R1 och R6-tråden!

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
FAGERSTA
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Problem fri,ett minne blott växellådan vill inte:huvet
Växla upp funkar,men växla ner kräver en hel del jobb.
Käns som växel pedalen inte fjädrar till baka somden ska.
Bra tajming,nu när jag skall byta inn den.
Får ringa Bike Port i morgon ,tur jag har garanti kvar.
Ser ut som det blir R1 i sommar,hoppas de hinner fixa lådan till semestern.
någon som har varit med om något liknande.
Härligt väder var det i dag,i alla fall:banana
 

Lassvegas

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05
6.5 amperetimmar mot 8.6 är såpass stor skillnad så du borde reagerat och inte köpt det. Felet ligger såklart här !.

Haha, felet var nog snarare knölen ovanpå axlarna. Jag hämtade tillbaka mitt gamla batteri, laddade upp det och samma visa som med batteriet från Biltema. Allt drar igång men inte ett ljud när jag trycker på startknappen. Fan, tänker jag...då är det ändå Imobilizern.
Så kommer jag på att jag ju har hojen ståendes på sidostödet...med växel i... :huvet
Lägger i friläge och motorn hoppar igång på nolltid. Så nu är jag säker på att det funkar med Biltemas batteri med, men jag vågar inte chansa innan köparen testat den imorn :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Någon som vet fler kända brister på denna motor än de två nämnda ?

Crossplane-motorn har begränsad kylkapacitet jämfört med äldre modeller och jämfört med andra tusenkubikare. Vilket bland annat varit till förtret för de som rejsat i klasser där man inte får montera kit-kylaren.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Haha, felet var nog snarare knölen ovanpå axlarna. Jag hämtade tillbaka mitt gamla batteri, laddade upp det och samma visa som med batteriet från Biltema. Allt drar igång men inte ett ljud när jag trycker på startknappen. Fan, tänker jag...då är det ändå Imobilizern.
Så kommer jag på att jag ju har hojen ståendes på sidostödet...med växel i... :huvet
Lägger i friläge och motorn hoppar igång på nolltid. Så nu är jag säker på att det funkar med Biltemas batteri med, men jag vågar inte chansa innan köparen testat den imorn :)


Hehe - ja det är ju humor, men det är bäst att inte skratta. Häromdagen hade jag ondgjort mig över folk som får soppatorsk, det strular till det för oss andra och blir allmänt meckigt. Helt klart dåligt att inte ha koll på en sådan enkel grej. Gissa vem som fick soppatorsk idag !!!!:rolleyes:
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Blev nyligen med R6:a!

Blev i våras med R6a med, en 2006a med ca 1.600 mil. Livet är ju bra gött med sporthoj! Speciellt med Florida säsong, billig soppa och låga omkostnader!

- Rekomenderas!
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    252.4 KB · Visningar: 127
  • image.jpg
    image.jpg
    237.4 KB · Visningar: 130
  • image.jpg
    image.jpg
    149.5 KB · Visningar: 108
  • image.jpg
    image.jpg
    175.3 KB · Visningar: 110
Last edited:

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Hej! Min tempmätare har börjat hoppa mellan massa olika temperaturer och low på min -98 R1. Har läst en tidigare tråd om ett liknande fall där det verkade som det löste sig genom att lufta systemet. Men har läst en hel del andra trådar om att man inte ska behöva lufta kylarsystemet? Vad är rätt egentligen? Och hur gör man i sånna fall? Öppnar man locket och låter den stå på ett par minuter, räcker det? Hittar inget om det här i servicemanualen. Tacksam för all hjälp
 

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Tjofräs! Jag går i tankarna att investera i en r1a, första sporthojen så, kör fz6... Kollar på 04-06 mest för prisklass och utseende. Såg nån som gått 3000mil och då är la service nyss gjort?? Kan man förvänta sig att den e slutkörd?? Bra pris på dem som har några mil på mätarn men får man skruva massor så kostar ju det snart mer :S är tacksam för input
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hej!

En hoj som gått 3000 mil är inte slut på långa vägar, men det är lite att kolla igenom. Att kolla att serviceboken är ifylld är självklart första punkten. Ta reda på när batteriet är bytt, håller sällan mer än fem år. Drivpaket och bromsar är enkelt att kolla själv, har cykeln gått 3000 är drivpaketet snart historia. Pruta ett par tusen eller kräv byte innan köp!

Visst går det att ta livet av en hoj på kortare sträcka än 3000 mil om man verkligen försöker och dessutom struntar i service. Men vid "normal" användning håller den åtminstone tre gånger så lång sträcka innan nån större renovering är nödvändig.

Kolla allmänskicket, är utsidan i fint skick är det stor chans att insidan också är det. Kort sagt; är servicerna gjorda, och slitdelarna bytta är det inget att oroa sig över.
 
Last edited:

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Ort
tanum
Hoj
08 CBR 1000 RR
Hej!

En hoj som gått 3000 mil är inte slut på långa vägar, men det är lite att kolla igenom. Att kolla att serviceboken är ifylld är självklart första punkten. Ta reda på när batteriet är bytt, håller sällan mer än fem år. Drivpaket och bromsar är enkelt att kolla själv, har cykeln gått 3000 är drivpaketet snart historia. Pruta ett par tusen eller kräv byte innan köp!

Visst går det att ta livet av en hoj på kortare sträcka än 3000 mil om man verkligen försöker och dessutom struntar i service. Men vid "normal" användning håller den åtminstone tre gånger så lång sträcka innan nån större renovering är nödvändig.

Kolla allmänskicket, är utsidan i fint skick är det stor chans att insidan också är det. Kort sagt; är servicerna gjorda, och slitdelarna bytta är det inget att oroa sig över.

Mycket bra och informativt inlägg. Tack. :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Mycket bra och informativt inlägg. Tack. :)

polaren köpte en med 4500 mil på mätaren. (visserligen en 01:a)

jag provade den då han aldrig ägt R1 innan & jag inne på min 5:e R1:a

Den såg nästan ut som ny, kanonskick, visst slitage efter alla år, men dock.
slirade aningens på koplingen, rev & mätte upp, tog bort blåneringen på stålskivorna, servade den med ny olja filter, ventiljustering mm
han bytte däck, nytt drivpaket.

totalt har den väl kostat honom 32-33 tusen.

så att köpa en med lite mil på mätaren kommer aldrig att avskräcka mig, bara den ser bra ut & går bra.
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Köpte en R1 2006 idag. Upptäckte då jag kom hem att vänster sida på motorn var oljeindränkt. Efter letande hittades en plugg på vänster sida som var spräckt ImageUploadedByTapatalk1371491345.801722.jpg
Det är pluggen längst ner mot kåpan som läcker inne i pluggen/skruvhålet. Är det nån fler som varit med om detta? Orsak, hårt åtdragen tror jag, men varför öppnar man den pluggen? Tappa uf oljan gör man ju mha bottenpluggen..
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
hej hopp!

Väldigt novis brud här
Jag har två problem med min hoj nu (r1-01)
Ena är att varvräknaren "varnar" för 7 vilket jag har fått höra att det är exup ventilen, stämmer det?

Problem 2. Oljelampan börjar lysa efter nån km vid start vid körning, Lyser en stund, sen slocknar den igen. Har hänt nån enstaka gång förut, Men nu är det återkommande vid körning (oljan är nybytt)
Så min fråga är, vad ska jag börja kontrollera?

Lite diffust förklarat kanske, men jag vet liksom inte vart jag skall börja.
 
Last edited:

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
Hej! Min tempmätare har börjat hoppa mellan massa olika temperaturer och low på min -98 R1. Har läst en tidigare tråd om ett liknande fall där det verkade som det löste sig genom att lufta systemet. Men har läst en hel del andra trådar om att man inte ska behöva lufta kylarsystemet? Vad är rätt egentligen? Och hur gör man i sånna fall? Öppnar man locket och låter den stå på ett par minuter, räcker det? Hittar inget om det här i servicemanualen. Tacksam för all hjälp

Har samma problem på min retta -98. Kan flippa mellan 80grader ner till low och sen till 40grader och sen till 80grader och så vidare. Dock så kan det ta lite tid mellan "flippen".
Funderar på tempgivaren, luft, instrumentet eller Termostat. Inte lagt så mkt energi på problemet då hojen funkar bra iallafall. Men är det fler som haft samma problem så blir man ju lite intresserad på kanske komma fram till en lösning på fenomenet.
Några fler som haft samma problem?
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hej hopp!

Väldigt novis brud här
Jag har två problem med min hoj nu (r1-01)
Ena är att varvräknaren "varnar" för 7 vilket jag har fått höra att det är exup ventilen, stämmer det?

Problem 2. Oljelampan börjar lysa efter nån km vid start vid körning, Lyser en stund, sen slocknar den igen. Har hänt nån enstaka gång förut, Men nu är det återkommande vid körning (oljan är nybytt)
Så min fråga är, vad ska jag börja kontrollera?

Lite diffust förklarat kanske, men jag vet liksom inte vart jag skall börja.

svarar med ett citat från R1 forumet

3000 rpms: throttle position sensor
7000 rpms: exup related (I'll hit this in a second)
8000 rpms: fuel level indicator light

about the 7000 diagnostic code, per the manual, it could be one of the 3 things:
improper connection, short circuit or the servomotor is locked.

the tach will display something like this (this is normal under these conditons), 0 rpms for 3 seconds, diagnostic code for 2.5 seconds and engine speed for 3 seconds.


och ang. oljelampen.
det sitter en nivågivare & inte en oljetrycksgivare på din hoj.
är service nyligen gjord, så har du/dom kanske pytsat i lite för lite.

på alla R1:eek:r jag haft, så har jag haft oljenivån i överkant när hojen är upprätt.
då slipper du detta problem.

// Henke
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
svarar med ett citat från R1 forumet




och ang. oljelampen.
det sitter en nivågivare & inte en oljetrycksgivare på din hoj.
är service nyligen gjord, så har du/dom kanske pytsat i lite för lite.

på alla R1:eek:r jag haft, så har jag haft oljenivån i överkant när hojen är upprätt.
då slipper du detta problem.

// Henke

aaah tack!

Jao jag har fyllt på mer än de ska, stort sett överkant, de har löst problemet förut, Men inte denna gång..
 

BrodinS

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2005
Ort
GÄVLE
Hoj
Suzuki Bandit 600 -96 *Såld NU : Yamaha R1 2005
Tänker köpa en Yamaha R1 -05 och nuvarande ägaren har skrapmärken på motoroljekåpan. Vad kostar det att köpa en ny orginal? Nån som vet ? Tacksam för svar.
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
Tack för svar!

Den sitter precis vid andra ringen, så det är nog orört.
Förra ägaren kändes inte som någon "skruvare" direkt :)

Men vill minnas att på 05:an så satt den jämns med, så blev lite fundersam.

Här är en bild på aset för övrigt:

View attachment 384671

Den sticker upp ca 12mm , dock så har jag satt min så högt som att den sticker upp 2mm
Och höjt den bak den e grym nu :)
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Har samma problem på min retta -98. Kan flippa mellan 80grader ner till low och sen till 40grader och sen till 80grader och så vidare. Dock så kan det ta lite tid mellan "flippen".
Funderar på tempgivaren, luft, instrumentet eller Termostat. Inte lagt så mkt energi på problemet då hojen funkar bra iallafall. Men är det fler som haft samma problem så blir man ju lite intresserad på kanske komma fram till en lösning på fenomenet.
Några fler som haft samma problem?
Det verkar som det var kontakten på givaren som var mitt fel.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tja!
Bor på gotland men nu ska min bror som bor i kalmar åka till ön och jag tänkt köpa nytt batteri från biltema. Vet någon vilket artikelnr som det är på batteriet som passar R6 -04?
Måste fixa fram det innan lunch idag.
/ Fredrik
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top