R1 och R6-tråden!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det lär vara en avgjutning i oem utförande.... räkna med dålig passform och färgskiftning...

Note:Your will receive the item color like the picture show .
The fairing set has many kind of design .
We can't guarantee the color match your motorcycle original color .

Brand New Rear Seat Cover Cowl
Fit for : Yamaha
R6 2003-2005
Pieces : 1 pieces
Color : What you see is what you get
Condition : Brand new aftermarket item with O.E.M bracket bolt on item
Material : High quality ABS plastic

Ja, du har nog rätt tyvärr.
Men var får man tag på riktiga grejer, verkar ju inte ens finnas som org.reservdel? Eller letar jag bara illa? http://www.yamahamotorsports.com/partviewer/default.aspx?ls=sport
 

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Min växellåds rep gick på garantin:banana09 ut tagen 10
Så på torsdag bär det i väg till Nürburgring,21 över nattnigar bredvid banab.
Okej nästan nära 3 mil från banan.Kanske tittar på F1 lördag tidsträningen:D
Byter till BMW K1300s i sep 2014 årsmodel.
Jubileums varianten med lite lull lull:tummenupp
Tänker läsa r1/r6 tråden i alla fall.Ha en semester:banana
Kommer att sakna R1:an:gråta
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Min växellåds rep gick på garantin:banana09 ut tagen 10
Så på torsdag bär det i väg till Nürburgring,21 över nattnigar bredvid banab.
Okej nästan nära 3 mil från banan.Kanske tittar på F1 lördag tidsträningen:D
Byter till BMW K1300s i sep 2014 årsmodel.
Jubileums varianten med lite lull lull:tummenupp
Tänker läsa r1/r6 tråden i alla fall.Ha en semester:banana
Kommer att sakna R1:an:gråta


Hur långt hade den gått när växellådsproblemen började ?

Vet du vad det var i växellådan som pajat ?

(Är detta ett vanligt fel på crossplane-R1:eek:rna)
 
Last edited:

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Hur långt hade den gått när växellådsproblemen började ?

Vet du vad det var i växellådan som pajat ?

(Är detta ett vanligt fel på crossplane-R1:eek:rna)

4000mil,vanligt fel nej,fick skicka efter delar från Japan.
En fjäder som är nitad på en axel var av:huvet
Bike Port fixade det galant på garantin.
Har haft fukt i ett relä också,lite otur bara hoppas jag:confused:
En helt underbar MC att köra,blir tråkigt att skiljas i höst:gråta
Trevlig semester R1 åkare:banana
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
4000mil,vanligt fel nej,fick skicka efter delar från Japan.
En fjäder som är nitad på en axel var av:huvet
Bike Port fixade det galant på garantin.
Har haft fukt i ett relä också,lite otur bara hoppas jag:confused:
En helt underbar MC att köra,blir tråkigt att skiljas i höst:gråta
Trevlig semester R1 åkare:banana


Har en likadan, samma årsmodell å färg

Helt fantastisk nöjd, har ägt den sedan den var ny. Tyckte den var "träig/hård" i gången när motorn var ny, men det är kanske rätt vanligt. Har bara kört in en ny cykel innan (Kawa) och faktiskt gick den skitdåligt (lätt överdrivet) första 150 milen den med. R1:an gick bra, men fattade inte varför Rossi kallade motorn sweet förrän efter den var inkörd. Milen efter detta helt felfria................

Tackar för svaren :tummenupp
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bästa är nog att ringa till en återförsäljare... Dom är dock dyra som guld.. Till min 12a kostar den 2880kr enl listan...

Åfif-n, nä då blir det inget. Tänkte att det kunde va en lite kul grej att ha, men inte nu inte längre. Tack ändå!

Vad är det du ska ha ?

Kan hjälpa dig leta.

Goffen svarade på min undran om var man kan få tag på en OEM-ensitscuts, men det var liite dyrare än vad jag trodde...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Olja: r1 -09 ska ha 20w40 eller 20w50 enligt Boken. Okq8:s SBK Racing är 10w50 och jag är tveksam, av någon anledning anser alltså Yamaha att 20 är viktigt och det är väl viskositeten i kallaste läget? Någon som har åsikter? Någon som vet någon annan olja med rätt spec som går att köpa i ekonomiförpackning? Jaso ma vill jag minnas att det ska vara. Hur är t.ex xl moto att handla av? Gärna postorder, jag bor i en U-stad.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Olja: r1 -09 ska ha 20w40 eller 20w50 enligt Boken. Okq8:s SBK Racing är 10w50 och jag är tveksam, av någon anledning anser alltså Yamaha att 20 är viktigt och det är väl viskositeten i kallaste läget? Någon som har åsikter? Någon som vet någon annan olja med rätt spec som går att köpa i ekonomiförpackning? Jaso ma vill jag minnas att det ska vara. Hur är t.ex xl moto att handla av? Gärna postorder, jag bor i en U-stad.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express

En 10wXX går ju längre ner än en 20wXX, dvs att den behåller sina smörgegenskaper
Visst den är möjligtvis lite tunnare, men den måste inte vara det....
Skulle så vara läget så kanske du får lite lägre oljetryck, mät upp om du är osäker
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Mäta upp oljetryck?
Visst, med min clas ohlson oljetrycksmätargaffel.
W är väl sae-talet vid låga temperaturer, dvs Yamaha anser att oljan behöver vara tjock när motorn är kall?
En 10wXX går ju längre ner än en 20wXX, dvs att den behåller sina smörgegenskaper
Visst den är möjligtvis lite tunnare, men den måste inte vara det....
Skulle så vara läget så kanske du får lite lägre oljetryck, mät upp om du är osäker

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu fattar jag jag nada, i min Bok står det 20w40 eller 20w50, i en pdf jag hittade på da Internetz står det 10w40 och i den Yamaha har på sin hemsida står det 10w40/10w50/20w40 eller 20w50.
Tre olika böcker, alla till 2009 och det står olika i allihop.

Vet någon varför?
Har det med kamkedjesträckare-på-garantigrejen att göra eller vad?
Jag köper nog q8 sbk racing 15w50 på 20-litersdunk. Någon crossplejnare som provat?
Inget kopplingsslir hoppas jag?

Mäta upp oljetryck?
Visst, med min clas ohlson oljetrycksmätargaffel.
W är väl sae-talet vid låga temperaturer, dvs Yamaha anser att oljan behöver vara tjock när motorn är kall?

Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Olja: r1 -09 ska ha 20w40 eller 20w50 enligt Boken. Okq8:s SBK Racing är 10w50 och jag är tveksam, av någon anledning anser alltså Yamaha att 20 är viktigt och det är väl viskositeten i kallaste läget? Någon som har åsikter? Någon som vet någon annan olja med rätt spec som går att köpa i ekonomiförpackning? Jaso ma vill jag minnas att det ska vara. Hur är t.ex xl moto att handla av? Gärna postorder, jag bor i en U-stad.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express


Du behöver inte vara det MINSTA orolig - OKQ8:s SBK Racing 10w50 funkar som hand i handske till 09:an, min har gått på denna oljan sedan ny. Jag har gjort service själv hela tiden, byter alltid olja och filter samtidigt och alltid ny fräsch olja innan avställning oavsett hur många mil hojen gått på säsongen.

Varför byter jag då olja så ofta, för att det behövs ? - Nä säkert inte

Jo för att jag har råd - 20 liters dunken för 1360 (65 kr litern) = 4 liter olja och ett filter för 320 spänn

Jag kör rätt hårt (tycker jag själv :tummenupp), och tycker att denna olja är ruggigt prisvärd, så prisvärd att jag inte direkt snålar på bytena, utan byter efter (ca) 500-600 mils körning i snitt.

Nedan är Yamahas oljespec, 10w-50 täcker ju spektrumet från 10W("winter"-40 till 20w-50) till "50" och är en väl beprövad olja i racing = Då duger den till oss och våra crossplanemotorer också

YAMALUBE 4 10W-40 till lite kallare klimat alltså.
YAMALUBE 4 20W-50 till varmare klimatzon
och
OKQ8:s SBK Racing 10w50 till hela spektrumet :)


Type YAMALUBE 4 10W-40 or YAMALUBE 4 20W-
50, SAE 10W-40 or SAE 20W-50
Recommended engine oil grade API service SG type or higher, JASO standard
MA
Lubrication system Wet sump
Engine oil quantity
Total amount 4.58 L (4.84 US qt, 4.03 Imp.qt)
Without oil filter cartridge replacement 3.73 L (3.94 US qt, 3.28 Imp.qt)
With oil filter cartridge replacement 3.93 L (4.15 US qt, 3.46 Imp.qt)
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tre olika böcker, alla till 2009 och det står olika i allihop.

Vet någon varför?

1, Olika oljor till olika klimatzoner. kan tänka mig att den olja som rekommenderas till R1:an i death valley inte är lika bra i novosibirsk (fast där sitter motorn i en snöskoter och då gärna nån 0W-30 olja!)

2, Uppdaterade ägarhandböcker.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Beställt en dunk klet, den ska komma på måndag.
I min bok hemma står vilka temperaturintervall de båda rekommenderade oljorna fungerar inom, det jag snedtänder lite på är att man kan ändra en sådan viktig spec till redan sålda maskiner utan att upplysa ägarna. Fel olja är ett ganska allvarligt misstag ifall det handlar om t.ex garantier gissar jag?
Att det går att hitta olja för ca 70:- per liter är en helt annan påse te än 190:- per liter, 20w50 är inte direkt lätthittad.

Skönt med feedback, faktum är att jag mest oroar mig för kopplingsslir. Det är inte direkt få trådar som handlat om detta. Hoppas att kvittret från kopplingen som uppstår emellanåt EFTER senaste servicen upphör nu.

1, Olika oljor till olika klimatzoner. kan tänka mig att den olja som rekommenderas till R1:an i death valley inte är lika bra i novosibirsk (fast där sitter motorn i en snöskoter och då gärna nån 0W-30 olja!)

2, Uppdaterade ägarhandböcker.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top