R1 och R6-tråden!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Beställt en dunk klet, den ska komma på måndag.
I min bok hemma står vilka temperaturintervall de båda rekommenderade oljorna fungerar inom, det jag snedtänder lite på är att man kan ändra en sådan viktig spec till redan sålda maskiner utan att upplysa ägarna. Fel olja är ett ganska allvarligt misstag ifall det handlar om t.ex garantier gissar jag?
Att det går att hitta olja för ca 70:- per liter är en helt annan påse te än 190:- per liter, 20w50 är inte direkt lätthittad.

Skönt med feedback, faktum är att jag mest oroar mig för kopplingsslir. Det är inte direkt få trådar som handlat om detta. Hoppas att kvittret från kopplingen som uppstår emellanåt EFTER senaste servicen upphör nu.


jag kan bara svara för mig själv, men inte något slir alls på min (eller andra som också kör på denna olja). Men som sagt det är ju inte vetenskapligt på nåt sätt. Min har som jag sagt innan inte fått någon annan olja än denna.
Det som gjorde att jag började åka på denna olja var att den var väldigt prisvärd, men egentligen så är kvalitet något som bör få kosta. Dock får man här Mycket olja till schysst pris i 20 liters dunkar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det som gjorde att jag började åka på denna olja var att den var väldigt prisvärd, men egentligen så är kvalitet något som bör få kosta. Dock får man här Mycket olja till schysst pris i 20 liters dunkar.

Enligt q8 är det högklassig olja. Köper man den i klassiska enlitersflaskor kostar den runt 180:- per liter.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Dags för 3000 mil service på min r1 2006...bytte olja och filter för 400 mil sedan då jag köpte den.

Vad ingår i den servicen..nåt speciellt dom kollar som kan göra att det är värt att kosta på... Och vad kan den servicen kosta ungefär...
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Renovering av växellåda för Yamaha r1-08. Någon som har en uppfattning om vad det skulle springa loss på?
 

|ZooT

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Jag behöver lite hjälp av ägare till URettan.. (98-99)
Hur mycket sticker gaffelbenet upp ur trippletree på era hojar?
Renoverade gafflarna förra säsongen men glömde självklart notera detta,
och nu känns hojen skitskum, vill jävlar inte svänga in i kurvan ordentligt.
Mått i millimeter är det enda jag vill se, så jag ser hur jag ligger till..
lär ta en hel säsong innan jag hittar vettig inställning annars!
Bilder går bra det med, om man inte orkar leta reda på skjutmåttet.
/K
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Är en R1 2009:a 20000 kronor roligare än en 2006:a? Funderar på att handla i vår, men frågan är om det är värt det.
Har inte hittat någon att provköra än..
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ja, Newk, mitt korta svar grundar sig helt enkelt på att jag haft en sen -09 och älskar ljudet och den grymma looken. Det finns de som inte tycker om ljudet och designen men det får man ju fråga sig själv om man gör eller inte gör.
Jag har inte haft någon -06a men väl en -04a som inte är så himla långt ifrån en -06a. Den tyckte jag väldigt mycket om men som sagt, jag väljer -09an framför de andra vilken dag som helst. Jag kommer aldrig att göra mig av med denna, däremot förmodligen skaffa en hoj :)
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Anledningen till att jag tittar på 09:an är just motorn och designen. Det åkte förbi en vit med yoshi-slipon för nån dag sen och det räckte för att få tillbaka hojsuget.

Jag var skitnöjd med min 06:a men jag tror det krävs en ny typ av motor/märke för att hålla suget uppe sen.

Ja, Newk, mitt korta svar grundar sig helt enkelt på att jag haft en sen -09 och älskar ljudet och den grymma looken. Det finns de som inte tycker om ljudet och designen men det får man ju fråga sig själv om man gör eller inte gör.
Jag har inte haft någon -06a men väl en -04a som inte är så himla långt ifrån en -06a. Den tyckte jag väldigt mycket om men som sagt, jag väljer -09an framför de andra vilken dag som helst. Jag kommer aldrig att göra mig av med denna, däremot förmodligen skaffa en hoj :)
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ja, den vita med guldfärgade fälgar och R1-märke är skitsnygg. Jag har ju den svarta med guldinlägg :yoparty
Angående Yoshi så må det förvisso låta mycket och bra men som exempel lät jag för mycket för att köra på Ringen när jag hade Yoshi, således kan det ju vara problems även på svenska banor. Kör numera Arrow som låter lagom jättemycket men vill ju ha Ackra då byggkvaliteten på Arrow avspelgas i det mycket lägre priset :tungan
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Såja, gaffeltätning bytt i högra gaffelbenet då läckage upptäcktes vid 3000-milaservicen. Verkstaden hade dock beställt fel tätning först så det beställdes en ny igår och idag hade den bytts. Allt frid och fröjd då jag hade blivit lovad kompensation för strulet. Jag tänkte då att det kanske blir halva priset eller så.
Jag blev iaf uppringd idag av kundmottagaren och det hade "strulat till sig lite till" eftersom meken som testat hojen efter rep hade tappat hojen då han parkerade den (stödet var inte ordentligt nere). Han hade lyckats hålla emot så den aldrig låg platt på marken men fotpinnen var avbruten samt att det blev ett märke i motorkåpan. Detta har de beställt hem för att byta vilket ju känns självklart. Jag har ju inget speciellt planerat med hojen närmaste dagarna så jag klarar mig.
Summa sumarum, de bjöd på arbetskostnaden för tätningsbytet så kalaset slutar på 194:- för min del :tummenupp
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag vet inte hur det är nu men för ett par år sen fick vi inte ens köra på Sviestad om vi hade något annat rör än original. Även om ljudnivån var likvärdig. Så det lär nog bli att plocka av sliponet när det är dags för sånt. Jävligt irriterande :banghead:

Jag hade ett akra helsystem med powercommander, filter osv. Och är det någonstans det kommer till sin rätt är det väl på bana.

Ja, den vita med guldfärgade fälgar och R1-märke är skitsnygg. Jag har ju den svarta med guldinlägg :yoparty
Angående Yoshi så må det förvisso låta mycket och bra men som exempel lät jag för mycket för att köra på Ringen när jag hade Yoshi, således kan det ju vara problems även på svenska banor. Kör numera Arrow som låter lagom jättemycket men vill ju ha Ackra då byggkvaliteten på Arrow avspelgas i det mycket lägre priset :tungan
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top