekt på den förra.

Kan ju vara lite störande med knäna som tar i sidokåpornas övre del. Jag kommer inte ihåg hur det var på 04an men på 09an tar mina knän i (med skinnställ på) och jag är 187. Jag har nog anpassat mig så jag inte bryr mig men alla är ju olika. Provsuttit någon?
 
Någon skillnad på körställningen? Fortfarande lika rymlig? Jag är 2m och satt helt perfekt på den förra.

min 09:a köpte jag av en kille jag känner, innan dess hade jag en 04:a, en 05:a & en 06:a

när jag hade min 05:a så bytte vi ett par km, när jag sedan kom tillbaka på min 05:a, så kändes den mer touring & mer klumpig på något sätt

09:an var mer rejs, både sittställningen, fotpinnarnas position & hur pass lättsvängd den var.
iofs så satt det 195/65-17 slicks bak & andra fotpinnar.

motorn kändes helt brutal i jämförelse med mina äldre R1:or

ångrar inte att jag bytte upp mig... DÅ .. men idag, när jag vill köra mer bana, så är 04-08 att föredra

-1 ... 09 blir MYCKET varmare & måste ha den extra kylaren i nedre delan av kåpan för att kyla effektivt.
-2 ... JAG körde snabbare på Knutstorp med min gamla 06:a .. varför ? ingen aning


men skall man köra gata, gillar att köra bakhjul mm , så 09-10 alla dagar
 
min 09:a köpte jag av en kille jag känner, innan dess hade jag en 04:a, en 05:a & en 06:a

när jag hade min 05:a så bytte vi ett par km, när jag sedan kom tillbaka på min 05:a, så kändes den mer touring & mer klumpig på något sätt

09:an var mer rejs, både sittställningen, fotpinnarnas position & hur pass lättsvängd den var.
iofs så satt det 195/65-17 slicks bak & andra fotpinnar.

motorn kändes helt brutal i jämförelse med mina äldre R1:or

ångrar inte att jag bytte upp mig... DÅ .. men idag, när jag vill köra mer bana, så är 04-08 att föredra

-1 ... 09 blir MYCKET varmare & måste ha den extra kylaren i nedre delan av kåpan för att kyla effektivt.
-2 ... JAG körde snabbare på Knutstorp med min gamla 06:a .. varför ? ingen aning


men skall man köra gata, gillar att köra bakhjul mm , så 09-10 alla dagar

Är det skillnaden på vikten som gör det tro??
 
Igår tog jag premiärturen efter ett större mek och hade den där jobbiga upplevelsen: lät den såhär innan? Svängde den såhär innan?
Efter ett tag kändes det bra men jag reagerade på motortempen, när jag låg i 50-60 på tvåan på riktigt små vägar och bara finkörde med högerhanden kunde tempen gå upp till 102 grader. Är det normalt?
Jag tror aldrig jag kört hojen i så mycket som 27 grader innan så jag vet inte.



min 09:a köpte jag av en kille jag känner, innan dess hade jag en 04:a, en 05:a & en 06:a

när jag hade min 05:a så bytte vi ett par km, när jag sedan kom tillbaka på min 05:a, så kändes den mer touring & mer klumpig på något sätt

09:an var mer rejs, både sittställningen, fotpinnarnas position & hur pass lättsvängd den var.
iofs så satt det 195/65-17 slicks bak & andra fotpinnar.

motorn kändes helt brutal i jämförelse med mina äldre R1:or

ångrar inte att jag bytte upp mig... DÅ .. men idag, när jag vill köra mer bana, så är 04-08 att föredra

-1 ... 09 blir MYCKET varmare & måste ha den extra kylaren i nedre delan av kåpan för att kyla effektivt.
-2 ... JAG körde snabbare på Knutstorp med min gamla 06:a .. varför ? ingen aning


men skall man köra gata, gillar att köra bakhjul mm , så 09-10 alla dagar

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 
Efter ett tag kändes det bra men jag reagerade på motortempen, när jag låg i 50-60 på tvåan på riktigt små vägar och bara finkörde med högerhanden kunde tempen gå upp till 102 grader. Är det normalt ?


Jag kan inte svara på dina andra frågor, men vad gäller värmeutvecklingen på Crossplane R1:an så vill den gärna bli varm och fläkten startar inte förrän 103-105 grader enligt instruktionsboken så 102 grader är enligt mig helt normalt. Brukar ligga där vid kökörningar och långsam körningar. Vid normalkörning i farter mellan 100-200 kmh så brukar tempen hålla sig runt 73-76 grader. Vid avancerat buskörning/bana runt 82-87 grader (ungefär)

Vad har du gjort med hojen förresten ?

redigerar

Jag skrev fel (ursäkta för det)

Enligt handboken är normal driftstemperatur 40-116 grader, vid 117 grader tänds varningslampan. Min fläkt startar också mellan 103-108 grader beroende på vilken typ av körning jag utsatt den för. (Jag skrev alltså fel innan att fläkten startar vid 116 grader)
 
Last edited:
Mysvurpat i Trösen.
Kanske står i Boken men kylarvätskan står på Low nör den är kall, högre när den är varm.
Tjyvtittade på en annan crossplane och den stod också lågt.
Ska man kolla vid en viss temp tro?

Som sagt, kan stå i Boken men om nån vet är det ju enkelt. För mig :-)

Edit: 105-106 nånstans startar min fläkt på, det var därför jag blev fundersam.
27 grader är inte direkt någon hög drifttemperatur på planeten Tellus.

Jag kan inte svara på dina andra frågor, men vad gäller värmeutvecklingen på Crossplane R1:an så vill den gärna bli varm och fläkten startar inte förrän 116 grader enligt instruktionsboken så 102 grader är enligt mig helt normalt. Brukar ligga där vid kökörningar och långsam körningar. Vid normalkörning i farter mellan 100-200 kmh så brukar tempen hålla sig runt 73-76 grader

Vad har du gjort med hojen förresten ?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 
Last edited:
Igår tog jag premiärturen efter ett större mek och hade den där jobbiga upplevelsen: lät den såhär innan? Svängde den såhär innan?
Efter ett tag kändes det bra men jag reagerade på motortempen, när jag låg i 50-60 på tvåan på riktigt små vägar och bara finkörde med högerhanden kunde tempen gå upp till 102 grader. Är det normalt?
Jag tror aldrig jag kört hojen i så mycket som 27 grader innan så jag vet inte.




Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

när det e riktigt varmt så går tempen ofta upp.
köra i stan så går fläkten ofta.
min startar vid 103 tror jag.

vid bankörning, så går den ofta upp i temp, men fläkten startar aldrig förrän man går in i depån & då drar den upp till 108-110 grader & trycker ibland ut lite kylarvätska via slangarna som går till expansionskärlet
 
Hej alla!

Kom tillbaka från Kemora nu i helgen, första bandagen för det första och tyckte det var skitskoj:tummenupp

Men jag upplever att jag glider bakåt på sadeln. Skulle gärna vilja ha någon typ av stöd från cutsen där bak. Provsatt en CBR600RR och där satt jag som i ett skruvstäd.

Har kollat lite på ebay men svårt och se på en bild hur mycket det hjälper. Någon som har haft samma problem, och kanske har en bra lösning på det?

// N
 
Ny här med nyköpt (begangnad) R6 (46)
Är van med lite andra hojar typ motarder, enduro och crossar.
Har en fråga om kopplingen, den har väldigt kort dragläge.. typ 2 - 3 cm? ska det vara så? Har 1 månads garanti så man kanske ska lämna in den och be firman titta över kopplingen.
 
Tack för info!
Det kommer bli mest gata med 4-5 bandagar om året kanske. En 98-99:a skulle funka egentligen men är så jäkla sugen på nya motorn. Riktigt gött ljud i dom nya.
min 09:a köpte jag av en kille jag känner, innan dess hade jag en 04:a, en 05:a & en 06:a

när jag hade min 05:a så bytte vi ett par km, när jag sedan kom tillbaka på min 05:a, så kändes den mer touring & mer klumpig på något sätt

09:an var mer rejs, både sittställningen, fotpinnarnas position & hur pass lättsvängd den var.
iofs så satt det 195/65-17 slicks bak & andra fotpinnar.

motorn kändes helt brutal i jämförelse med mina äldre R1:or

ångrar inte att jag bytte upp mig... DÅ .. men idag, när jag vill köra mer bana, så är 04-08 att föredra

-1 ... 09 blir MYCKET varmare & måste ha den extra kylaren i nedre delan av kåpan för att kyla effektivt.
-2 ... JAG körde snabbare på Knutstorp med min gamla 06:a .. varför ? ingen aning


men skall man köra gata, gillar att köra bakhjul mm , så 09-10 alla dagar
 
Ni som kör årsmodell 12 eller nyare - hur har ni TCn inställd? Kör själv i läge 1 just nu men framhjulet lyfter väldigt tidigt i 1an. Funkar TCn som anti-wheelie om man ställer den högre?
 
Är det fortfarande Folksam som gäller när man kör lite nyare R1:a? 12000/halv om året är det billigaste jag hittat.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top